Hej!

Vi sitter i drömmarstadiet kring en tillbyggnad men eftersom husen här är billiga är det inte säkert att vi kan låna upp för att bygga ut. Skulle någon kunna komma med lite kvalificerade gissningar på vad detta skulle kunna kosta? Gärna uppdelat per moment / material / arbete eller så. I grova drag såklart.

Bottenarea ca 5,5*5 meter, ansluter till nuvarande hus på korta sidan. Öppning mot nuvarande hus ca 2-2,5 meter bred.
Nedre plan: hall, sovrum ca 9 m[SUP]2[/SUP], toalett med duschhörna, tvättstuga (vitvaror finns redan).
Övre plan: öppet sovloft/vardagsrum med snedtak. Oinrett till att börja med. Enkel lofttrappa/stege.
Grundläggning: isolerad platta, ej golvvärme (tror jag). Mark = sandigt (isälvsavlagringar) med matjord ovanpå.
Stomme och fasad: trä
Uppvärmning: befintlig bergvärme, radiatorer (ca 3000 kr/st)
Fönster: befintliga kopplade 2-glas (ska ej köpas in)
Tak: brutet (Mansard), ansluter till nuvarande hustak. Tegel/betongpannor.
El: utanpåliggande, Eljo Renova

Elen har jag en bekant (behörig) som gör för 450 kr/tim, material kan vi köpa in själva till bästa pris.
Ritningar har jag kollegor (konstruktörer) som kan hjälpa mig med, billigt eller gratis.
KA har jag en kollega som kan vara (men anlitad, mot betalning… gissar på 700-750 kr/tim+moms)
Badrummet och tvättstugan kan vara kaklat eller våtrumsmatta, beroende på pris.
Golv kör vi gärna billigt trägolv (typ Byggmax) i sovrummet, klinker i hall.

Priset ska avse grundläggning, VA, el, stomme och tak. Invändigt färdigställer vi själva efter hand så gips och färg och tapeter behöver inte vara med i budget. Om möjligt är jag själv gärna med och hjälper till med att bygga stommen också för att hålla kostnader nere.
Generellt är tanken ett så billigt projekt som möjligt, där vi efter hand kan färdigställa själva.

Edit: Nuvarande hus är byggt -35 och har stående plankväggar, ingen isolering. Boyta 110 m2, oisolerad delvis uppvärmd källare 60 m2, kopplade 2-glasfönster överallt. Total elförbrukning ca 13000 kWh per år inkl hushållsel, om detta ger någon ledning till vad som krävs för att klara energiförbrukning för tillbyggnaden. Bergvärmepumpen är dimensionerad så att den i nuläget i stort sett aldrig behöver tillskott, men går nog över 20 timmar per dygn vid -15 till -20.

Det enda jag vet hittills är att bygglov kostar 6000 kr :D

Vad mer behöver man veta?
 
Redigerat:
Jag har gjort en utbyggnad på 7mx5m i tre plan (källare + 1,5-plan). Ett badrum, i övrigt vanliga rum.

Jag räknade att det skulle kosta ca 1 milj att få detta nyckelfärdigt om jag beställt jobbet.

Eftersom din utbyggnad är mindre och inte omfattar källare med de markarbeten som detta innebär så kanske det är rimligt att räkna med drygt hälften, dvs 5-700' nyckelfärdigt.

Minus ytskickt och ditt eget jobb, går bara att gissa vad det kan bli, men kanske 3-500'?
 
Tack för ditt svar! Dina funderingar ligger nog ungefär som mina, har hoppats kunna lösa det för 500k men vet inte om det är realistiskt.

Behöver nog dränera kanske 8 löpmeter längs nuvarande hus också, innan jag ställer tillbyggnad där.

Just eftersom det mest blir gissningar vore det bra att ha kvalificerade såna, t.ex att virke till stomme = x kr, isolering = x kr, tak = ...
 
Mjo, men det är arbetskostnaden som är det dyra, kan ligga på ca 75% av totalen.
 
Om du inte ska göra allt arbete själv skulle jag skissa på moment istället, dvs arbete och material tillsammans för de olika byggnadsmomenten.

T ex

Markarbete x kr
Grund x kr
Stomme inkl takstolar x kr
Tak x kr
Isolering x kr
El x kr
Badrum x kr

etc etc
 
injonil skrev:
Om du inte ska göra allt arbete själv skulle jag skissa på moment istället, dvs arbete och material tillsammans för de olika byggnadsmomenten.

T ex

Markarbete x kr
Grund x kr
Stomme inkl takstolar x kr
Tak x kr
Isolering x kr
El x kr
Badrum x kr

etc etc
Absolut! Det är även den typen av feedback jag söker från nån som är klok :)
 
I injonil skrev:
Mjo, men det är arbetskostnaden som är det dyra, kan ligga på ca 75% av totalen.
Hejsan,
vad räknar ni idag timlön för en en snickare ? Samt en elekriker, VVS, badrumssnickare ?
Procentuellmässigt, hur många procent för platta för mark för en utbyggnad ?

Vilka byggvaror är dyrast som är värd att spendera tid för hitta billigare på nätet eller begagnad ?

Tackar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.