Hej!

Jag och min fru har efter en tids letande efter ett hus runt Linköping insett att det blir billigare att bygga ett nytt som man vill ha det än att köpa något och sedan renovera, dessutom blir underhållskostnader och driftskostnader lägre.

Vi har fastnat för Villa Kalmar från Smålandsvillan. Vi var under förra veckan och träffade en säljare för SMV men när han nämnde att banken brukar ställa som krav att övervåningen ska vara inredd efter 12-18 månader kändes det som att det satte en del käppar i hjulen för oss. Budgeten som föräldrar till ett barn är redan ganska tajt med oinredd övervåning. Enligt säljaren skulle materialet gå på ca 130 000 och skulle SMV utföra arbetet på övervåningen (målningsförberett) skulle det hamna på ca 450 000 för enbart övervåningen.

Vi får gott och väl plats på undervåningen och hade tänkt att färdigställa övervåningen på längre sikt när vi ordningstält tomten, byggt altan och garage osv. Vi hade tänkt oss att vänta fem år eller ännu längre innan vi gjorde övervåningen.

Jag har kollat runt på forumet här och även försökt hitta någon information från SMV eller någon annanstans om liknande krav på färdigställande av övervåningen utan att hitta något.

Finns det någon annan här som byggt ett 1,5 plans hus med oinredd övervåning har hört talats om liknande krav?
 
Nu bor inte mina barns kusin i Linköping, men de inredde inte sin övervåning förrän de fått barn, de bodde åtminstone 5 år innan de inredde. Vårt hus är byggt för länge sedan, inte heller Linköping, men det stod med övervåningen oinredd i 12 år, första ägaren var ensamstående.

Men varför inte fråga banken istället? För mig låter det som om de helt enkelt vill sälja jobbet och göra en större affär?
 
Mycket märkligt resonemang!

En av mina närmaste grannar har just börjat inreda övervåningen i sin Smålandsvillan, efter fem år.
Vilket är smart för då kan de få en stor del av arbetskostnaden betald genom ROT-avdrag.

Det finns ju fler banker...


PS Välkommen till Bygga Hus, Perkan :)
 
Det handlar väl om värderingen, om det färdiga husets värde (vid en ev. tvångsförsäljning) blir lägre än belåningen så vill de givetvis inte låna ut.
 
Köp huset som ett 1-planshus men med takstolar som tillåter övervåning.....
 
Hej
Banken ställer inga krav på det!

De är om säljaren går in med en (över)värderingskalkyl där övervåningen är inred som det kan bli problem med banken. Kolla med eran bankkontakt så löser det sig. Man ska ALDRIG lite på vad en säljare säger utan man har dubbelkollat det.

Ett annat tips är att inte låta banken värdera huset när det är klart (förutom övervåningen). Kolla dock så mäklaren accepteras av banken INNAN du anlitar den.

Vi planerar att inreda vår övervåning över en period på 1-2 år och banken har inte ställt några krav på oss om färdigställande.

Där emot har kommunen varit lite tröga då man har ett interimtslutbesked som ligger öppet vilket tydligen inte är önskvärt då bygglovet är för två våningar.

Vad gäller materialet så är 130 kkr lite väl lågt räknat. Realistiskt är ca 250 kkr då du måste anlita godkända hantverkare för EL, VVS och våtrum för att få slutbesked från kommunen. Kolla med eran tänkta kvalitetsansvarige vad som krävs i eran kommun för det kan säkert variera.

/Calle
 
CalleSpeed skrev:
Realistiskt är ca 250 kkr då du måste anlita godkända hantverkare för EL, VVS och våtrum för att få slutbesked från kommunen. Kolla med eran tänkta kvalitetsansvarige vad som krävs i eran kommun för det kan säkert variera.

/Calle
Jag vet tvärsäkert att Ö-viks kommun inte ställer några krav på godkända hantverkare för VVS och våtrum, jag gjorde detta själv i vårt nybygge (inflytt 2013) och det var inga problem.
Inte heller vårt försäkringsbolag (LF) hade några synpunkter på detta, vi frågade specifikt om det när de skickade ut en inspektör för att kolla på huset.

Angående pengarna så tror jag att 130K mycket väl kan täcka in materialkostnaden för en liten övervåning.
 
Tack alla för era svar. Nu har vi lite på fötterna när det är dags att träffa banken.
 
Gabbe1 skrev:
Jag vet tvärsäkert att Ö-viks kommun inte ställer några krav på godkända hantverkare för VVS och våtrum, jag gjorde detta själv i vårt nybygge (inflytt 2013) och det var inga problem.
Inte heller vårt försäkringsbolag (LF) hade några synpunkter på detta, vi frågade specifikt om det när de skickade ut en inspektör för att kolla på huset.

Angående pengarna så tror jag att 130K mycket väl kan täcka in materialkostnaden för en liten övervåning.
Hej

I växjö kräves intyg för elen, OVK för ventilationen, Säkervatten intyg för VA och värme och våtrumsintyg för badrum/toa.

Det var väl därför du fick ut en försäkringsinspektör vilket inte behövdes när vi försäkrade vårt hus.

130 kkr för 60m2 med 4 rum + badrum/toa och vattenburen värme känns ganska tajt!

//Calle
 
Krav från banken! Helt befängt, banken lånar gladeligen ut pengarna utan sådana krav, dom lever på det. Det är väl enbart kontantinsatsen och eran ekonomiska situation som gäller. Priset på huset blir ju lägre utan öv, så lånebeloppet och kontantinsatsen blir ju därefter. Enklast är väl att gå till banken och fråga hur mycket ni får i byggkreditiv, när sedan huset är färdigt och lånen skall placeras så gör troligtvis banken en slutgiltig värdering.
 
CalleSpeed skrev:
Hej

I växjö kräves intyg för elen, OVK för ventilationen, Säkervatten intyg för VA och värme och våtrumsintyg för badrum/toa.

Det var väl därför du fick ut en försäkringsinspektör vilket inte behövdes när vi försäkrade vårt hus.

130 kkr för 60m2 med 4 rum + badrum/toa och vattenburen värme känns ganska tajt!

//Calle
Ok, vi "klarade oss" med intyg för el, OVK, samt intyg från sotaren för kamin och imkanal.

Jag har budgeterat samma pengar för en dubbelt så stor våning, ink helkaklat badrum.
Vi får se om det går ihop, men jag brukar hålla budget när jag bygger. Av någon anledning så lyckas jag ofta bygga betydligt billigare än vad många andra anser möjligt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.