andersmc Problemet med gipsskruv brukar vara likadant. Dvs skruven dras genom pappen och sedan är skivan lös. Beror lite på hur hårt skruven drar in i träregeln även om det är ett "släppstopp" på verktyget.
 
Strip skrev:
Ok, en tredje variant alltså. Jag tog ett varv runt min egen kåk och kunde konstatera att där finns alla varianter: en i mitten, två synliga eller två dolda. Sick-sack-varianten verkar ju intressant, jag slipper ju gärna synliga infästningar så långt det är möjligt. Vanliga träskruv, eller borde man välja nåt med mindre skalle? C4 kanske? Större skalle tänker jag borde funka, den syns ju ändå inte? Spik är jag lite skeptisk till, de verkar ju vilja krypa ut med åren..?
Jag skruvar aldrig fasad men ibland skruvar jag smygar och foder. Då använder jag trallskruv. Fungerar utmärkt!
 
seniorkonsult skrev:
andersmc Problemet med gipsskruv brukar vara likadant. Dvs skruven dras genom pappen och sedan är skivan lös. Beror lite på hur hårt skruven drar in i träregeln även om det är ett "släppstopp" på verktyget.
Mina makita och hilti skruvautomater drar alltid skruven dit jag vill ha den.
 
Om du trycker in skivan mot regeln...bottenbräda och sicksack är lösningen på rätt montage.
 
seniorkonsult skrev:
Om du trycker in skivan mot regeln...bottenbräda och sicksack är lösningen på rätt montage.
Var det menat till mig?
I så falla fattar jag inte vad du menar.
 
Ja för att få skruven dit du vill. Om du inte orkar/kan trycka in skivan/regeln till stopp så går skruvskallen genom pappen.
 
seniorkonsult skrev:
Ja för att få skruven dit du vill. Om du inte orkar/kan trycka in skivan/regeln till stopp så går skruvskallen genom pappen.
Naturligtvis måste gipset ligga mot regeln när man skruvar, trodde det var underförstått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.