Ja, en sån med motor alltså...
Min erfarenhet (rätt begränsad) säger att det är jobbigt att hålla reda på sladdens position i förhållande till svärdet när man dansar runt häcken. Dessutom ser man allt som oftast buskar man blir sugen att ansa precis utanför skarvsladdsavståndet.
Alltså är jag sugen på en batteri eller bensindriven.
Det lutar åt batteri då jag inte har någon engelsk trädgård att ansa utan mer punktinsatser ;-)
B&D har en 18V modell för ca. 1200:-, finns det några synpunkter på den eller generellt i ämnet?

Tack!
 
Jag har bara erfarenhet av el och bensin, men jag gissar att samma sak gäller som för andra maskiner, nämligen att batteridriva maskiner är rätt svaga. Fast har man inte någon grov häck att klippa går det säkert bra i alla fall. Har du grannar som kan bli störda så är ju batteridrift mycket bättre än bensin. Själv har jag en kilometer till närmsta granne och ett drygt tunnland trädgård, så när jag tråkade ut mig på att rulla ut 100 meter sladd till häcksaxen köpte jag en Husqvarna 325HDA55x. Rejält dyr var den, men perfekt till mina behov. I och med att man kan vinkla kniven kan man klippa både lågt och högt utan att bryta ryggen.
 
När diskussionen har kommit in på att klippa av sladdar så är det ett ord som är viktigare än något annat: jordfelsbrytare.
 
En sån där Hva för 6,5 loppor skulle sitta fint, men jag har svårt att motivera en dylik, även om "tomten" är på ett antal ha och närmsta granne är åtminstone 3-400 meter bort, eftersom antalet meter häck är tämligen obetydligt.

Var och kände på den nämnda B&D'n, som tyvärr kändes rätt racklig. En 12V Bosch kändes betydligt gedignare, men priset hamnar då runt 1800, vilket är nära de billigaste bensinmodellerna, typ Partner.

Är det verkligen lämpligt att hålla på att skarva avklippta utesladdar ???
 
yonna skrev:
Fördelen med att klippa av sladdar med häcksaxen är att man faktiskt klipper av ganska nära saxen. Det är ju självklart man använder jordfelsbrytare (hur dum får man vara?). Enda skillnaden blir ju slutligen att huvudkabeln blir kortare  ;D.
Hur skarvar du sladden? Vilken isoleringsklass håller sladden efter skarvningen? Hur bra håller den för drag? Att jordfelsbrytaren skulle ge ett 100% skydd om man sätter saxen i sladden tvivlar jag på, även om det naturligtvis är mycket bättre med än utan...

Jag skulle definitivt inte satsa på batteriladdad häcksax.
Varför inte, har du provat en sådan med dåligt resultat och isåfall på vilket sätt?
 
Inte för att det var jag som pratade om skarvning av kablar, men när det handlar om att skruva på ett nytt uttag eller en stickpropp så är det inga problem. Bara man köper en modell som är till för utomhusbruk så är det helt ok med isoleringsklassen, och dragavlastaren är ju bara att spänna så mycket man vill. Om det är något som blir sämre så är det böjskyddet. I originalutförande sitter de ju ofta ett långs böjskydd fastgjutet. Men å andra sidan så kan man ju återanvända prylarna om kabeln skulle skadas igen.
Men som vanligt när det gäller elarbeten så ska man givetvis inte ge sig på något som man inte känner att man är säker på, även om det är tillåtet.
 
manligheten säger mig att en bensindriven är mycket bättre.

oljerök, hörselkåpor med radio för 1000 spänn, kladda med oljeblandad bensin ( 98oktan + tvåtaktsolja inget färdigblandat bjafs) ideliga stopp pga igensatt luftfilter, tokbröööööl när man gasar fullt, haggtornstaggar genom fingrarna och.... och.... nu kommer det KEVLARBRALLOR bara säger det M A N L I G T ;D
 
Vad är manligt med kevlarbyxor? Ärr, däremot, det är manligt det. 8)
 
perf skrev:
Inte för att det var jag som pratade om skarvning av kablar, men när det handlar om att skruva på ett nytt uttag eller en stickpropp så är det inga problem. Bara man köper en modell som är till för utomhusbruk så är det helt ok med isoleringsklassen, och dragavlastaren är ju bara att spänna så mycket man vill. Om det är något som blir sämre så är det böjskyddet. I originalutförande sitter de ju ofta ett långs böjskydd fastgjutet. Men å andra sidan så kan man ju återanvända prylarna om kabeln skulle skadas igen.
Men som vanligt när det gäller elarbeten så ska man givetvis inte ge sig på något som man inte känner att man är säker på, även om det är tillåtet.
OK, jag fattar, håller med om att det är helt OK att montera ett nytt uttag på den avklippta änden.
Jag såg en sladd med massa lödda eller ihoptvinnade skarvar med pålindad eltejp eller isoleringsband som isolering framför mig...

Jajajaja, jag ska sluta tjafsa om batteriklippare, det får bli en bensinare, man får väl plantera mer häck helt enkelt ;D

Tack!
 
Angående manlighet och bensin: det är möjligt att det finns de som tycker så, men har man gått i besinångorna ett tag så kan jag garantera att man inte väljer bensindrivna maskiner om det finns fullvärdiga alternativ. Tyvärr är elmaskinerna ofta inte är lika starka som de bensindrivna. Och även om det står samma effekt på dem så uppför de sig helt annorlunda. En bensinmotor får högre vridmoment när man belastar den, medan en liten elmotor uppför sig tvärtom. Ni som till exempel har kört en eldriven kedjesåg känner säkert igen problemet med att den stannar så fort det blir lite motstånd.

Sedan har vi ju det här med avstånden. I en modern trädgård där man ofta når allting med en 25 eller 50 meters sladd är givetvis nätdrivna maskiner enklare att använda.

Men att påstå att det är nån machogrej att köra bensindrivet, det vill jag inte alls känna igen. Den dagen det dyker upp en batteridriven gräsklippare som har batterier som klarar mina 4000 kvadratmeter gräsmatta på en laddning, och är lika stark (5.5 Hk = 4.1 kW), och inte kostar orimligt mycket mer än bensinklipparen, så lovar jag att jag står först i kön.

För att återgå till ämnet, nämligen häcksaxar. Det finns ytterligare ett alternativ som är mycket bra om man inte har så mycket häck, nämligen en vanlig muskeldriven häcksax. För ett par hundralappar har man en kanonsax, till exempel garderas med vågiga skär.
 
sveno skrev:
Vad är manligt med kevlarbyxor? Ärr, däremot, det är manligt det. 8)
SSSSSCCCCHHHH säg inget... bara måste ha liksom.

och en husqvarna motorsåg ...feta modellen... för proffs

ska ju allafall fälla en björk om året :D
 
yonna skrev:
Men har man en valp som gärna testar jordfelsbrytaren - mitt på sladden - då får man ta sej ner till macken & köpa ny sladd. (Valpen har testat dammsugarsladden också så den är numera alltför kort - jordfelsbrytaren funkar tydligen även inomhus.)
Utan jordfelsbrytare hade du nog fått ta dig ned till macken och köpa en ny valp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.