Vi köpte ett hus i somras och där då tidigare ägare varit flitiga med att lägga in klinkers i bastun. De hittade väl ngt restparti för samma klinkers har använts i tvättstugan, groventrén och i gästrummet. De fick över en skvätt och passade på att lägga två rader framför öppna spisen också.
Nu till min fråga... :p
De lade in klinkers i bastun som sagt men... Klinkern ligger mot panelen i nerkant.
Besiktningsmannen rekommenderade att vi skulle kapa en bit nertill på panelen för att skapa en "luftspalt" och att inte panelen ligger mot golvet när det blir blött.
Hur viktigt är detta och stämmer det han säger. Det blir väl blött och fuktigt ändå i en bastu så vad spelar det för roll om den ligger emot nertill ?
Sedan uppmanade han oss att ta bort en bit på en regel nertill i hörnet bakom bastupanelen som är mot en yttervägg. Detta för att den kunde bli fuktangripen och han tyckte det luktade lite.
Men isåfall måste vi väl riva halva bastun för 2 av 4 väggar är ju mot yttervägg... Har jag fel eller???:surprised:
 
Ja , det kan vara fuktigt i en bastu, och speciellt på golvet(svett etc) . Han har helt rätt, panelen ska inte ligga mot golvet. Problemet är att ligger det vatten på golvet så sugs den upp i panelkanten, och den torkar inte då den ligger an mot golvet - resultatet är missfärgat panel och i värsta fall mögel och lukt. Egentligen ska golvet byggas som på ett badrum, med tätskikt. Denna tätskikten ska gå 10-20 cm upp på väggen , där det lägges 1-2 rader klinker.

Bilder hade varit fint, svårt att säga ngt om reglarna, förstår inte helt hur det är byggt upp.

MVH
Sakke
 
Det låter lite märkligt tycker jag.

Undrar om du inte skall gå till baka till besiktningsmannen och reda ut vad han/hon egentligen menar.

Om det är frågan om att panelväggarna inte skall suga upp vatten från det blöta golvet, så räcker det med ett par millimeters distans mellan golv och vägg.
Om han/hon menar att panelen skall ventileras på baksidan, så är det annat som behöver åtgärdas också.
Men, som sagt, vad menar besiktningsmannen?
Tag reda på det innan du börjar ändra på saker och ting!
En bastu brukar ju räknas som ett mycket torrt utrymme, i alla fall om man får tro Tylö.
 
köp en fein/mulicutter och lägg tex planka på golvet och såga av allt.
 
Är bastun gammal och väl använd? isf är det väl inget att bry sig om.
 
Bastun är inte något fuktigt utrymme, kanske tvärt om dit torraste utrymme i och med att det torkas ut ordentligt efter varje bad. Det finns en poäng i det som han säger att kvarstående vatten i ändträt kan skapa problem. Kapa bort en bit av panelen så blir det bättre.
 
mlkjhr:
Beror helt på hur bastun används (hur mycket vatten som används. Jag är enig om vi snackar om RF i luften vid torrbastu. men det är ju inte RF som betyder allt. Den höga temperaturen i luften och därav följande hög vatteninnehåll skapar kondensproblem iaf mot kalla väggar.
Och oavsett vad man tycker om den saken så är det ju så att det alltid är mer eller mindre mängder spillvatten/svett etc på golvet och därför bör det vara tätskikt där.
Badar man och använder bastun ofta och på "finsk vis" med en del vatten så är golvet utsatt för betydande fuktbelastning. Och man ska inte vara rädd för att skölja sig med en skopa eller två med vatten när man sitter i bastun.

MVH
Sakke
 
Självklart förutsätter jag att golvet är tätt, jag pratade om väggpanelen som normalt inte blir fuktskadat men att det är viktigt att panelen har ett avstånd till golvet så att ändträt inte står och suger vatten. Jag använder stora mängder vatten i min bastu, spolar väggarna bland annat. Har en 4 år gammal granpanel i vägg och tak och den är som ny.
 
Tack för inputs från alla.... Det som besiktningsmannen påpekade vid överlåtelsebesiktningen var att han kände en viss mikrobiell doft i ena hörnet i bastun. Det hörnet som är ett ytterhörn åt båda håll på väggdelarna. De andra väggytorna är inåt i huset. Jag skall i vilket fall kapa panelen nertill med min Feinsåg så att jag får en spalt på 2-5 cm.
Golvbrunn finns ingen i bastun så jag får spara på vattenstänkandet!
 
Samt när du bastat klart öppna ventilationen och ev dörren lite så du får drag och får ut så mycket av fukten som du kan
 
sir_daniel skrev:
Samt när du bastat klart öppna ventilationen och ev dörren lite så du får drag och får ut så mycket av fukten som du kan
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.