Som första steget i att inreda ovanvåningen på huset så ska taket bytas.

Huset är från 20-talet (1 ½ plan), ca 15x9 m, stommen är tegel (kanalmur), putsad in och utvändigt. Befintligt tak är ett sadeltak (taklutning ca 45º) beklätt med korrugerad plåt (tidigt 80-tal) på spån (original tror jag) som undertak. Takstolarna ligger med ca 1.15 m mellanrum (totalt 13 takstolar) och har dimension (ca) 17x12 cm (7 x 5 tum). En skorsten går upp genom taket samt på en gavel finns det en köksfarstu om ca 2 x 2 m (även det taket klätt med plåt).

Vill inreda vinden för att rymma 3 sovrum och en liten toalett/badrum. Vinden är helt oisolerad och undertaket (spåntaket) är i dåligt skick. Vill därför få följande utfört:

- riktning / förstärkning av takstolarna med 220x45 mm reglar. Stödben (120x45 mm) och snedsträvor (95x45 mm) spikas dit också (varken stödben eller snedsträvor finns idag). Räcker detta? Taktegel är ju väsentligt tyngre än den plåt som ligger idag, å andra sidan ska det ha legat takpannor tidigare enligt gamla bilder och det höll ju takstolarna bevisligen för (iaf då).

- riktning / förstärkning av golvbjälklaget med 195x45 mm reglar. Spikas på sidorna av befintliga golvbjälkar (7x5”) som ligger med samma avstånd som takstolarna (ca 1.15 m). Mellan dessa takstolarna läggs nya reglar (195x45 mm) för att erhålla c-c ca 600 mm, planen är att reglarna ska vila på ytterväggarna (och det hammarband som bör finnas där) och den vägg som går genom husets mitt. Detta för att kunna lägga golv när vinden ska inredas. Har ingen bättre ide på hur man kan få till ett stabilt golv. Bjälkarna spänner över halva husets bredd (4.5 m), kommer det att bli problem med svikt sedan? Golvet är tänkt att bli ett brädgolv, eventuellt med golvspånskiva under.

- nytt undertak (råspont, 95x20 mm)

- takpapp YAP2200 (något märke som rekommenderas/avrådes från?), strö (c-c 400 mm) och bärläkt, båda 25x38 mm och tegelpannor (falsade tegelpannor, sneglat på Moniers Nortegl, Benders Hansa, och Nibra H14)

- påsalning av befintliga takstolar ger en takstolstjocklek om 220 mm, vilket ger en isolering om 170-195 mm i snedtaket om man har en luftspalt om 50-25 mm. För lite? Luftspalt tillräcklig?

- stor kupa på ena sidan av huset (4 st takstols fack bred). 2 st takstolar avväxlas med en limträbalk, 225x90 mm, som vilar på stolpar som i sin tur vilar på golvbjälkarna. Limträbalken för klen? Klarar golvbjälkarna av den extra lasten ?

- två små kupor (får plats mellan takstolarna) andra sidan av taket.

Tittar på bågformade kupor från Attic, någon som har erfarenhet? Kuporna är isåfall klädda med zinkplåt – synpunkter?

Köksfarstun får väl kläs med bandplåt.

Allt ska utföras av någon byggfirma, klä invändigt och isolera har jag tänkt ge mig på själv när väl taket är på plats.

Tänker jag fel, ska jag välja annan konstruktion / material / utförande ? Tips? Råd? Erfarenheter?
 
När du tänker sala på takstolsbenen, så tänker du göra det utåt för att inte inkräkta på tillgängligt vindsutrymme?

Har du svikt idag när du går på vinden? (Inte golvplanken utan själva golvbjälkarna.)

Ska den stora kupan vara en frontespis, dvs gå ända ut till fasaden?
 
En idé kan ju vara att riva hela taket och bygga nytt. Det enda du sparar är väl takstolarna och de ska ju också byggas om? Isåfall kan du ju t.ex. byta till ett mansardtak om du vill ha mer plats på övervåningen istället för att bygga en massa kupor. Jag vet inte vad takstolar kostar men man kan ju jämföra kostnaden med den förstärkning du planerar.

Om takhöjden på övervåningen verkar bli låg så kan du ju också passa på att höja vägglivet på samma gång. Då kan du få ett helt våningsplan.
 
Oldboy skrev:
När du tänker sala på takstolsbenen, så tänker du göra det utåt för att inte inkräkta på tillgängligt vindsutrymme?

Har du svikt idag när du går på vinden? (Inte golvplanken utan själva golvbjälkarna.)

Ska den stora kupan vara en frontespis, dvs gå ända ut till fasaden?
---------------------------------------------------------------------------------------------

Tanken med att sala på takstolarna är både göra dem raka (de ser hyfsat raka ut men helt raka det tror jag inte de är), förstärka och ge plats för mer isolering. Jo, helst sala på mestadels utåt så de äter mindre av innermåtten. men vill fästa innertaket mot den nya regeln också så antagligen kommer den påsalade plankan att ligga mitt på den gamla takstolen

Ska kolla om de bjälkar som ligger nu sviktar. Idag ligger där ett rätt grovt spontat brädgolv, typ 40-45 mm tjocka. Det är bitvis riktigt dåligt (hål på två ställen...) och är nog rätt ojämnt för jag känner mig lite sjösjuk om jag går runt där en längre tid. Inte vågat hoppa på det för att testa men över en bjälke borde jag ju våga "gunga" lite :)

Stora kupan - hade nog tänkt att ha den ett par pannrader in/upp, frontespis är ju iofs ett alternative borde ger mer utrymme
 
Prismässigt gissar jag att nya takstolar går på ungefär samma pengar som all den 220 plank (och arbetstid som behövs för att spika ihop det) - tål att tänkas på. Kuporna är mestadels för ljusets skull, sovrum på gavlarna kommer få fönster men sovrummet på mitten behöver ljus - därav den stora kupan. småkupor för ljus på toalett/badrum. Lite extra plats är en (välkommen) bonus.

Gillar mansard tak men då åker jag nog på att mura upp gavlarna också så de passar det nya takets form - projektet är redan stort (och kommer bli dyrt)

Takhöjden är (för mig som är uppvuxen i hus med 1.90 höjd) riktigt bra, drygt 2.30 till hanbalken.
 
Utifrån min egen erfarenhet av min gamla skånelänga, loge mm, och de gamla bjälkarna (knappt 5x6"), så tror jag inte att bärigheten på golvet (bjälkarna) är något problem. Vill du ha modern std med cc 60 cm mellan golvreglarna så kan du göra som jag och använda 45x95-reglar på tvärs, (dvs längs med huset). Ju mindre höjd du bygger upp golvet, desto större utrymme får du, alt kan du isolera tjockare.

Vad gäller bärigheten för den stora kupan så vet jag inte, men känner mig lite skeptisk. Det var därför jag undrade över frontespis, för då kan mycket av tyngden tas upp av ytterväggen istället för bjälklaget. Sedan håller jag med om att det ofta är trevligare med lite indragen kupa.

Varför vill du göra taket spikrakt? Det kan förstöra charmen på ett äldre hus. Allt "liv" i taket försvinner om det rätas upp, och det kan sticka i ögonen om resten av huset är någorlunda original.

Luftspalt 25 mm är fullt tillräckligt här i Skåne då vi oftast har forcerad ventilation (blåst).

5x7" gammalt kärnvirke är rejält starkt. Betydligt bättre än dagens frodväxta balsaträ. Håller du dig till riktiga tegelpannor (ej betong som är betydligt tyngre), som har legat tidigare så tvivlar jag på att du behöver förstärka.

Jag har själv spåntak under den nyare plåten. Det är ett bra underlagstak. Bara att lägga på oljehärdad masonit, läkt och pannor. Med gnagarsäkrat tak så räcker det med vindpapp el vindväv på undersidan mot spånets bärläkt. Då får du 17 cm isolering mellan de befintliga takstolarna. Om du sedan har utrymme för det så lägger du på 45mm tjocka reglar (ej gles) tvärs takstolarna så kommer du upp i ca 220mm isolering. Då får du också en luftspalt mellan spånets bärreglar längs med huset.

Det är min alternativa input.
 
Oldboy skrev:
Utifrån min egen erfarenhet av min gamla skånelänga, loge mm, och de gamla bjälkarna (knappt 5x6"), så tror jag inte att bärigheten på golvet (bjälkarna) är något problem. Vill du ha modern std med cc 60 cm mellan golvreglarna så kan du göra som jag och använda 45x95-reglar på tvärs, (dvs längs med huset). Ju mindre höjd du bygger upp golvet, desto större utrymme får du, alt kan du isolera tjockare.

Vad gäller bärigheten för den stora kupan så vet jag inte, men känner mig lite skeptisk. Det var därför jag undrade över frontespis, för då kan mycket av tyngden tas upp av ytterväggen istället för bjälklaget. Sedan håller jag med om att det ofta är trevligare med lite indragen kupa.

Varför vill du göra taket spikrakt? Det kan förstöra charmen på ett äldre hus. Allt "liv" i taket försvinner om det rätas upp, och det kan sticka i ögonen om resten av huset är någorlunda original.

Luftspalt 25 mm är fullt tillräckligt här i Skåne då vi oftast har forcerad ventilation (blåst).

5x7" gammalt kärnvirke är rejält starkt. Betydligt bättre än dagens frodväxta balsaträ. Håller du dig till riktiga tegelpannor (ej betong som är betydligt tyngre), som har legat tidigare så tvivlar jag på att du behöver förstärka.

Jag har själv spåntak under den nyare plåten. Det är ett bra underlagstak. Bara att lägga på oljehärdad masonit, läkt och pannor. Med gnagarsäkrat tak så räcker det med vindpapp el vindväv på undersidan mot spånets bärläkt. Då får du 17 cm isolering mellan de befintliga takstolarna. Om du sedan har utrymme för det så lägger du på 45mm tjocka reglar (ej gles) tvärs takstolarna så kommer du upp i ca 220mm isolering. Då får du också en luftspalt mellan spånets bärreglar längs med huset.

Det är min alternativa input.
Satte du 45x95 reglar mellan de befintliga bjälkarna (typ kortlingar) eller ovanpå dem?
Hmm, om den stora kupan belastar bjälklaget i mesta laget kanske jag ska förstärka just de bjälkarna extra, skulle kunna lägga dubbla 195 reglar (dvs en på var sida av nuvarande bjälke). Då blir den ihoplaskade ”bjälken” 45+120+45 = 210 bred och 195/170/195 hög - spontant känns det rejält. Undrar hur mycket kupan väger? Tegelväggen som bjälkarna ligger på borde kunna tåla trycket om man lägger upp den förstärkta bjälken över hela tegelväggens bredd (25 cm). Avväxlingsbalken ligger ju dessutom på takstolarna vilket bör fördela lasten lite också.

Att få det rakt tänker jag mest att det sparar mig huvudvärk senare när insidan ska kläs. Har fixat lite på nedanvåningen och att sätta höga/breda allmogelister när väggar, golv och tak inte är i vinkel på något håll har gett mig en del besvär (och jag är ändå inte nöjd med resultatet…) För ögat ser taket rakt ut – går man upp på vinden är det väl mest golvet som man reagerar på. Inbillar mig att det är lättare att lägga taket om det är hyfsat rakt men vet inte om det har stor betydelse?

Ok, 25 mm luftspalt får det bli – jotack ventilerat är där :rolleyes: märks om inte annat nu när snön lägger sig i drivor där man inte vill…

Tegelpannor får det bli – jo jag oroar mig kanske i onödan, en snickare som var och tittade tyckte takstolarna såg bra och rejäla ut.

Hade inte haft något emot att behålla spåntaket men det är bitvis hål och dåligt och att försöka reparera det är nog inte försvarbart ur kostnadsperspektiv.

Tack för input, kanon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.