Jag skall sätta in några led downlight i köket.
Ovanför är det vinden så där skall vara isolering.
Funderar på om jag bara skall sätta några brädbitar mellan isolering och downlight eller pottor och i så fall vilka?
 
Jag håller på att inreda övervåningen och har satt upp Hide-a-lights Spotguard Gles. Passar mellan cc30 gles. Bygger bara ca 5cm så man behöver inte ta ur isoleringen. Dessa går bara att ha till ledarmaturer, inte halogen.
 
Att betala lika mycket för pottor som för lampor och dessutom ingen flexibilitet vad gäller möjligheten att byta till hallogen känns helt fel för mig.
 
Pottorna betalade jag 79 kr st för, och sätter du trä bakom lär det ändå inte bli godkänt för halogen så ja...

Sätt isf plåtpottorna av modell större så har du full flexibilitet. De kostar i regionen av vad jag betalade för plastenvarianten men då slapp jag skära i plasten och hålla på med tejp och annat bök.
 
eran skrev:
Pottorna betalade jag 79 kr st för, och sätter du trä bakom lär det ändå inte bli godkänt för halogen så ja...

Sätt isf plåtpottorna av modell större så har du full flexibilitet. De kostar i regionen av vad jag betalade för plastenvarianten men då slapp jag skära i plasten och hålla på med tejp och annat bök.
Det låter som ett mer gångbart alternativ för mig.
Tack!
 
Första regeln är att följa tillverkarens anvisningar. Pottor är till för att hålla undan ev isolering så att lampan får kylning. För halogen är det ett säkerhetskrav pga brandrisken. För LED handlar det enbart om lampans livslängd.
 
Köp möbelspottar. Visserligen bara 10w halogen men där behövs inga pottor och de kan mer eller mindre ligga dikt ann mot brännbart material. Finns även som 20w men då måste man ha lite luft bakom.
Syrran satte sådana i deras kök/matrum och även i fönstersmygarna i källaren.
 
  • Gilla
bozze4evigt
  • Laddar…
P
jag använde plåt/plast kakburkar sist jag satte upp spottar, funkar bra som pottor...
 
pleqtiz skrev:
jag använde plåt/plast kakburkar sist jag satte upp spottar, funkar bra som pottor...
Bra argument när man är och handlar... - Måste köpa kakor för vi skall montera spotlights i taket :)
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
pleqtiz skrev:
jag använde plåt/plast kakburkar sist jag satte upp spottar, funkar bra som pottor...
Är det verkligen en bra idé att använda kakburkar i plast tillsammans med halogen?
Jag fick för mig att de hade för låg temperaturbeständighet, men det kanske bara är reklamen för liknande jag länkade till som jag gått på
 
P
sblixten skrev:
Är det verkligen en bra idé att använda kakburkar i plast tillsammans med halogen?
Jag fick för mig att de hade för låg temperaturbeständighet, men det kanske bara är reklamen för liknande jag länkade till som jag gått på
ingen aning, jag använde led spottar iofs. men ja tror nog att halogen funkar de med,om man använder stora kakplåtburkar.. sånna som de har pepparkakor i.. fast risken är att man aldrig mer vill se peppar kakor!
 
Blir nog brädor för mig ändå. Lär inte fungera att byta till halogen, men den risken är liten och i så fall får jag bita i det sura äpplet då.
Brädorna ligger härhemma och är gratis.
Måste sladden vara dubbelisolerad på 12V sidan eller kan jag lägga den som den är och kan jag använda vanlig 1,5mm?
 
Finsn ju även LED-spot som du kan montera i apparatdosa, slipper (dyra) pottor samt sparar utrymme.
 
Ja, för att lägga några tior till och köpa kåpor av aluminium blir ju lite dyrt. Jag tror dom kostar det dubbla, å andra sidan håller dom nog i 500 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.