Hej
har problem med ventilationen med ett Heru 130 S EC
Tempen har sjunkit till -30 och jag upptäckte i morse att aggregatet hade stannat med larmet överhettningsskydd.

Satte igång eftervärmaren igår då jag tyckte temperaturerna på givarna började visa konstigt tex att temp efter växlare kröp bara lägre och lägre
och inluft lika så, rotorn roterade som vanligt så det var inte felet, tänkte kolla vidare idag tänkte jag då.

Men idag när jag kvitterade och slog igång aggregatet efter överhettningslarmet så gick aggregatet igång men temperaturerna var helt fel.
Tex var ute luft -18 verkligheten -28
utluft -3 verkligheten ca 20
avluft -18 verklighet vet ej för det var som en frysbox i facket där avluftsfläkten sitter med is på givaren.
tilluft 3 verklighet med lasertermometer vid donen 18.
Rotortemp -3

Vanligtvis när det här så här fel sä stänger aggregatet av sig själv med larm och fel rotortemp eller fel inluft men det gjorde den inte utan fläktarna gick och rotorn roterade.

Dock upptäckte jag att det sög inte alls där vi har utsugsdonen även fast fläkten går i aggregatet.

har överhettningskyddet slagit igen nått spjäll eller nått som kan ha frusit fast ?
står bara i beskrivningen att man ska göra aggregatet strömlöst för att återställa och det har jag gjort.

Det löste inte problemet med att usug donen inte drar eller att temperaturerna är helt fel, men aggregatet stänger av sig efter några minuter nu pga fel värden så det blev rätt.
Men det gör ju att ventligationen blir helt avstängd och det märks innomhus och är inte så kul.

Provar slå igång det om och om igen när det stannar men temperaturerna ändras kanske nån grad men det stor fortfarande att utsuget från bostaden mellan -3 och 1 och avluften -18 (förmodligen pga is)
och temp efter rotor -3 så efter en stund så stannar allt + att man känner inget drag i donen fast fläktarna går igång.


Nån som varit med om liknande?

Man udrar ju vart tar luften vägen när det inte blåser eller suger i donen men fläktarna går.
 
Är värmeväxlaren igenfrusen blir det inget flöde vilket kan leda till ditt problem.
 
Växlar en är inte frusen har öppnat och även tinat upp is i facket som frånluftfläkten är i. Det är mer att det är is på sidorna där men allting rör sig.

Iofs nu när jag skriver kan det vara så att det är is i själva rotorn så det inte släpper genom fast den enda roterar.
Ska gå upp på bindan och kolla imorgon igen ev kontakta nån expert
 
Hittade lite is i aggregatet förra vintern. Fick likande problem förra månaden men efter ha bytt från pirat till nya orginal filter på mitt Heru aggregat så funkar allt igen.
 
Kollat ute och avlufts öppningar så det inte har isat igen?
Filtrena har inte isat igen?

Det låter på din beskrivning som att du saknar flöde genom aggregatet. Börja kolla ovanstående och gå vidare tills du hittar problemet som stoppar flödet.
 
Hej
nu har jag varit uppe på vinden igen.
Eftersom det stått still denna natt också så var ju allt isigt igen, jag har tinat upp med varmluftpistol så rotorn kan rotera igen.
Jag har lyst in från aggregatet i alla 4 öppningar för och kolla om man ser nått stopp i kanalerna från själva aggregatet men det ser helt fritt ut så långt man ser.
Sen har jag även knackat bort is och snö som hamnat på gallret vid kombihuven så det är så gott som fritt, det är bara just i kanten sen kanske 1 dm in som blir frostigt på den. (sitter på vägg)
men sen när jag dragit igång allt så känns flödena forfarande väldigt svaga.
Det har gjort nån grad skillnad på frånluften tex men den är ju fortfarande låg, drar knappt i donen och när jag stog ute vid kombihuven så var det knapp det blåste ut, annars brukar det vara ganska hårt utblås.

Min slutsats är att nånstans verkar det vara stopp, speciellt på frånluften.
Kan det vara sån otur att man har igenskitade kanaler och nu när det blivigt kallt blandats med fukt och sen fryst i härligt blandning av damm och is ?

Allt har tuffat på sen 2010 och jag har ju inte haft nån invändig rengöring av kanalerna än men filter byter jag 1 till 2ggr om året. Vad ska man ha för intervall på rengöring av kanalerna inv. ? filtren brukar vara rejält skitiga när man byter.
 
NLA skrev:
Min slutsats är att nånstans verkar det vara stopp, speciellt på frånluften.
Kan det vara sån otur att man har igenskitade kanaler och nu när det blivigt kallt blandats med fukt och sen fryst i härligt blandning av damm och is ?
Nä, så fort sätter det inte igen.
Har du provat att forcera aggregatet på 100%. Får du något flöde då?
 
Hej forcerar nu från luft på 100% kan inte ens suga fast en servett så svagt är det.
Har stuckit in mobilen och filmat invändigt så gott det går vid varje frånluftsdon och det är bara lite dammigt i början sen ser det rent ut blänker från lampan i rören.

Då måste det ju vara nån ispropp eller nått från aggregatet ut från huset.
Den går böjt så man ser inte hela vägen om man kollar från aggregatet eller utifrån i avluftsröret.

Eller kan det vara själva "huvudstammen" till aggregatet som blivit igensatt?

En sak jag också undrar är att el eftervärmaren är ju igen eftersom det knappt blir nån luft att värms upp av från luften så verkar inte den gå jämnt heller.
Den går på när tempel är nere i 8 grader och värmer tills det blir 35 då slår den av tills det är nere på 8 igen. Så håller det på även fast jag ställt på 20.

Kanske är för kall luft för att den ska kunna hålla jämnt som kommer in?
 
Du har ingen kupevärmare du kan slänga in i aggregatet för att verkligen tina av det i någon timme eller två?

Att huvudstammen har satt igen är väl högst tveksamt. Gissar nog mer på växlare eller intaget/avluft.
Du kan ju ha fått isbildning i växlaren som inte aggregatet har klarat ut att frosta av.
 
Tjoa skrev:
Du har ingen kupevärmare du kan slänga in i aggregatet för att verkligen tina av det i någon timme eller två?

Att huvudstammen har satt igen är väl högst tveksamt. Gissar nog mer på växlare eller intaget/avluft.
Du kan ju ha fått isbildning i växlaren som inte aggregatet har klarat ut att frosta av.
Bra tipps ang kupévärmare det ska jag nog prova.

Jag tror det är nån ispropp eller nått i avluftsröret från aggregatet och ut.
Det går inte rakt hela vägen så man ser inte igenom det helt så det är säkert där det går på tvären det blivigt nått.
Just nu jobbar jag så jag får se hur det ser ut när man kommer hem ikväll om det stannat eller om det går lika knackigt som jag lämnade det.
 
Nu tänkte jag skriva lite hur det har gått.

temperaturen har höjts en del sen det var den där veckan med -30
allt började rulla på bra efter att jag körde kupevärmare i aggregatet först riktat mot avluftsröret och sen mot rotorn.
allt smälte på utsidan vid avluftsröret och det roliga var att in i aggregatet rann det en massa getingar från avluftsröret.
Förstår inte hur dom kan ens ha tagit sig in där för det blåser ju ut en hel del.

nu fungerar aggregatet bra, jag höjde frånluftsläktarna från tidigare 55% till 65% bara för att vara säker att allt tinar men det är något som inte riktigt stämmer fortfarande.

nästan varjegång jag kollar på skärmen på fjärrkontrollen så står det ett larm att rotorstopp.
Men allt går som vanligt jag har även varit upp och kollat.
Kan det vara så att det är remmen som slirar så den stannar tillfälligt och sen kommer igång igen men larmet kommer direkt det stannar och ligger kvar tills man väljer bort det?
funderar på att köpa lite belt grip och spraya på remmen man vill ju inte om det blir kallt stannar och fryser fast igen.
 
Ja, det låter som en slirande rem. Har den väl börjat slira så börjar den även polera remskivan/ rotorn
Testa med lite remspray till att börja med.
Kolla även så att rotationsvakten fungerar. Att den blinkar till varje gång den lilla brickan passerar.
 
Hmm, om det kom en massa getingar med smältvattnet så kan man ju misstänka att det kanske också sitter ett getingbo i kanalen? Det kan inte vara bra för flödet, och det kan vara där som det blivit en ispropp.
 
Oldboy skrev:
Hmm, om det kom en massa getingar med smältvattnet så kan man ju misstänka att det kanske också sitter ett getingbo i kanalen? Det kan inte vara bra för flödet, och det kan vara där som det blivit en ispropp.
Ja flödet var dåligt tidigare när allt stannade och jag började undersöka.
Men nu är flödet ok det blåser som bara den från avluftsröret nu nÄr jag dragit på fläkten lite extra dessutom.
Tror getingarna var orsaken till isproppen.


Ang remskivan så ser den riktigt blank ut, den kanske måste bytas :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.