Precis köpt ett litet hus 72m2 + källare 68m2.
Sitter en gammal oljepanna med elpatroner,kört på elpatronerna som är jävligt dyra.
Är helt ny inom detta med värme men om jag fattar det hela rätt kan jag köpa en luftvattenpump som värmer mitt hus även dom kallaste månaderna?
Har endast värmeslingor i pannan,måste jag köpa någon form av varmvattenberedare eller hur skulle ni göra?
Ni proffs får gärna dela med er:)
 
Varmvattenberedare är inbyggd i de flesta värmepumpar.

Pannan kan du koppla ur helt och hållet, alltså värmepumpen direkt till elementen/golvvärmen.

En värmepump är effektiver (Snålare) ju lägre tempereratur den ska producera,
därför är den effektivare till golvvärme än till radiatorer (element).

Berg-, jord-,Luft-Vatten-värmepump,Luft-Luft-Värmepump har alla för- & nackdelar,
så bästa valet för dig beror på många faktorer...

Jag skall snart installera en LVVP, de funkar ner till mellan -15 & -25 grader beroende på tillverkare,
men, är det kallare så har du ändå värme iom att elpatronen slår till. Att elpatronen går in är ingen katastrof,
utan bara ett ekonomiskt avvägande mellan investeringskostnad & elförbrukning.
Alltså det är sällan ekonomiskt att dimensionera en värmepump för att klara årets kallaste dag utan elpatron,
även om du kan göra den oavsett vilken typ av värmepump du köper.
 
Kolla vilken framledning huset kräver för ok värme vid riktig kyla de flesta vp maxar 65 graders framledning men lägre är bättre.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Du måste kolla framledningsbehovet.

Andra viktiga frågor. Är huset välisolerat, har du mycket fönster och är det original i så fall?
 
När tempen kryper ner blir många luft vatten rena elpannor eftersom utedelen har så lite energi att suga upp, arbeta med. Medans bvp jobbar mer effektivt.


Mvh
 
Hur ser radiatorerna ut? Är det från 70-talet är det ofta låga radiatorer typ 30 cm höga. Dessa kräver hög framledning för att funka bra så räkna i så fall med att byta åtminstone en del av dem i din budget. Även om det går att få ut 55-65 grader från VP:n så blir COP mycket sämre så det drar mer energi. Är dina radiatorer typ 60 cm höga och kanske dubbelpanel kan du börja med att behålla dem och prova. Dock, vad som helst lär bli billigare än elpatroner det är bara det att det kan bli kallt i huset om radiatorerna är för små.
 
Har du funderat på att konvertera om oljepannan till en pelletspanna? Kan bli billigt med ett begagnat paket och magasin. Pellets ger halva priset mot elkostnaden innan du tar ställning vad du ska ha. Det blir inte heller några problem med elementen. Spekerök har lite rätt eftersom du bor Gävleborg län med lägre medeltemp och luftvattenpumpen blir mindre effektiv desto kallare det är.
 
Gävleborg kan vara ganska gynnsamt med luft/vatten om man bor nära kusten blir det inte så kallt.
 
Hur mycket drar huset? Jag fick just i veckan offert på NIBE 1226-8 med 150 meter hål och byte 7 stora radiatorer för dryga hundringen. Du tjänar in det på några år. BV har kommit ner i pris.
 
Jag skaffade luftluftVP för drygt 10 år sedan. Jag räknade på alla alternativ, inklusiver bergvärme. Men luftluftVP blev bäst. 14 KSEK betalade jag för pumpen som går än. Och 2 KSEK för en vvberedare. Efter två år hade jag mätt upp att pumpen betalat sig, och köpte då en till för att få bättre värmespridning och redundans ifall någon skulle trassla.

Det har fungerat utmärkt. Dock kan någon säkert invända att vattenburen värme ger jämnare temperatur i huset. Och det stämmer när det är riktigt kallt ute. Det har dock inte varit ett bekymmer för mig.

Då var luftvatten-pumparna orimligt dyra och av svenska tillverkare med små volymer. luftluft var av japanska tillverkare med stora volymer vilket gav bättre tillförlitlighet.
Möjligen kan luftvatten vara ok idag. Har inte kollat upp det. Men då var luftvatten ett problem med trasslande anläggningar. Då hade man den bisarra lösningen med en vvberedare ute i pumpen. Att ändra innerdelen i en luftluft pump så den i stället värmer i en dubbelmantlad vvberedare borde inte vara en svår sak. Och då borde inte priset på luftvatten bli mer än 20 KSEK till kund. Men då när jag tittade tog man mer än 50 KSEK.
 
Att nån luft vatten skulle ha beredaren utomhus har jag inte hört talas om ? Att en luft vatten kostar mer är inte så konstigt ofta är dom kraftigare har en styr för flytande kondensering växelventil för vv laddning elpatron cirkpump eller cirkpumpar samt ofta bättre garantier. Men om man bor där det går bra att borra skulle jag välja det allternativet för det tjänar man in på lite längre sikt och ska man bo där lite kortare genom att hus värdet stiger en del.
 
peternicklas
Finns färdiga paket med både utom- och inomhusdel. Har amn inte för kall väderlek så fungerar LVVP mycket bra. Jag kör min ner till -15 sedan får den hjälp av en gaspanna. En modern LVVP går ner till minst -20 grader och ger då COP på c:a 1.5, d.v.s. bättre än en ren elpanna. Hos oss som har en medeltemp under den kalla delen av året på kanske några minus grader så är den perfekt. Räkna ut ditt behov i kW och leta sedan efter en lämplig LVVP.
 
Anders - har tagit in kite offerter på den modellen jag med men ditt pris lät mkt attraktivt. Vilken firma om jag får fråga?

Vänligen, Apu
 
Svensk Kylservice, www.svenskkylservice,se. Ligger i Göteborg men säger på hemsidan att dom installerar över hela Sverige.
 
Ah! Tack Anders!

Har snackat med dem och de skulle återkomma... Har inte hört något på 2v... Vet inte riktigt om jag känner mig helt trygg med dem men ska kolla igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.