I min gamla tvättstuga hade jag en KCC 735 EA avfuktare som torkade tvätten. Fungerade bra. Dock ett litet problem - när strömmen bryts under drift, och sedan kommer tillbaka, går maskinen inte igång igen. Man måste dit och trycka på startknappen igen, och göra om hygrometerinställningen. Jag har talat med Ahsell som säljer KCC, och alla deras maskiner utom den allra minsta fungerar så, dvs vid strömavbrott "glömmer" de sin inställning och att de varit påslagna.

I min nya tvättstuga vill jag ha en avfuktare som jag kan starta med en tryckknapp på väggen, eftersom själva maskinen kommer stå mindre åtkomlig under en bänk (ventilerad, så klart). Dvs vid normal användning ska den gå igång av sig själv när strömmen kopplas på/av med tryckknappen. Jag vill ha en maskin med rimligt hög kapacitet (åtminstone 20 liter/dygn, gärna mer), bra luftgenomströmning, och helst inte alltför aggressiv ljudnivå (typ max 55 dB).

Finns det någon sådan avfuktare?
 
Redigerat:
Verkar vara en snårskog att jämföra kapacitet hos olika luftavfuktare. KCC 735EA anger hela 35 liter/dygn, men sedan läser man att det är vid 30°C och 80% RH. Vid 27°C och 60% RH är kapaciteten 17 liter/dygn.

Själva har vi en Woods DS28 i tvättstugan som vi tycker fungerar bra. Den uppfyller dina krav förutom när det kommer till kapaciteten där den ligger på 10,4 liter/dygn vid 20ºC och 70% RF.

Storebor DS36 klarar 13,2 liter med samma specar som ovan. Tack vare att de har analoga inställningar så funkar den att ansluta via en strömställare.
 
  • Gilla
oskar1 och 1 till
  • Laddar…
Aha, jag trodde naivt nog att det fanns ett standardiserat sätt att ange kapacitet. Tack för påpekandet, då ska jag absolout kolla mer noggrannt på kapacitetssiffrorna.

Tack för tipset att Woodsmaskinerna fungerar med strömställare, ska kika närmare på dem.
 
Köp en Woods. Vi skaffade en direkt när vi flyttade in i vårt hus med källare. Mest för att hålla fukten borta men även för just ändamålet att torka tvätten. Har konstant fuktkvot på 28% i källaren vilket är väldigt lågt enligt den mätaren jag har och kör man avfuktaren på fullt i tvättstugan så torkar det över natten.
Dessutom är en avfuktare bättre i energiförbrukning än en torktumlare.
 
Har haft en Woods ds28 tills alldeles nyligen. Hade div problem med kompressorn och fläkten på den men det som till slut gjorde att den åkte ut var ljudet.... Köpte en comedes hle 20 på tyska ebay och är kanonnöjd än så länge. Behändigt format, mycket tystare, bättre kapacitet och ca halva priset. Som jämförelse avfuktar den 14,4l /dygn vid 20 grader och 70% luftfuktighet.
 
Ja just ljudnivån är väl Woods största problem. Valde med bort Woods när jag skulle byta avfuktare.
 
dof skrev:
Köpte en comedes hle 20 på tyska ebay och är kanonnöjd än så länge. Behändigt format, mycket tystare, bättre kapacitet och ca halva priset.
Låter ju bra. Men det står "elektronisk styrning". Är du säker på att den går att ansluta med strömställare såsom jag efterfrågar ovan? Dvs vad händer om strömmen bryts och sen kommer tillbaks - går maskinen igång av sig själv igen?
 
Vi har en Mitsubishi MJ-E16VX och den behåller inställningarna vid strömavbrott (den har aldrig behövts återstartas för hand i alla fall).
 
Missade det. Var nyss ner och ryckte ur den och den startar tyvärr inte av sig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.