12 416 läst · 23 svar
12k läst
23 svar
Varning för Walthers Kyl & Värmepumpservice i Björkvik, Södermanland
Sida 1 av 2
Bad dem om ett anbud/offert på ny varmvattenberedare då nuvarande har internt läckage/rostat. Läcker vatten på utsidan, uppenbart. XXXX från Walthers kom och tittade och konstaterade samma sak på 5 sek. Får sedan en faktura på 1356 kr varav
1 h arbete 565 krb
ilersättning 50 km 325 kr
grundavgift (!) 140 kr.
Alla poster exkl moms, det lägger de på sist/längst ner, i totalsumman. Är väl fel också?
Aldrig blivit debiterad för att få offert av hantverkare förut! Bedrövligt, de vägrar återta fakturan också.
1 h arbete 565 krb
ilersättning 50 km 325 kr
grundavgift (!) 140 kr.
Alla poster exkl moms, det lägger de på sist/längst ner, i totalsumman. Är väl fel också?
Aldrig blivit debiterad för att få offert av hantverkare förut! Bedrövligt, de vägrar återta fakturan också.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Hur man lägger på momsen på fakturan är oväsentligt.tobbo166 skrev:Bad dem om ett anbud/offert på ny varmvattenberedare då nuvarande har internt läckage/rostat. Läcker vatten på utsidan, uppenbart. XXXX från Walthers kom och tittade och konstaterade samma sak på 5 sek. Får sedan en faktura på 1356 kr varav
1 h arbete 565 krb
ilersättning 50 km 325 kr
grundavgift (!) 140 kr.
Alla poster exkl moms, det lägger de på sist/längst ner, i totalsumman. Är väl fel också?
Aldrig blivit debiterad för att få offert av hantverkare förut! Bedrövligt, de vägrar återta fakturan också.
Nästan alla bokförings och faktureringsprogram vill ha siffrorna inmatade exkl moms.
Huvudsaken är att om man diskuterar priser så ska priser till privatperson uppges inkl moms eller tydligt beskrivas vara exkl moms.
Utifrån det du beskriver så har du bett om en offert, ingenting annat. Representanten för företaget har inte signalerat att just detta företag tar betalt för sina offerter.
I så fall behöver du inte betala någonting. Det förefaller som om du redan varit i kontakt med företaget om fakturan - "de vägrar återta den". Du får bestrida fakturan. Då kan de inte vägra, då får de ta det till tingsrätten, så får de avgöra om du ska betala eller inte.
I så fall behöver du inte betala någonting. Det förefaller som om du redan varit i kontakt med företaget om fakturan - "de vägrar återta den". Du får bestrida fakturan. Då kan de inte vägra, då får de ta det till tingsrätten, så får de avgöra om du ska betala eller inte.
Om man beställt en felsökning ska man naturligtvis betala för den men har man inte det så ska man inte betala. Dom tog antagligen betalt för offerten vilket inte är fel men ovanligt men kanske inte så konstigt om man vill ha pris på ett så litet jobb som byte av en vv beredare är.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Det blir ofta tokigt om man ska åka och titta på ett sådant litet jobb och lämna offert. Ska man då bara ta betalt för faktisk arbetstid blir det inte många kronor över
Det spelar väl ingen roll varför han har begärt offerten eller om jobbet är litet? Har kunden begärt en offert och hantverkaren inte meddelat att det kommer kosta så har kunden ingen anledning att tro att det kommer komma en faktura på offerten. Bestrid!
Varför skulle hantverkaren göra jobbet med att åka till kunden och lämna en offert helt gratis det är inte självklart. Jag tycker han borde uppgett att det offerten kostar för att slippa bråk senare.daviden skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 1 793 inlägg
Skulle aldrig betala! Offererande skall vara oh-kostnader om inget annat avtalats. Bestrid!
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Jag tycker det är konsigt att rörisen åkt ut till ts för att ge en offert på ett så litet jobb. Borde räcka med några frågor på telefon för att kunna räkna på det.
Om ts däremot ringt och sagt att min vvb funkar inte och rörisen sagt att han ska kika på det, kommit ut och konstaterat att den är sönder och offererat en ny vvb så är det ju felsökning
Om ts däremot ringt och sagt att min vvb funkar inte och rörisen sagt att han ska kika på det, kommit ut och konstaterat att den är sönder och offererat en ny vvb så är det ju felsökning
Det är ingen som tvingar honom. Vill han inte räkna på jobbet är det bara att låta bli.smurfen72 skrev:
Att offerten är gratis är självklart. Normalt kostar offerter ingenting, så har han inte uttryckligen talat om att offerten kostar, så kan kunden räkna med att det inte kostar.