Hej,

Jag har köpt mig ett hus med platta.
Jag ska riva ut golvet och det är följande isolering.

Platta.
Plastduk.
100mm Cellplast.
22mm golvskiva.
Parkettgolv.

Hur ska jag isolera rätt?

Platta.
Platonmatta
100mm Cellplast.
22mm golvskiva.
Parkettgolv.
Ventilerade socklar.

Räcker detta?

Jag är inte intresserad av golv som nivell och dylikt.

Tacksam för svar.

Mvh Nortic
 
Är det något fel på golvet?
Är det tecken på för mkt fukt?
Har den gamla lösningen fungerat bra fram till nu, så kan den väl fungera bra framöver också?
Rent principiellt borde ju iofs platonmatta fungera minst lika bra, och ev vara något bättre om fukt skulle tillstöta.

Jag har dock något svagt minne av att det har uttryckts i någon annan tråd här, att det kan vara en risk att den ev fuktiga luften som transporteras ut från plattan via platonmattan istället kan öka fuktpåfrestningen på bottensyllen/väggen. Vad som gäller och hur man ska vikta risker mot varandra vet jag inte. Det beror ju också på husets konstruktion, isolering, RH, värme, ventilering, marken, omgivande terräng, det kapillärbrytande skiktet under plattan och dräneringen.
 
Jag tänker så här. När ändå golvet är borta så vill man ju göra det rätt. Den isoleringen som dom gjorde 1980 kanske inte är den bästa? Har ju läst på forum. Men svårt att få en helhetsbild. Därför tog jag upp det här och tänkte om det var någon som kunde.
 
När ändå golvet är borta så vill man ju göra det rätt.
Ja, det är ju helt rätt.

Den isoleringen som dom gjorde 1980 kanske inte är den bästa?
Nej, 1980-talets lösningar var väl inte de bästa kanske. Jag har själv samma grundläggning på ett par utbyggnader från tidigt 80-tal. Inga direkta problem hos mig så vitt jag vet, ännu.

Det största problemet, som inte går att ändra nu efteråt är att isoleringen ligger ovanpå och inte under plattan. Vilket i teorin gör det till en oundviklig riskkonstruktion. Om det bara är grundlagt med ett bra kapillärbrytande skikt så bör det dock inte vara några större problem. Däremot så är det ju svårt i efterhand att veta hur bra det kapillärbrytande skiktet är. Därför menar jag att har det inte efter ca 40 år varit några problem så bör det inte bli några framöver heller. Såvida då inte dräneringen upphör att fungera, om den nu behövs, vilket beror på mark & terräng. Huruvida dräneringen fungerar brukar gå att ta reda på, men om den faktiskt behövs el inte är betydligt svårare att veta.

Min ryggmärgsreflex säger att platonmatta är ett snäpp bättre än plast/fuktspärr, men det kan finnas andra lösningar som anses bättre idag, dock ingen som jag kommer på efter vad jag vet om dina förutsättningar. Nå, det finns säkert andra här med annan erfarenhet än min. Det är det som är så bra med det här forumet. :)
 
Tack Oldboy.

Är det någon annan som har kunskap om isolering av platta?
 
Hur stora är golven? Har för mig att det finns något rekommenderat maxavstånd från golvets mitt till den ventilerade sockeln. Enligt regelboken med alla hängslen och livremmar. Facit får du ju redan när du river, är det torrt mellan betong och plast har du ju rivit i onödan.
 
När BPA Bygg åtgärdade "min" platta, hus byggt 1979, så anlitade BPA Platons eget folk som konsulter. Dvs storleken på öppningen och placeringen av öppningarna i sockeln. Kanske Platon fortfarande erbjuder den servicen.
I "mitt" fall placerades en sugfläkt uppe på vinden med kanal ner till ena hörnet i köket (ganska centralt placerad). Byggnadsytan var ca 90 m2 tror jag.
 
Golvet som är rivet nu är på 40kvm.
Jag har läst forum hit och dit där står det en massa saker man ska göra. Vissa säger att cellplast och golvskivorna inte ska ligga helt mot väggarna och sen ventilerade socklar. Så luften kommer ut där. Vad anser ni?

Det som ligger nu är det plastduk som är ca 10 cm uppvik på väggen. Sen kommer cellplast och golvskivor som ligger mot väggen. Vet inte om detta är något att fortsätta med?

Mvh Nortic
 
Självklart ska du ha ventilerande socklar och glipa mellan vägg och cellplast. Du måste ju få ut fukten nånstans annars hade du ju kunnat strunta i Platon.

Se till att dokumentera allt med foton och kvitton. Väldigt bra att ha när nästa köpares besiktningsman kommer och gnäller om riskkonstruktion.
 
Nu skriver och tycker jag som amatör. Har du problem med fukt mellan plattan och plasten idag? Kanske ditt hus är väldränerat under plattan, men betongplatta, plast och isolering väl som en riskkonstruktion.

Platonlösning är nog att föredra, för bästa resultat skall man nog göra hela bottenplattan samtidigt, men man skall ju bo någonstans också.
Vitsen med Platon är ju att fukt kan ventileras bort vid socklarna eller med en centralt placerad fläkt, det finns (fanns i alla fall) färdiga uppvik just för att säkerställa ventilationen. Och det betyder att cellplastisoleringen går mot uppviken, då täpps inte ventilationen till.
Platon har väl en beskrivning på sin hemsida.
 
  • Gilla
Hasselnot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.