I min koja sitter det en Cetetherm Basic U22 installerad av Skellefteå Kraft..

Vid installationen var dom extremt noga med att isolera "sina" rör till och från centralen för att minska på förlusterna, men inne bakom plåtskalet är det helt oisolerat (det är ju inte deras ansvar att minska förlusterna för kunden)... Så här ser det troligtvis ut hos andra med samma central oavsett leverantör..

Var och mätte rören inför införskaffande av rörisolering, och passade på att känna och klämma lite på rören som går kors och tvärs:
Röret uppifrån längst t.v. är bra isolerat fram till tilloppsgivaren, och är hett (över 90 grader). En bit ner på det röret sitter en 45-gradig skarv som med det snea röret går till plattvärmeväxlarna (nedanför skarven är det såklart inte varmt eftersom röret bara fortsätter ner genom växlaren och är pluggat i änden). Fastän jag inte spolat varmvatten på ett tag så är den stora (för varmvattnet) varm ( = energiförlust).

Returen för fjärrvärmevattnet går i det lodräta röret t.v om shuntmotorn (plugg upptill), genom mätaren (i knapp-pilens riktning fast det inte är det den betyder), ner och sen upp genom rör nr 2 som går uppåt till det isolerade röret..

Provade hålla handen runt klumpen vid mätaren där returgivaren sitter och kollade den momentana förbrukningen samtidigt och såg att den sjönk med ungefär 0,2kW (av 1,7, ca 10% av den lilla uppvärmningen).

Det finns alltså lite att optimera här.. rörisolering på åtminstone det tvärgående röret från tilloppet till växlarna, och den sista biten av returen. Det kan väl kanske ge lite mer att isolera precis alla rör, eftersom allt bidrar till förlust.
Jag kommer också klä in värmeväxlarna med cellplast för att se vad det ger för effekt..

Sen att jag tycker det saknas ett rör mellan pluggen längst ner till vänster och pluggen mellan regulatorn och shuntmotorn är väl en annan sak :)
 
  • 20140127_154919.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en likadan central. Men jag betraktar inte den lilla värme som avges genom de oisolerade rören i själva centralen som förluster. Denna värme bidrar ju till att värma källaren (och huset).

Hade centralen däremot varit placerad i det fristående kallgaraget, utomhus (eller på liknande ställen där eventuella värmeläckage inte bidrar till husets uppvärmning) hade isolering varit av större betydelse.

Skall du optimera din fjärrvärmecentral är det nog snarare värmekurvor och flöden du bör titta på, men detta kanske redan är gjort? :)
 
Flödet av fjärrvärmevattnet har ingen betydelse på månadskostnaden (här, vet att andra räknar in det på nåt sätt), kurvan är satt riktigt lågt nu när det är vamrgrader ute (eftersom jag inte riktigt är nöjd med den automatiska regleringen vid högre kurvor)..

Har på väg ett par rumstermostater från Conrad med av/på funktion (3-poligt relä som bryter eller kopplar vid nedgång till inställd temp), som jag tänkt ha för att göra en fejkad innegivare med (temp unde rinställd = 1000 ohm = "0 gradigt inne", temp över inställd = 1200 ohm = "55 grader inne"). Får väl se vad centralen tycker om den givaren :)

På så vis kan jag ha en högre kurva för snabbare uppvärmning de korta tider det behövs, och förhoppningsvis regleras shunten till att stänga ventilen helt när den får signal att jag har 55 grader på innegivaren..

Var först inne på att ansluta relät till omkopplaren för "hand - dag - natt - bevakning", men den visade sig vara en pot (de fejkade lägena utgörs av plastbitar i kåpan och på knappen).

Senaste dagarnas förbrukning:

datumtidmätarställnförbravg(temp)avg(intemp)mätvärdentimkWh/tim
2014-01-2009:3099718138-24,7211,3145624,255,69
2014-01-2109:3099821103-9,1713,8143924,004,29
2014-01-2209:1599924103-16,5714,3142623,754,34
2014-01-2321:40100051127-9,6413,3214336,423,49
2014-01-2409:1510008938-14,3213,869611,583,28
2014-01-2509:1510016879-15,9514,6144124,003,29
2014-01-2609:3010024072-8,1314,1143924,003,00
2014-01-2709:3010028141-6,7815,3144124,001,71
2014-01-2809:3010032140-8,0013,1143724,001,67

Vid avläsningen den 26/1 drog jag ner kurvan på mitt "normala" värde..
 
Har börjat isolera de varmaste rören (och returen så att den inte blir kallare än nödvändigt)..

Värmeväxlaren för varmvatten (som alltid är varm) är fortfarande inte isolerad, men det blir när jag fyller hela plåthöljet med glasull..

/PeO
20140129_155752.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140129_155801.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140129_155918.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140129_162540.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140129_162555.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140129_165601.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140129_165610.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140129_165639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"innegivare"

Under test just nu, och det verkar funka som tänkt..

De tre motstånden i serie landar på 1187 ohm, dvs fejkar en innetemp på ca +48 grader
De två ihoplödda motstånden blir 1009 ohm tillsammans (+2,3 grader)

Rumstermostaten jag har kopplar jag in så att den sluter relät när det blir kallare än den inställda temperaturen, och det kopplar över det lilla motståndet så att centralen tror det är +2 inne

20140131_200136-1920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140131_200152-1920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upptäckte i manualen till ECL 100M att kurvförskjutningsknappen får en annan funktion med ute+innegivare (rumstemperatur istället för kurvförskjutning), 0 = 20 grader, -8 = 12 grader, +8 = 28 grader, har den ställd på 0 nu för min test (ska inte ha nån betydelse alls). Samma sak är det med nattsänkningen, den blir rumsgrader istället för inställning x kurva x 2,5 på framledning, men jag kommer istället att även kontrollera det via rumstermostaten då den har nattsänkning och veckoschema m.m

Funkar det här som det är tänkt när det är klart kommer jag kunna koppla på fler rumstermostater och låta även dom vrida upp värmen när det blir för kallt där dom är..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har en liknande central fast med en mindre flexibel styrning som jag tänkt uppgradera (Alfalaval Cetetherm Mini med samson-reglering).

Hur har gått med ditt projekt? Har du fått ner förbrukningen något med den nya givaren och isolering?

/Danny
 
D djanlov skrev:
Har en liknande central fast med en mindre flexibel styrning som jag tänkt uppgradera (Alfalaval Cetetherm Mini med samson-reglering).

Hur har gått med ditt projekt? Har du fått ner förbrukningen något med den nya givaren och isolering?

/Danny
Svar 8 år senare .. :)
Den största skillnaden märks på sommarhalvåret då värmen inte behövs, och shunten stryper helt. Som jag nämnde i nåt tidigare inlägg så var det under dessa månader en energiförlust på runt 100kWh/mån. Med min reglering är sommarförbrukningen nere på ungefär hälften.
Innegivarprylen har iallafall betalat sig själv med skillnaden på förbrukningen, och trots att den är batteridriven är den ingen storförbrukare av batterier (har bytt en eller två gånger på 8 år).
Vinterförbrukningen är svårare att jämföra, då det varit varmare minst 40 av de 50 tidigare vintermånaderna. Sen har jag glömt/missat att sänka värmen i rum jag inte använder, så nu i december har jag värmt lite i onödan, nåt som märks de dagar det varit genomsnittstemperaturer under -20.
 
  • Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.