Har ett delikat problem med en hackspett som gör hål i fasaden på vårat sommarhus, min sambo är uppe där kollar läget hur det står till med huset just nu.
Några tips hur hon kan skrämma bort hackspetten med någon anording när man inte är där, eller är man rökt?

Mvh
 
Pappa har hängt upp fisknät på vindskivan så att de inte tar sig fram. Ser hemskt ut, men verkar funka rätt bra.
 
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
Kanske ni skulle lägga ut mat åt den, och sätta upp ett par holkar.

Hackspettarna här omkring verkar vara mest förtjusta i jordnötter.


Dum fråga kanske: Det är väl inte en massa mask och insekter i stugväggen som lockar den dit?
 
Roland det var en riktig arne hegeforsare den var låg men bra(y).

Fågeln verkar vara fridlyst, har en här hemma som hackar på mina träd varje år samt mumsar glatt på talgbollarna vid fågelbordet, väldigt stilig fågel.

Fiskenätet var ju ett bra tips, tackar!

Mvh
 
OT
Just hackspettar verkar vara de mest korkade fåglarna i vår fauna.
Och det är inte så konstigt kanske, de måste ju vara allvarligt hjärnskadade.

Tänk shaken child syndrom x 1000^3

På min morgonpromenad till jobbet (ca 500 meter) brukade jag passera en fotbollsplan, med tillhörande belysningsstolpar. Själva strålkastarna där 10 m upp hade plastkåpor.
Där satt ofta en hackspett och försökte förgäves ta sig igenom plastskalet.
Det lät ihåligt när den hackade = Aha, måste finnas något gott där inne :D
 
Håller alls icke med dig KoW, hackspetten är en synnerligen fascinerande fågel! Kolla här på alla knep den har för att klara av att hacka utan att bli alldeles tossiga i huvudet eller tappa ögonen.(!) :)
 
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
Det fanns lite gamla hackspetts skador som vi lagat och målat över, vet inte kanske finns det något smaskigt i panelen som KOW säger, fasaden är målad med faluröd färg.

Mvh
 
Hackspettar trummar på telefonstolpar och dylikt för att markera revir. De är alltså inte ute efter att det ska bli hål utan letar upp saker som låter mycket. Det är ett helt annat ljud när de hackar ut bohål eller hackar fram mat.
 
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
PNO skrev:
Hackspettar trummar på telefonstolpar och dylikt för att markera revir...
Aha, det är alltså egentligen jag som är korkad :surprised:

Undrar om de skakade mig när jag var liten...
 
Redigerat:
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
Status just ikväll 7 nya hål varav ett som man ser ut bra igenom från vinden, f_n har man inte att göra så fixar en hackspett arbete åt en på trevlig arbetshöjd.

Mvh
 
Eternitfasad kanske inte var så tokigt ändå :)

Fiskenät känns lite vanskligt. Finns ju risk att fåglar trasslar in sig och går en plågsam död till mötes.
 
Köp en uppstoppad uggla el dyl och montera under taknocken.....;)
 
Blir en uggle protetyp, min sambo gjorde en ca 40 cm hög med läder öron och porslins ögon. Ugglan kostar mig 3100kr för hon fick köpa en stege med hemkörning till huset för att kunna montera den.:surprised:

Nu har jag stegar så det räcker livet ut tror jag.


mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har aldrig riktigt fattat det där med att använda ugglor för att skrämma fåglar. Visst, hackspetten kanske drar sig för att komma fram i det närmsta, men man använder ju modeller av ugglor som bulvan vid kråkjakt då kråkfåglar inte verkar kunna låta en uggla få vara ifred.

Med lite otur har du bytt en problemfågel mot ett gäng skräniga kråkor. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.