jonas_loof skrev:
Vad baserar du det på?
Jag ser det precis tvärtom, den integrerade switchdimmringen är oftast sämmre än en extern pwm, 1-10v, dmx styrning. Speciellt när man ska synka flera stycken i en större anläggning.
Jag tror vi pratar om olika saker. 240W don och externa PWM dimmers, det kan inte vara vanliga konstantströmsdrivdon du pratar om, som jag skrev tidigare, spänningarna skulle bli orimligt höga.

Jag såg nu att du tidigare skrev att 240W donet från osram var på 24V, det betyder alltså konstantspänning och är en helt annan sak, då behöver man konstantströms elektronik vid varje spot, således är det ett helt annat fall.

Rent elektriskt finns väl egentligen ingen nackdel med att ha dimmern efter drivdonet (om vi pratar konstantströmsdrivdon), problemet är ju att man då behöver en dimmer för varje serieslinga. Jag har inte sett några sådana dimmers på marknaden dock, men det finns kanske?
 
vectrex skrev:
Jag tror vi pratar om olika saker. 240W don och externa PWM dimmers, det kan inte vara vanliga konstantströmsdrivdon du pratar om, som jag skrev tidigare, spänningarna skulle bli orimligt höga.

Jag såg nu att du tidigare skrev att 240W donet från osram var på 24V, det betyder alltså konstantspänning och är en helt annan sak, då behöver man konstantströms elektronik vid varje spot, således är det ett helt annat fall.

Rent elektriskt finns väl egentligen ingen nackdel med att ha dimmern efter drivdonet (om vi pratar konstantströmsdrivdon), problemet är ju att man då behöver en dimmer för varje serieslinga. Jag har inte sett några sådana dimmers på marknaden dock, men det finns kanske?
Du har rätt, så fort man dimmrar ett konstanströmsdon så sitter ju en PWM teknik inbyggd i drivdonet.
Så då kan man ju säga att det är en inbyggd dimmer i drivdonet. Jag är personligen så trött på "jollyn" som alla verkar använda, speciellt när man har en större anläggning och ska försöka få det att fungera till 100% med synkningar etc, mina kunder accepterar alldrig 99% funktion. Personligen kör jag oftast med osrams 350, 700ma don och styr med LC dimmer.
 
Jaha, det blev inga entydiga svar här :)

Tydligen pratas det lite "omlott" dvs olika tekniker, jag menar såklart drivers för konstantström (350mA).

Och som någon nämnde så blir det kanske problem med för höga spänningar när effekten skall upp, därav att det inte finns så stora drivdon.

/Zaphod
 
sblixten skrev:
Jag skall köpa drivdon och väcker liv i tråden.
Om jag vill ha den mest flexibla lösningen(antal downlight, välja på att dimma eller ej mm) är detta detta bästa då:
[länk]
sblixten skrev:
Surfade runt lite och hittade drivare på upp till 264W.
Har dock inte koll på om de fungerar och hur flexibla de är?
Ex här:
[länk]
Du länkar till två helt olika typer av system, den första är till för konstant-ström där man seriekopplar armaturerna och den andra för konstant-spänning där man parallellkopplar.
Båda systemen har både för o nackdelar.
T.ex. strömvarianten har en begränsning i effekt per drivdon p.g.a. ett spänningstak på ca 100V men har väldigt enkelt byggda armaturer som endast innehåller själva lysdioden (kan även sitta flera i serie i armaturen).
Spänningsvarianten kan ju teoretiskt sett nästan ha obegränsat med effekt per drivdon, men kräver å andra sidan armaturer med integrerat drivdon (av konstantströmtyp) eller ett motstånd (inte så lyckat egentligen).
 
snaggletooth skrev:
Du länkar till två helt olika typer av system, den första är till för konstant-ström där man seriekopplar armaturerna och den andra för konstant-spänning där man parallellkopplar.
Båda systemen har både för o nackdelar.
T.ex. strömvarianten har en begränsning i effekt per drivdon p.g.a. ett spänningstak på ca 100V men har väldigt enkelt byggda armaturer som endast innehåller själva lysdioden (kan även sitta flera i serie i armaturen).
Spänningsvarianten kan ju teoretiskt sett nästan ha obegränsat med effekt per drivdon, men kräver å andra sidan armaturer med integrerat drivdon (av konstantströmtyp) eller ett motstånd (inte så lyckat egentligen).
Betyder det att det är 2 av det första alternativet jag bör införskaffa?
Jag skall driva led downlight på 9w/st. Dessa består av 9x1w ledar/smd/dioder(eller vad det kallas).
Eller finns det andra bättre/mer prisvärda alternativ?
 
sblixten skrev:
Betyder det att det är 2 av det första alternativet jag bör införskaffa?
Jag skall driva led downlight på 9w/st. Dessa består av 9x1w ledar/smd/dioder(eller vad det kallas).
Eller finns det andra bättre/mer prisvärda alternativ?
Omöjligt att svara säkert utan att veta vad det är för typ av armaturer. Länk?
 
Konstantström var det ja, men det drivdon du länkar till passar inte då det lämnar 500 mA som lägst, armaturerna ska drivas med 300mA, men de flesta drivdon har en lägsta ström på 350mA (det kommer att lysa lite starkare då och lysdiodernas livslängd kortas något). Men vill man vara på den säkra sida kan man ta detta som lämnar 250mA som lägst http://www.malmbergshome.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974068, om man räknar med att varje armatur måste ha 30V (9W/0.3A) klarar det drivdonet 4 st (2 på varje utgång).

Edit: Ska du inte dimma kan du ju lika gärna köra på de medföljande drivdonen.
 
Redigerat:
Min tanke var att ha möjligheten att dimma dem och det kommer jag förmodligen att göra med hälften av dem som då blir en egen slinga.
Hur löser jag enklast detta?
 
Ska du dimma, då måste du byta drivdon först o främst, de jag länkade till (och flertalet andra) behöver bara återfjädrande tryckknappar för detta.
 
snaggletooth skrev:
Men vill man vara på den säkra sida kan man ta detta som lämnar 250mA som lägst [länk], om man räknar med att varje armatur måste ha 30V (9W/0.3A) klarar det drivdonet 4 st (2 på varje utgång).
Det där drivdonet hittar jag i Kina under namnet HYTRONIK.
Specen för det drivdonet säger att det klarar 1-16 per kanal på 250mA.
Därför blir jag osäker på om den verkligen klarar 18st och vad kan hända?
 
Ja, det ligger på gränsen, men det värsta som kan hända är att det inte lyser alls. Svårt att säga hur stora marginaler det finns i det drivdonet, men några extra volt utöver märkspänningen brukar det allmänt finnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.