Den 26 november 2013 satte min entreprenör igång med att renovera mina badrum. Enligt vårt avtal i hantverksformuläret, skulle arbetet slutföras på ca 4 veckor, hoppfullt före jul. Det var alltså drygt två månader sedan. Arbetena går mot slutet, jag räknar med två veckor till. Alla som jobbar är trevliga men de behövs ofta på andra ställen vilket bidragit till att det tagit tid. Före jul behövdes de till ställe där de var tvungna att göra om golvet inför en firmafest (julfest). Det blev inget badrum klart till jul och min dotter med familj som kom hit från New York efter jul bodde därför någon annanstans. Är det normalt att det tar så mycket längre tid än lovat som det här verkar göra? Hur elastiskt är "ca" i ca 4 veckor?
 
Att dra över två månader på en ursprunglig entreprenadtid på 4 veckor låter galet. Det låter som att entreprenören fullständigt missbedömt jobbet, vilket är sagolikt oproffsigt, eller så har ni pratat förbi varandra; om det är flera badrum kanske det borde vara 4 veckor per badrum? vilket kan vara en ok tid för att göra ett mindre badrum. Svårt att säga utan mer info om vad det står i entreprenörens offert, i ert avtal eller vad ni har kommit överens om muntligt utanför avtalet. Har du beställt till saker eller ändrat nåt i efterhand eller nåt sånt? Vad har entreprenören för förklaring? Vi behöver nog mer info för att kunna svara på din fråga.
 
Att det kan dra över tiden och att det kan bli mer eller mindre akutgrejer man måste åka på är sånt som händer. Men snart två månader känns lite väl!

//Patrik
 
Har läst avtalet igen och det är "ca 4 veckor" som gäller, inga muntliga uppgörelser (ser sällan entreprenören). Två våtrum (båda hade rivits och återställts till ytskiktet av bostadsrättsföreningen (dolt fel, fuktskada). Man hoppades väl att åtminstone ett våtrum skulle vara klart till jul kanske. Vet att det varit akutare grejer och större grejer på andra ställen och jag är inte särskilt "svår", "för snäll" i allmänhet säger en del. Det enda tilläggsarbetet är spotts i badrummet (under 5 kvm) och det verkade gå ganska snabbt (spottarna funkar inte än men har installerats). Det som oroar mig mest (tiden oroar mig inte eftersom det trots allt går framåt) är att jag fått skador på min nya ekparkett och ingen verkar vilja ta ansvar (kanske kommer). En skada är en 1,5 dm djup skrapa är just utanför badrummet och jag tror det hände i samband med att man tog ut toaletten och då slog sönder ett spegelskåp som stod där. Den andra skadan är utanför det mindre våtrummet (2 kvm), det är betydligt mindre och färskare och djupare. Det var när jag upptäckte det igår som jag började undra över hantverksavtalet och som jag skrev "hit". Mottager tacksamt eventuella råd.
 
Läs igenon konsumentköplagen, där står lite ang tider och skadestånd. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm

Dock tror jag inte att det står något om skada på egendom e.d. Det kanske inryms i det civilrättsliga.
Det är alltid svårt att hävda/bevisa skada på govlv etc då entreprenören sälla tar på sig ansvaret, det kan ju vara någon i hushållet som orsakat skadan.
Prova med att vänligt och sakligt diskutera skadan med ägaren till firman, då kanske den tar på sig det.
 
Om du nu har använt hantverksformuläret (+ i kanten för det) undrar jag vad ni fyllt i på sektion F och H. På sektion F anges när arbetet skall vara färdigställt och i ruta H specificeras (bland annat) vad som händer när arbetet inte färdigställs enligt F. Väldigt enkelt att fylla i, väldigt enkelt att följa när det är ifyllt.

Är det inte ifyllt så är det ju som några antytt lätt att det kommer saker som prioriteras före ditt arbete.
 
Patrik_Hed skrev:
Att det kan dra över tiden och att det kan bli mer eller mindre akutgrejer man måste åka på är sånt som händer. Men snart två månader känns lite väl!

//Patrik
Det är just därför man ska avtala när arbetet ska vara klart och vad som händer om det inte är klart då. Då är säljare och köpare överens om prioriteringen av just detta arbete.
 
Tusen tack för svar och för hänvisning!

Den enda i hushållet är en 70-årig tant. Jag själv alltså. Och eftersom jag inte har något våtrum har jag inte
haft gäster. Dessutom är det osannoligt, i min mening, att jag skulle ha skadat golvet precis framför det ena våtrummet OCH precis framför det andra. Om det hänt någon annanstans i lägenhet.

På Sektion F står det "enl överenskommelse, både vad gäller "ska påbörjas" och "vara färdigställda". Den 26 november påbörjades jobbet. I offerten står det att arbetet beräknas ta ca 4 veckor. "Start bestämmes efter påskrivet avtal". På Section H står det att aretet blir färdigställt efter godkänd besiktning av parterna, produktgaranti enligt lag och våtrumsgaranti lämnas same egenkontroll.
Det var en hantverkare som gjorde mig uppmärksam på en ful repa efter han råkat ha sönder spegelskåpet. Sa att det inte var han, att det var hantverkarna som varit där innan honom. Jag skickade mejl till ägaren om skadan, med bild, och har nämnt till en delägare. Men fick inget svar o fick därför intrycket att man valt "glömma bort" den. Den andra skadan såg jag helt nyligen. Jag tror att vi är överens i det stora hela eftersom jag itne tycker det är hela världen att våtrummen inte blivit klara i tid. Till Konsumentlagen….
 
Fick följande från Konsumentverket:

när det gäller vägghängda toaletter är installationssystem rör och kopplingar som ska installeras i ett tätskiktsbeklätt hålrum bakom väggen. I så fall låter det som om det är en del av materialet och inte inredning.

Antar att det ska vara "utanför" väggarna i andra meningen.
 
Vilken tråkig utvekcling din renovering har tagit. Håll inne alla kvarvarande betalningar det är oftast enda sättat att få respons från entreprenören. Sen har Tomasx här på forat så klokt uppmärksammat mig på att det är Konsumenttjänstlagen, KTjL som du skall konsultera ej KKL.
 
Vilket forum! Det tillsammans med Konsumentverket rådgivning. Enastående! Inte minst för en relativ nykomling i Sverige! På gränsen till rörd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.