Hej!

Jag är intresserad av att köpa ett hus som jag tror skulle passa mig bra, men efter att ha läst besiktningsprotokollet från Anticimex så är det en stor tveksamhet som jag skulle vilja rådfråga er om.

Jag är fullt medveten om att hus i min prisklass (ca: 1,5 miljoner) kan ha sina brister som jag själv inte kan åtgärda, och jag är beredd att anlita någon för att åtgärda det, men jag vill inte att det ska vara för stora grejor.

Besiktningsmannen vill särskilt påtala fukt på vinden, och ordagrant står det såhär:
"Vind
- Vid kontroll av konstruktionen på vinden uppmättes fuktvärden över kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt.
- Lokala fuktfläckar noterades.
:Se även notering tak.

Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den relativa fuktigheten (RF) i den omgivande luften är över 75% vilket i furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på 17%. Fuktkvoten uppmättes till 18%. En fördjupad undersökning rekommenderas för att konstatera orsak till och omfattning av uppmätta fuktvärden och fuktfläckar som noterats. Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om fördjupad undersökning gäller hela vinden.

Tak
Takpannor är lokalt skadade och vindplåtar täcker pannor dåligt. Detta medför att vatten från snö och regn kan rinna in i takkonstruktionen och orsaka mikrobiella skador i takbrädor och takstolar.
"​

Samt i början av protokollet:
"För att utreda orsaken till och omfattningen av våtrummets noteringar rekommenderas att en fördjupad undersökning utförs. Den upptäckta fukten och fläckarna på underlagstaket indikerar att vinden tillförs fukt både utifrån och inifrån bostaden. För att komma tillrätta med inifrånkommande fukt måste fukttillförseln inifrån bostaden minskas. Detta kan göras genom att ventilationen i bostaden förbättras."​

Jag känner mig mycket osäker på vad jag ska göra och hur jag ska tolka dessa kommentarer. Besiktningen är utförd 8:e januari i år, så antagligen borde det vara som värst just då?

Jag vet att det är svårt att säga, men vad tror och tycker ni? För min del handlar allt om kostnaden. Behöver hela taket med takstolar och hela köret bytas ut blir det antagligen för dyrt, men om det räcker att lägga om taket och komplettera med ventilation kanske det vore värt det, samtidigt som man får en värdehöjning på taket.

Alla kommentarer är välkomna!
 
Just att det är lite för fuktigt på vinden är mer regel än undantag, så länge det är en kallvind (vilket de flesta vindar i Sverige är).

Vad det gäller läckor och skadade takpannor så bör de åtgärdas omgående.
 
Enstaka fuktfläckar på vinden betyder oftast inte att hela taket måste rivas. Takrenoveringar innebär antingen lokalt lappande. Eller att man byter takpannor (kan ibland återanvändas), man river bort läkten som pannorna hänger på, lägger ny underlagspapp, ny läkt och pannor. Här låter det som en del plåtarbeten behöver göras också.

När pannorna är borta så upptäcker nästan alltid att det finns mindre murkna områden, där råsponten under pappen behöver bytas. Vanligen är det ett fåtal kvm.

I riktigt allvarliga fall har rötan spritt sig så att någon takstol skadats. Och det kan behövas förstärkningar. Resulterar oftast bara i att mer råspont måste bort så man kommer åt.

OM det kommer för mycket fukt underifrån så kan bör ventilationen ses över, dels av själva vinden, dels i huset. Så man undviker övertryck som kan trycka upp fuktig luft på vinden.

Om det finns lite missfärgade områden på vindne så är det som sagt regel. Men får man bara bort källan (fukt) så är det ingen fara med lite påväxt, den slutar när tillförseln av fukt försvinner.

MEN det kan vara svårt att få ned fukthalten.
 
Tack för bra svar!

Det här var vad besiktningsmannen speciellt lyfte fram, men då är det antagligen inte en så stor risk som jag först trodde. Då kanske det är en större risk med krypgrunden, där det också finns fukt - men numera en sorptionsavfuktare installerad. Jag vet inte om det är någon dålig mark kåken står på, men de nuvarande ägarna verkar ha försökt att göra det bästa av situationen åtminstone. Det är inga växter runt huset, och det verkar som att avfuktaren har installerats relativt nyligen.

I besiktningsprotokollet står det följande:
"Krypgrund
- Vid kontroll av konstruktionen i krypgrunden uppmättes fuktvärden under kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt och normal lukt upplevdes.
- Mikrobiell påväxt finns på blindbotten men eftersom grunden nu har en krypgrundsavfuktare bedöms detta som en mindre brist.

Golvbjälklaget ovan den uteluftsventilerade krypgrunden riskerar på grund av naturlig fuktpåverkan att drabbas av fuktskador. Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador (angrepp av mikroorganismer, rötsvampar etc.) som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till boendemiljön. Fuktkvoten uppmättes till 14%. I husets krypgrund finns en krypgrundsavfuktare installerad. Syftet med denna installation är att genom avfuktning hålla fuktigheten i grunden på en så låg nivå att ingen tillväxt av mikroorganismer är möjlig. För att detta skall fungera är det viktigt att installationen servas årligen med bl.a. filterbyte och kontroll av inställningar så att fuktigheten inte stiger.
"

Huset är bara 30 år gammalt, men jag tycker att det verkar vara lite väl mycket fuktproblem. Å andra sidan vet jag att besiktningsmännen vill friskriva sig. Man är väl bara rädd för att köpa ett hus som det är mycket problem med...
 
I första inlägget talas det om noteringar ang. våtrum. Hur ligger det till där?

När det gäller krypgrunden så är det oftast större problem under den varma årstiden. Nu på vintern tror jag att värdena bör vara rejält under kritiska gränsen. Det som händer på sommaren är att relativt fuktig luft kommer in under huset via ventilationen, därinne är det ofta lite svalare, och vatten kondenserar. Dessutom får du alltid en viss avdunstning av fukt från marken under grunden, den måste ventileras bort, men har du för mycket ventialtion så tillförs det för mycket fuktig utomhusluft.
 
Utan att veta gissar jag att man för att få dessa problem har:
1.Tagit bort oljepannan
2.Inte byggt om självdraget till någon form av mekanisk ventilation och då menar jag inte pax dyngan utan en riktig takfläkt eller FTX system som går 24/7
3.Tillägsisolerat vinden.
Medicinen är förmodligen att fixa ventilationen i huset så att du får ett undertryck. Detta undertryck är hälsosamt för både dig själv och huset.
Hjälper inte det så får man fundera över ytterligare åtgärder som avfuktare på vinden osv.
Krypgrunden är nog inget att oroa sig för iom att det nu sitter en avfuktare där.
Fredrik
 
Jag tycker nog inte att det är jätteallvarliga fuktproblem. Ja, självklart måste takläckagen och vinden åtgärdas, men ett 30 år gammalt tak får man nog börja kalkylera på ändå.
Krypgrunden har i mina ögon ett jättefint värde på 14%, så där behövs inte åtgärder vidtas. Verkar som att de redan installerat en krypgrundsavfuktare, så håll koll och slappna av :)

Jag ser bara en notis om "badrummets" noteringar, men om det handlar om ett 30 år gammalt badrum är det ganska normalt det också.

Som någon tidigare skrivit läcker det antagligen upp varm och fuktig luft på vinden, därav den höga fuktkvoten. Många fall räcker det med en pax-fläkt i badrummet som leds ut, samt tätning av luckan. Man ska även se över takfotsventilation samt att övrig ventilation på vinden är tillfredsställande. Det ska liksom blåsa där uppe för att det ska vara optimalt.
Du ska också tänka på att januari är den torraste tiden på året, ja det låter bakvänt, men så är det :)
 
Tack för svar igen!

Huset är byggt -83 och var då bara 54 kvm (det byggdes ut till 84 kvm under 2007 eller 2008). Idag finns det en luftvärmepump, samt en kamin och eldrivna oljeradiatorer. Från början kanske tanken var att det skulle eldas hela tiden under vintern, men så är det ju inte idag.

Det stämmer att det är självdrag. Jag vet att det åtminstone sitter ventiler ovanför fönstren på ena kortsidan. På den andra sidan ser jag inget på bilderna (och jag tänkte inte på det när jag var på visning), men luftvärmepumpen sitter däremot på den sidan.

Det blir ju problem när man bygger om ett hus eller ändrar uppvärmningssystem, eller liknande. Badrummet låg tidigare ytterst av huset, med ett fönster (och antagligen en ventil) ut. Efter ombyggnationen är badrummet instängt, och enda utväg för fukt är via fläkten i taket (som inte är monterad ovanför duschutrymmet, utan 1-2 meter därifrån. Även där fanns det fukt:
"- Golvbeläggning har svällskador runt brunn.
- Mattor har lokalt släpp vid golv och väggvinkel.
- Fuktindikering i tak runt fläkt med förhöjda värden.
"​

Så att göra något åt ventilationen låter mycket vettigt.

Sedan var det även fukt i ett köksskåp, men det berodde på läckage i en vattenkoppling under diskbänken. Det torkade av sig själv, och ägarna placerade en avfuktare i närheten. Det är dock något som jag skulle åtgärda i sådana fall.

Utöver detta uppmättes även fukt i det isolerade garaget, som byggdes om från en carport 2008. Däremot vet jag inte om de har haft någon värme där under vintrarna, men allt som allt verkar det vara mycket fuktbekymmer - vilket får mig att fundera på om det kan vara mycket problem med marken.
 
Många garage har fuktproblem, ofta inte beroende på marken, utan för att man kör in en blöt bil vid regn och en bil med kopiösa mängder fukt (snö och is) under vintertid... Så där är också en fråga - var i garaget är det fukt?

Det där med att köpa hus är fruktansvärt svårt... Lita på magen. Låter det mycket för dig, titta på ett annat hus. När du väl flyttat in sen kommer rädslan vara 10 reser värre än vad den är innan köp ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.