Vi önskar få bättre kontakt mellan köket och vardagsrummet. Inte intresserade av att öppna upp en dörr då soffan står för en sådan lösning. Vi är främst ute efter att kunna laga mat och samtidigt kunna prata med gäster / personen som sitter i soffan. Slussa ut mat den vägen är också en möjlighet samt ta in disk, serveringslucka kanske det heter - men med större ljusinsläpp.

Väggen i fråga där hyllplanet står.
DSC_1164.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan vy, vore trevligt att få mer kontakt med braskaminen från fler vinklar.
DSC_1165.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inifrån köket med väggen i fråga i mitten. Vi har klinker och kakel på väggen vi inte vill bli av med och tycker är snyggt. Varför en kapning av väggen där
helst inte får göra intrång där.
DSC_1166.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En eventuell utsikt från köket om det vore helt öppet.
DSC_1169.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tips och förslag tas tacksamt emot!
 
Jag hade tagit bort hela väggen mellan murstocken och hyllorna till vänster, hela vägen från kaklet upp till taket. Sedan hade jag lagt på en bit av samma bänkskiva som ni redan har, kanske ca 30cm bred i öppningen.
 
Tack för svar! Menar du att lägga på bänkskivan ovanför kaklet som en bardisk?
 
Jag hade oxå tagit bort hela väggen inkl kakel och gjort om bänken till vad som förr kallades bardisk. Soffan får flytta på sig lite så det går att stå framför.
 
Någon stans vill ni nog ha att ställa mat och disk som flyttas mellan vardagsrum och köket. Om ni inte vill att det ska vara en bardisk kan ni kanske sätta den så att den bara sticker ut på kökssidan.
 
Ta bort väggen mellan som tidigare kommentarer. Eventuellt ta lite plats där soffan är i dagsläget och nyttja lite mer av v-rumet till kök för att kunna binda ihop helheten på ett bra sätt. Samt en öppnare känsla.
 
Hej
Rätt spontant så tänker jag att ni kanske kan ta bort både det som är över och under kaklet och förstärka konstruktionen med stöd i form av mindre *metallben*, på så sätt kan ni behålla kaklet och den arbetsytan som finns där idag. Detta skapar mer kontakt med V - rummet samtidigt som ni behåller en gräns mellan dessa två rum. För att få bättre kontakt med kaminen bör ni ta bort väggen vid trappan och endast ha trappräcket kvar. Samt byta plats på kyl och köksskåp för att kunna öppna upp en del även av väggen kylen idag står mot.
Helt öppen planlösning tror jag inte blir bra med tanke på att köket är väldigt litet, avlångt och inte särskilt brett.
Har även bifogat en bild, det kan skapas en skön stämning med spotlights ovanför bardisken. De gråa sträcken på bilden ska föreställa metallben som möjligtvis bör vara svarta för att estetiskt spela med metallkaminen och skapa en helhetskänsla.


DSC_1164.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är precis vad jag ska göra som nästa projekt.
Jag hade med tagit bort kaklet.
Lägg upp lite bilder när det blir klart :)
 
Nu är det klart, nog det bästa v gjort sett till insats per krona och tid. Mycket(!) bättre kontakt mellan rummen, en tydlig siktlinje, köket känns bredare. Man kan langa disk genom det, man ser braskaminens eld både direkt och via spegelbild i fönstren kvällstid. Ser sonen när han leker. Mm mm.
IMG_3645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3611.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3635.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3637.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3638.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3638.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan ha blivit nån dublettbild.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Härligt ;). Kolla gärna in hur mitt resultat blev. Jag öppnade med mellan kök och vardagsrum :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.