A
Hej!



1. vad gör egentligen en bergvärme? som jag har fattat det så tar man grundvatten värme och omvandlar det till 50-60+ eller till några minus grader celcius med hjälp av bergvärme-pumpen? eller har jag fel?






2. Jag undrar om man kan borra bergvärme i Teheran (irans huvudstad), om de går varför om inte också varför inte?

3. hur många grader varmare blir de per 100 meter om man gräver ner åt?

4. fjärrvärme och värmepump skulle de båda fungera i Teheran eller går de inte om de går inte så varför?


MVH Ritva Karlsson
 
1, Njaa grundvattnet är egentligen inte inblandat, möjligen indirekt. Du har ett borrhål, ner i det hålet går det en slang som längt ned vänder och kommer upp igen.

I denna slang pumpas det s.k "brinevätska" som är en spritblandning. Den går i ett slutet system. När den kommer upp ur hålet så håller den kanske +4 grader (här i Sverige på vintern). I värmepumpen kyls den ned till 0 eller någon minusgrad. Den värme som då avges kommer ut i andra änden av värmepumpen som ex. +40 grader som får värma radiatorvatten som cikuleras till elementen. D

Den kylda brinevätskan pumpas ned genom slangen igen och värms upp i hålet till +4 grader igen osv.

Du kan jämföra med ett kylskåp, där luften inne i kylskåpet avger värme och kyls ned. Kylskåpet lämnar värme på baksidan.

Det vanligaste skälet till att man inte kan ha bergvärme är om det är långt till berget. Ex. i stora delar av skåne får man borra sig ned genom 30 - 40m lera innan man når berg. Den sträckan blir "improduktiv", och det är dyrt att borra genom material som kan rasa in i hålet. När vi borrade bergvärme hemma så kostade varje meter lera ca 1000kr, en extra meter i berg kostade ca 250kr. Leran var ren förlust, en meter i berget ger mer värme.

Jag har ingen aning om förhållanden i Teheran, men i områden med i huvudsak varmt klimat misstänker jag att luftvärmepump kan ge bättre verkningsgrad.

Det blir inte så mycket varmare på djupet. Den värme som tas upp i hålet kommer inte ifrån jordens inre, utan är solvärme som värmt upp marken under sommaren.

Fjärrvärme funegrar väl överallt där man väljer att bygga en sådan anläggning. Värmekällan till fjärrvärme kan vara vad som helst. Oljeeldning, sopförbränning, bergvärme, eller luftvärmepump. Fjärrvärme är ju bara ett sätt att distribuera energi.
 
A
Man tar det 5-gradiga grundvattnet och genom en kylprocess omvandlar detta till ca50 C
Hur många dagar / nätter är det kallare än +5 C i Teheran ?
Det är endast vid dessa tillfällen du kan tjäna på bergvärme annars fins det bättre allternativ
Hur det ser ut i Iran vet jag inte men i Svedala sjunker temperaturen från ytan snabbt till ca 5C
Sen efter ett par km vänder till varmare innan man kommer till mitten av jorden
Dessa djup är aldrig aktuella att borra för bergvärme
Dessutom måste det vara grundvatten motsvarande i borrhålet vilket djup ligger det på i Teheran?
Finns det något utbyggt fjärrvärmenät i Teheran? Är det centralvärme i fastigheten?
En luftvärmepump kan man nog använda.
 
A
tack för allt!

vet att i norra tehran (1900 meteröver havet stället heter Velenjak) så börjar de bli kallt redan början av november och kylan fortsätter ända tills 1 april.
Centrala tehran är helt tvärtom där början kylan i början av december och slutar vid 1 mars.
så i norra kanske man kan ha nytta av de hela!

Dessutom måste det vara grundvatten motsvarande i borrhålet vilket djup ligger det på i Teheran? vet att i norra teheran så brukar de regna 250-500 mm regn varje år
centrala teheran får ofta under 250 mm (ariad område och torrt)
Finns det något utbyggt fjärrvärmenät i Teheran? Är det centralvärme i fastigheten?
fjärrvärme vet jag inget om, men däremot har varje hur centralvärme-system genom olja,gas och electrictet.
 
Då skulle frikylan göra nytta skulle jag gissa om sommaren, leda upp brinevätskan med cirķus 5 grader till ett kylelement i ventilations systemet och få skön ac från moder jord. Sedan skickas brinevätskan nu uppvärmd någon grad ner till värmepumpen och höjer dess effekt för att göra varmvatten på sommaren t.ex.

Mvh
 
Är vattenbaserade värmesystem vanligt i husen i Irak? Har varit runt i lite olika länder i norra afrika och mellanöstern där jag uppfattar att luftvärmesystem är vad man huvudsakligen använder sig av eller elradiatorer.
Billigt och enkelt att installera.
En bergvärmesystem med vattenradiatorer är en större investering, vilket visar att med dagens effektivare luftvärmepumpar och energieffektivare hus så väljer många det istället för det mera kostsamma med bergvärme.
 
Förlåt att jag frågar, dina frågor om Teheran är ju lite udda här på forat.:x

Vad är syftet med dina frågor?

Tänker du flytta dit och ta med en enstaka svensk värmepump?
eller
tänker du starta business där för att sälja värmepumpsystem.

Om vi vet syftet så kan vi kanske komma med tips och synpunkter vad man bör tänka på. :)
 
spekerök skrev:
Då skulle frikylan göra nytta skulle jag gissa om sommaren, leda upp brinevätskan med cirķus 5 grader till ett kylelement i ventilations systemet och få skön ac från moder jord. Sedan skickas brinevätskan nu uppvärmd någon grad ner till värmepumpen och höjer dess effekt för att göra varmvatten på sommaren t.ex.Mvh
Temperaturen på brinen är i grova drag årsmedeltemperaturen på orten. Runt 6 grader i södra Sverige. På orter där årsmedeltemperaturen är högre är också berget varmare. Därför lär frikyla inte fungera lika bra i Iran som i Sverige.
 
A
tänker flytta med maken till teheran och bygga en bergvärme för huset //roland53
 
Tänk då på att undersöka följande;

Är det ett vattenburet värmesystem nu befintligt eller måste detta också installeras? Kostnad?

Är det rätt spänning till tänkt VP på plats?
Är det rätt frekvens 50 eller 60 Hertz?
Klarar huvudsäkringarna belastningen och finns det möjlighet att få större matning om det finns behov?

Hur djupt är det från markytan ner till berget?
Finns det möjlighet att få service och reservdelar m.a.o finns den tekniska kunskapen att få på plats?
Finns det borriggar och erfarna borrare som kan borra ner 100-150-170 m ner i berget? Överkomligt pris?
 
Det viktigaste är väl att kontrollera att det finns tekniker på plats och utrustning för att borra etc. Det krävs special utrustning för att installera och borra för bergvärme så det blir uppgift #1 att ta reda på var(om det finns i Teheran.

Bergvärme fungerar likadant oavsett var i värden du är, det är berggrunden som arbetar, inte grundvattnet, så det viktigaste är att man kan borra på ett säkert och bra sätt.
Olika bergtyper lämpar sig inte för bergvärme så det kan vara en aspekt där, det får inte vara poröst berg och inte heller röra på sig. Svensk granit lämpar sig därför väl och det är sällan vi har rörelse i marken här.

Jag tror kanske luft/vatten kan vara en bättre lösning i så fall. Ni bör ju även fundera på hur ni vill distribuera värmen inne, golvvärme, radiatorer, fläktkonvektor, etc.?
 
Man kan även använda sig av grundvatten värme då pumpar man upp grundvatten och kör det oftast genom en värmeväxlare till en bergvärme vp det kan vara ett bra val om man har långt till berg men bra med vatten fördel bra temperatur på ingående kb nackdel det kostar att pumpa vatten samt att vattnet måste hålla ganska många plus grader för att inte riskera frysa i växlaren.
 
A
tusen tack för alla svar!
Nu när jag läst igenom alla svar som ni har skrivit, så har två saker gäckat mig!

1. Några i fouromet säger att 100 m ner åt i jorden i teheran så är temp lika mycket som årsmedelstemp i Teheran, allså ca 16-17+!, men är de bra eller dåligt??? och vad är den bästa temp. man kan ha när man ska anlägga en bergvärme???


2. Såg hemma hos en kompis att hans vanliga temp visade 23+, och sedan ner vi kikade in i hans garage så såg vi att temp på hans bergvärme visade 20+? hur kan de komma sig? och vart ligger bergvärmens termometer?
hans bergvärme var av märket IVT PremiumLine X11!


tack för alla svar!
 
  • Gilla
robert_m
  • Laddar…
Om kompressorn står still blir kb tempen samma som rums tempen kolla tempen efter att vp gjort vv så blir det nog annat värde. Det är även vanligt att tempen visar fel gissar att det beror på kondens på givarna.
 
Jag tror det skulle vara ett stort misstag att satsa på bergvärme om systemet inte finns att köpa lokalt i Iran.

Installation och service kräver specialkunskaper, så utan lokala installatörer och servicetekniker kommer det aldrig att fungera.

Tag istället reda på vad som används lokalt och skaffa ett sådant system. Jag skulle tippa på att olja är billigt, exvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.