Hej,
Jag undrar hur arvet påverkas ifall jag köper sommarstuga av mina föräldrar.

Mina föräldrar har börjat bli till åren och orkar inte med sommarstugan samt att mamma inte kan gå längre.
Stugan ligger vid vattnet och är i stort renoveringsbehov, fastigheten saknar vatten och avlopp men tomten är attraktiv (en del har bosatt sig permanent så taxeringsvärdet är ganska högt 2,5MKr).

Mina syskon är inte sugna/laggda att renovera och underhålla så de vill nog sälja huset om vi ärver det men jag känner att pappa vill att det är kvar i släkten, dela huset vill jag inte.

Varken jag eller mina syskon vill bosätta sig permanent där eftersom det ligger 15mil ifrån vår hemort men jag skulle tänka mig att ha den som sommarstuga.

Hur fungerar det med arvet ifall jag köper fastigheten av min föräldrar till ett pris under taxeringsvärdet (som jag tycker är väldigt högt). Kommer jag få betala någon mellanskillnad när sen arvet ska delas. Baseras det då på någon form av värde när jag köpte fastigheten eller då själva arvet "inträffar"?

Tacksam för svar från en som går lite i sommarstugetankar..:confused:
 
Köper du stugan spelar ju ingen roll. Då delar ni ju sen på pengarna istället för på huset.
 
Utan att vara jurist så skulle jag vilja påstå att det kan spela roll.

Om det köps till marknadspris ( och för att undvika framtida tvister och osämja) värderat av neutral värderingsman så blir det som huggan skriver
MEN om priset är lägre än marknadsvärde så riskerar du osämja och tvist med dina syskon vid en arvsfördelning och att mellanskillnaden mellan ditt pris och marknadsvärde kan anses som förtida arv som avräknas din arvsdel vid boskiftet.
 
Ta dit en värderingsman/fastighetsmäklare och gör en skriftlig värdering.
Sen köper du för den summan.
Så har jag gjort.

Om du dessutom tycker priset är högt så blir det kanske dessutom billigare för dig.
 
OM du köper under marknadsvärde, så är mellanskillnaden i normalfallet förtida arv. OM man vill undvika det så kan man formulera i köpeavtalet att köpet inte skall räknas som förtida arv.

Det finns en del fallgropar (som jag har dålig koll på), så du bör låta en jurist formulera det.

OM det räknas som förtida arv, antag att du anses ha fått köpa 1 milj. billigare.

Då anses du redan ha fått ut en milj. den dag det blir dags för arvskifte. Om arvslotterna den dagen blir över en milj, så får du helt enkelt ut mindre, om varje arvslott blir värd ex. 900 000, så får du ingenting, men behöver heller inte återbetala något.

Problemet blir värre om ditt förtida arv inkräktar på syskonens laglott. Om de alltså får mindre än hälften av vad de skulle ha fått om du fått betala rätt pris för huset.

Då går köpet tillbaka, och räknas värdemässigt på dödsdagen istället för vid gåvotiollfället.
 
  • Gilla
Lina Westberg
  • Laddar…
Tack för alla snabba svar.
Det känns som att sälja fastigheten är det bästa för syskon sämjan och alla komplicerade lagar.
Även fast det ligger en del känslor i rucklet så känns 2,5Mkr som väldigt mycket pengar för 4-5 veckor om året. För att inte tala om all tid och pengar som behöver läggas ner för att få i hyfsad standard så frugan och barnen vill vara där.
:(
 
Det låter som att det finns risk att det blir huset som äger dig, och inte tvärtom.

Fråga dig var du, och din familj, vill. Vill familjen inte vara där så blir det nog inte särskilt roligt i längden. Isåfall är det kanske bättre att ta några fina foton av huset och sätta upp hemma, och låta det bli ett fint minne istället.
 
micmast skrev:
Tack för alla snabba svar.
Det känns som att sälja fastigheten är det bästa för syskon sämjan och alla komplicerade lagar.
Även fast det ligger en del känslor i rucklet så känns 2,5Mkr som väldigt mycket pengar för 4-5 veckor om året. För att inte tala om all tid och pengar som behöver läggas ner för att få i hyfsad standard så frugan och barnen vill vara där.
:(
Fast det där kanske beror lite på hur dina syskon ser på saken också. De kanske är villiga att avstå en del om stugan kan stanna i familjen, och dina föräldrar får sin önskan uppfylld.

Om du kan göra upp med dem om att du får köpa den till rabattpris, de blir ju inte helt utan arv, om vi antar att något av köpesumman finns kvar när den dagen kommer.

Det kan finnas en mängd lösningar. Ex. att du får låna "rabattsumman" räntefritt av dina syskon. Då får de utdelning om du trots allt väljer att sälja senare.
 
Redigerat:
Om era föräldrar inte behöver pengarna utan kan låta dom gå som förskott på allas arv direkt borde du kunna köpa stugan för marknadsvärde (eller vilket värde du, dina syskon & föräldrar tycker är lämpligt), pengarna delas direkt lika mellan alla barnen och så är stugans ägande och värde avklarat - du äger den helt och alla pengar den såldes för har gått rakt till arvingarna.
Din andel av pengarna kan du ju kvitta mot den delen av priset, så blir det ett klart lägre pris att betala än hela marknadsvärdet, även om det kanske inte blir helt billigt ändå.
Men jag är inte allt för bevandrad i det juridiska, detta är bara vad mitt sunda förnuft säger.
 
Glöm inte bort att det kan bli en redig reavinstskatt om dina föräldrar en gång byggde huset och det aldrig bytt ägare.

Syrrans polare fick ärva hennes förädrars sommarstuga som på 50 talet byggdes för runt 60,000 kr inkl tomt, såldes för 1,4 miljoner efter bouppteckningen. Staten tog nästan 300,000 kr i skatt......

Är nog bäst att ta hjälp av en jurist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.