Bad dem om ett anbud/offert på ny varmvattenberedare då nuvarande har internt läckage/rostat. Läcker vatten på utsidan, uppenbart. XXXX från Walthers kom och tittade och konstaterade samma sak på 5 sek. Får sedan en faktura på 1356 kr varav
1 h arbete 565 krb
ilersättning 50 km 325 kr
grundavgift (!) 140 kr.

Alla poster exkl moms, det lägger de på sist/längst ner, i totalsumman. Är väl fel också?

Aldrig blivit debiterad för att få offert av hantverkare förut! Bedrövligt, de vägrar återta fakturan också.
 
Redigerat av moderator:
tobbo166 skrev:
Bad dem om ett anbud/offert på ny varmvattenberedare då nuvarande har internt läckage/rostat. Läcker vatten på utsidan, uppenbart. XXXX från Walthers kom och tittade och konstaterade samma sak på 5 sek. Får sedan en faktura på 1356 kr varav
1 h arbete 565 krb
ilersättning 50 km 325 kr
grundavgift (!) 140 kr.

Alla poster exkl moms, det lägger de på sist/längst ner, i totalsumman. Är väl fel också?

Aldrig blivit debiterad för att få offert av hantverkare förut! Bedrövligt, de vägrar återta fakturan också.
Hur man lägger på momsen på fakturan är oväsentligt.
Nästan alla bokförings och faktureringsprogram vill ha siffrorna inmatade exkl moms.

Huvudsaken är att om man diskuterar priser så ska priser till privatperson uppges inkl moms eller tydligt beskrivas vara exkl moms.
 
Offerter får väl ändå antas (om man inte får veta något annat) vara kostnadsfria. Det verkar som om de har trott det varit nödläge och något som skulle repareras omedelbart.
 
Fick du någon offert?

Var den inom rimlighetens gränser?

(Bortsett från ovan så är det väldigt märkligt att debitera för en offert. Det skulle dom i såfall klargjort redan när du ringde dom första gången :thumbdown:)
 
Utifrån det du beskriver så har du bett om en offert, ingenting annat. Representanten för företaget har inte signalerat att just detta företag tar betalt för sina offerter.

I så fall behöver du inte betala någonting. Det förefaller som om du redan varit i kontakt med företaget om fakturan - "de vägrar återta den". Du får bestrida fakturan. Då kan de inte vägra, då får de ta det till tingsrätten, så får de avgöra om du ska betala eller inte.
 
Om man beställt en felsökning ska man naturligtvis betala för den men har man inte det så ska man inte betala. Dom tog antagligen betalt för offerten vilket inte är fel men ovanligt men kanske inte så konstigt om man vill ha pris på ett så litet jobb som byte av en vv beredare är.
 
Men om du nu visste att VVB var slut, varför bad du då om att få en fastprisoffert. Hade det inte varit smartare att ta jobbet med timdebitering då det är ett litet jobb?
 
Det blir ofta tokigt om man ska åka och titta på ett sådant litet jobb och lämna offert. Ska man då bara ta betalt för faktisk arbetstid blir det inte många kronor över
 
Det spelar väl ingen roll varför han har begärt offerten eller om jobbet är litet? Har kunden begärt en offert och hantverkaren inte meddelat att det kommer kosta så har kunden ingen anledning att tro att det kommer komma en faktura på offerten. Bestrid!
 
Nimajneb skrev:
Men om du nu visste att VVB var slut, varför bad du då om att få en fastprisoffert. Hade det inte varit smartare att ta jobbet med timdebitering då det är ett litet jobb?
Varför skulle han inte be om ett fast pris?

Vill inte hantverkaren lämna ett fast pris får han väl säga det.
 
daviden skrev:
Det spelar väl ingen roll varför han har begärt offerten eller om jobbet är litet? Har kunden begärt en offert och hantverkaren inte meddelat att det kommer kosta så har kunden ingen anledning att tro att det kommer komma en faktura på offerten. Bestrid!
Varför skulle hantverkaren göra jobbet med att åka till kunden och lämna en offert helt gratis det är inte självklart. Jag tycker han borde uppgett att det offerten kostar för att slippa bråk senare.
 
Skulle aldrig betala! Offererande skall vara oh-kostnader om inget annat avtalats. Bestrid!
 
Jag tycker det är konsigt att rörisen åkt ut till ts för att ge en offert på ett så litet jobb. Borde räcka med några frågor på telefon för att kunna räkna på det.

Om ts däremot ringt och sagt att min vvb funkar inte och rörisen sagt att han ska kika på det, kommit ut och konstaterat att den är sönder och offererat en ny vvb så är det ju felsökning
 
smurfen72 skrev:
Varför skulle hantverkaren göra jobbet med att åka till kunden och lämna en offert helt gratis det är inte självklart. Jag tycker han borde uppgett att det offerten kostar för att slippa bråk senare.
Det är ingen som tvingar honom. Vill han inte räkna på jobbet är det bara att låta bli.

Att offerten är gratis är självklart. Normalt kostar offerter ingenting, så har han inte uttryckligen talat om att offerten kostar, så kan kunden räkna med att det inte kostar.
 
Har raderat inlägg från företaget i fråga. //Mod
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.