Vi håller på och kikar på en bostadsrätt som vi skulle vilja köpa. Den är dock inte byggd ännu, utan ska stå klar till December.
Fick tidigare idag ett mail från mäklaren att dom funderar på att momsregistrera fastigheten/föreningen vilken skulle sänka priset med 20%.
Min fråga är hur detta skulle kunna sänka priset på bostadsrätten? Är det så att dom momsregistrerar innan dom bygger och på så vis kan dra av moms på alla byggmomenten och materialet ?
Hur skulle detta påverka oss om vi köper? Skatter? Avgifter? m.m.

Tack på förhand
 
OT:
Litet tips innan ni köper, var väldigt noga med att kontrollera den ekonomiska planen för föreningen så att den nuvarande planen inte räknar med låga räntor i all evighet, att fastigheten inte behöver repareras framöver, att driftskostnaderna inte är för lågt räknade m.m. Läst om flera föreningar där företaget som byggt allt bara vill ha ut så mycket pengar från köparna som möjligt (oväntat) och sen får de boende en kalldusch när avgiften till föreningen måste höjas med 25%.

För att svara på din fråga, ingen aning. :)
 
Det är endast om föreningen tar ut moms på hyran som denna kan dra av moms. Ett exempel är om föreningen hyr ut lokaler till ett företag. Moms som hänför sig till kostnader relaterade till dessa lokaler är då avdragsgill.
 
  • Gilla
pelle242
  • Laddar…
Mycket möjligt att föreningen kommer att hyra ut någon parkeringsplats till något närliggande företag. Men det förklarar fortfarande inte hur dom skulle kunna sänka priset med 20% på grund av detta.
 
Om det är detta som mäklaren skriver så bevisar han bara sin okunnighet. Det vore kul om du kunde klippa in (maskerat efter eget skön) den exakta skrivelsen.

I övrigt håller jag med ekblom ovan, var försiktig med köpet och kolla ekonomin och förutsägelserna därom noga innan köp.
 
Jag jobbade heltid som jurist i två år med moms på hyra inom Skatteverket och har därför lite koll.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Jag jobbade heltid som jurist i två år med moms på hyra inom Skatteverket och har därför lite koll.
Och?

Du får gärna dela med dig av dina kunskaper!
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Sorry tryckte på sendknappen av misstag men:

Är det en bostad ni ska köpa så går den inte att momsa. Punkt. Föreningen betalar moms på priset när de köper huset av byggaren. Sedan är det inte moms på månadsavgiften eftersom bostadsrättsföreningen inte är momsskyldig för bostäderna.

Föreningen kan däremot vara frivilligt momsskyldiga för lokaler som hyrs ut till företagare som bedriver momspliktig verksamhet. Då får man dra av kostnader men lägger också moms på hyran, som hyresgästen i sin tur drar av o s v.

Föreningen kan tjäna lite grann på att momsa de lokaler man hyr ut, men att göra er bostad 20 % billigare låter exceptionellt.
 
Fasen KnockOnWood hann du kommentera emellan där! jag skrev så snabbt jag kunde.
 
"Vill också meddela att det finns eventuellt planer på att momsregistrera fastigheten/föreningen vilket skulle innebära att priset sänks med 20% från dagens nivå"

Detta är vad mäklaren skrev ordagrant, copy/paste :)

Att företag kan dra av moms till höger och vänster är ju vida känt, men att privatpersoner skulle kunna tjäna på det har jag aldrig hört talats om.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Fasen KnockOnWood hann du kommentera emellan där! jag skrev så snabbt jag kunde.
Redigera-knappen är dín vän!
Hade du använt den hade det varit jag som hade sett dum ut :p
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Det låter som kläd- och skoaffärers annonsering: Vi bjuder på momsen :)
 
tjommeost skrev:
"Vill också meddela att det finns eventuellt planer på att momsregistrera fastigheten/föreningen vilket skulle innebära att priset sänks med 20% från dagens nivå"

Detta är vad mäklaren skrev ordagrant, copy/paste :)

Att företag kan dra av moms till höger och vänster är ju vida känt, men att privatpersoner skulle kunna tjäna på det har jag aldrig hört talats om.
Om det inte är rent struntprat så är det med stor säkerhet ett väldigt kreativt och därmed riskabelt upplägg.
 
Även om ni fick dra momsen i BRF får ni som privatpersoner inte dra momsen när ni betalar hyran. Så det blir samma pengar oavsett.
 
Kan man som enskild firma köpa en bostadsrätt och därmed undkomma momsen?
Kan tillägga att det är en lägenhet i fjällen som troligtvis kommer att hyras ut en hel del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.