Hej,
Jag har dammsugit internet på beskrivningar av vedugn utomhus och kommit fram till att jag vill ha en väldigt enkel variant som jag kan fixa själv. Det bästa jag har hittat är en kreativ kille som vände upp och ned på ett badkar på en stenbeläggning, gjorde en skorsten från avloppshålet, stöttade upp på sidorna och sedan fyllde ovansidan med sand och grus för att hålla värmen. Försökte fråga honom hur emaljen hade hållit för värmen men bloggen var inte igång längre. Vad tror ni om den idén?
 
Vad ska den användas till? Ge värme, baka i, kolmila, tjärdal....?
 
Oj, det glömde jag skriva... Baka bröd och pizza!
 
Känns ju lite spontant fel att att elda i ett badkar?
Men det kanske inte avger nån giftig rök?
 
  • Gilla
Sållentuna_INFP
  • Laddar…
Emalj kan tydligen ev innehålla bly som iofs har en hög kokpunk på 1740º. Så varmt kan det väl inte bli, då blir mina bröd kolbitar på nolltid... Jag har också läst mig till att det finns emaljeldstäder, så då borde ju inte materialet avge ngn gas. Men jag vill ju vara säker, så att jag inte förgiftar folk med bröd och pizza.
 
Vanligtvis brukar ju folk mura och putsa såna kreationer?
Varför va så motströms? :D
 
UGNFRD~1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser den ut! Killen har bakat i den 8 ggr.
 
  • Gilla
Poxeman
  • Laddar…
Jag är inte motströms, försöker bara hitta en enklare väg. Det verkar lite svårt att bygga och mura en själv. Men man kan ju göra den lite finare än den på bilden ;) Jag gillar idén!
 
Hur får man till hålet? Vad använder man för att såga/skära i ett emaljbadkar?
 
Själv tycker jag nog att vanliga lerugnar verkar lättare att uppföra än att slakta ett badkar för att mura in. Och det finns ju en uppsjö med steg för steg beskrivningar och videor på nätet.
 
Det är väl vanlig plåt så vinkelsslip, tigersåg eller bågfil antar jag?
Enklaste vägen är ju att använda en sån där ugn man har inomhus och som drivs med electricitet?
Ni har såna där? :D

Sen tror jag du kan göra det du efterfrågar med en gasolgrill.
Behöver inte va så dyr och klart enklare.
 
Den ser inte så praktisk ut att baka i. Man brukar raka glöden åt sidorna och ställa brödet i mitten. Det får inte plats så mycket glöd på sidorna där. Man kanske kan raka glöden inåt, men eftersom det inte finns någon lucka lär det bli ojämn värme så att man får vända pizzan några gånger. Jag är inte säker på att sand som ligger emot plåt släpper ifrån sig värme lika bra som en tegelmur. Men om man accepterar ett begränsat resultat kan man säkert baka pizza i den ugnen.

För att såga upp ett hål kan du använda vinkelslip, eller möjligen sticksåg. Angående bly så skulle jag inte lita på den höga kokpunkten. Om det finns bly i emaljen vill jag inte använda badkaret till matlagning. Om det är vanligt med bly där vet jag inte.
 
Tusen tack för era svar och att jag fått bolla iden, jag släpper den nu och blir "medvalls" ska försöka mig på att mura en istället. De beskrivningar jag sett är lite avancerade, men det kanske inte är så svårt.
 
i senaste nummret av "gör det själv" finns en bra beskrivning av en pizzaugn av tegel. den har även isoleringsskikt.. bara åka till närmsta tidningskiosk o hämta ett ex!
 
Hej
Vi har gjort en pizzaugn o en vanlig ugn med ett badkar. Fungerar som det ska
Vi kollade på blocket efter gammalt badkar som bortskänktes, bara o hämta. Sedan köpte jag 1.5 pall med eldfast tegel för reducerat pris.
För den händige är är det ett enkelt o billigt sätt att få formen, att få ett fint o jämnt tak på första försöket.
Vi ska göra lite andra saker på ugnen som att koppla en vvb så vi kan ha varmvatten o kall vatten under sommaren så man slipper springa in hela tiden. Så letar efter en vvb, det dyker upp ngt fint på nätet.
Har ni ngr synpunkter e frågor är det bara att höra av sig
Mvh marko
Sök efter enåkers gamla skola på Facebook
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.