Hej,

Vi har en tomt på ca 1600 kvm i Skåne - sandmark. Det ingår en Frånluftsvärmepump IVT 490 men vi funderar på en IVT 495 Twin (finns tydligen med två olika typer av slingor).

Huset är ett betonghus 1½ plan med golvvärme i hela huset, även på ovanvåningen.

Är det någon klok person som kan ge oss lite mer fakta kring detta?

//LL
 
Du menar inte IVT 490 och IVT 495 Twin ?

Isåfall är skillnaden att du kan använda dig utav Bergvärme / Jordvärme med IVT 495 Twin.

IVT 490 är en frånluftvärmepump utan bergvärme eller jordvärme.
 
Hej!

Misstänker att det är som föregående författare tror, dvs att ni har att välja mellan en 490 och 495:a.

Har ni sandmark som är lättarbetad ska ni satsa på en 495:a med jordslang. Merkostnaden på ca 25- 30 tusen gentemot en 490 är lätt att tjäna in.
 
Du nämner inte husets storlek men jag skulle också välja en 495a, har en själv och är i stort sett nöjd och speciellt glad att jag uppgraderade från 490an.
 
Kan du gräva ner slingan själv och räkna detta som trevlig fritidssysselsättning kan du spara in 495:an på kanske 5 år (beror på hur stort värmebehov ditt hus har)

Ska du betala för allt jobb med nedgrävning av slingan så har du en längre återbetalningstid.

Personligen så gillar jag inte denna 495 twin. Jag tycker det är en lite dålig kompromiss. En frlvp med klen jord/bergvärme. Har man möjlighet och stort värmebehov är en renodlad jor/bergvärmepump bättre och kombinera den med FTX ventilation, alternativt en frånluftsmodul.
 
Hej,

Skane67 - huset är 200 kvm, det glömde jag ju skriva.

Du skriver att du i stort sett nöjd...vad är du inte nöjd med?

//LL
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.