Har funderingar på att bygga ett vindkraftverk. Men olikt de flesta ska inte detta bestå av en propeller utan jag tänkte klyva 1/4 fat på längden. Kommer då att sättas som skålarna sitter på en vindmätare. Tänkte mig tre fat-delar. Dessa tre driver då en centrumaxel som i sin tur driver en lågvarvad traktorgenerator. Är en amatör när det gäller vind och solkraft men tycker det borde funka. Borde även bli ganska starkt vrid på det hela. Är det nån som testat att bygga nåt sånt? Vad bör man tänka på? Ska driva laddning av 12 batteri. Har även sett att vissa har ideer om elpatron så det vore med bra. Ska sitta i en stuga som helt saknar ström.
 
M
Jag kan knappt något om det men har kompisar som experimenterat. Vad jag förstått är det bra mycket krångligare än man kan tro med vindkraft. Rätt typ av generator och regulator och inte minst placering är viktigt. Kommer du inte upp tillräckligt är det nog ungefär noll med inkommande energi om man inte bor där det är mycket mycket blåsigt och ofta.

Idén du har är bra tycker jag dock. Jag gillar enkelheten i något som är oberoende av vindriktning. Som Windspire vinkraftverk i princip.
 
Sök på VAWT, vertical axis wind turbine så kommer du hitta massor.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte det viktigaste......en projekttråd med massor av bilder.....
 
Kollade på "vawt". Fanns ju massor av bilder o ideer. Men när de använde fat, typ små kluvna oljefat så användes ofta bara två stycken. Kändes då att de två kämpade emot varandra i vinden med knapp seger för den skålade. Det jag hade tänkt var att använda tre stycken. Tycker det skulle bli effektivare men jag har dock inte gjort nån uträkning på detta. Har bara kollat på vindsnurror o de verkar vara vindkänsliga. Kanske göra ett litet experiment med halva konservburkar men kanske är för oseriöst. Sen om detta funkar så är ju frågan hur strömmen ska tas tillvara. Generator till fordon, driva en elmotor som då ger ström eller så har jag sett nån som lindar koppartråd och lägger de i nån rund platta som fylls med lim. Har inte forskat på det sista men kanske är bra, vad vet jag. Och vad det gäller önskemålet om bilder så ska det laddas upp bara jag kommer till skott.... fattas lite tid bara.
 
En generator till bil (12V) måste funka hur bra som helst....
 
som jag har fattat det använder man en växellåda för att få ut det antal varv per minut som generatorn kräver för att ge ström. en växellåda ger dock ett ganska stort motstånd.

Jag vet inte vad en lågvarvig traktor generator behöver för att ge optimalt med energi. låt säga 500 rpm. det ger 8,3 varv per sekund utan v-låda. Jag skulle tippa på att man inte ens får ut ett varv per sekund .

Ett annat alternativ är synkrongenerator där man belastar generatorn beroende på hur mycket det blåser. dessa är mer optimala för låga varv.
 
Kan man inte ha ett större kugg på den vertikala axeln och ett mindre på generatorn. På detta sätt bör man ju kunna varva upp generatorn. Hade då som ide att ha liten kedja istället för kilrep. Den sistnämnda bör ju spännas ganska mycket vilket i sin tur medför viss friktion.
 
Väldigt många som experimenterar använder en 12v bilgenerator och sedan cykeldelar för att anpassa varvtal. Enkelt och lättillgängligt.
 
Är en bilgenerator så kinkig på varvtalet då....tanken är ju bara att ladda ett bilbatteri.....
 
Är väl ungefär så jag menar. Svårt att hålla det på experimentstadiet och hyfsat billigt men ändå så "seriöst" så att man ser att det skulle fungera. 3 halva kvartsfat ca 1 m ut från axeln som lagras på två ställen. Längst ned ett kugghjul som driver ett mindre kugghjul. Vad detta ska sitta på får framtiden utvisa. Är nog bara att köra igång.....
 
Jag skulle använda kilremmar....enklare...tystare....mindre risk att rycka sönder....
 
Jag missade att det skulle vara 12 volt. Bara på de. Träffade en gubbe som berättade att 1934 hade dom en vindmölla på gården för att ladda 12batteri till belysning.
 
Kollade lite på youtube o fann nåt som verkar intressant. Nämligen tvättmaskinsmotor till de direktdrivna maskinerna. Nu var det mesta prat på engelska och en hel del faktaspråk inom el, som är som latin för mig, men dessa verkar ju väldigt effektiva och lättdrivna. vad jag kan förstå så kan de både leverera 220 v och 12 v med viss ombyggnad. Men enklast vore väl att få ut 220v . Sen använda en batteriladdare till 12v batterierna. Är det så att 220 är mindre känsligt gällande förluster av längre ledningar än 12v.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.