En lekmans försök att skapa en enplanslösning för en familj med två vuxna och tre barn. Utformat mot bakgrund av att alla hus vi tittar på saknar bra extra förvaring, både i anslutning till groventré och i t ex carportbyggnad eller liknande.

Bra att kunna ha grejer som skridskor och liknande när entrén. Men jag har inte lyckats krympa ihop ytorna som inte utgörs av rum, dvs det blir lite väl mycket "dansgolv" i huset, som kanske är roligt att röra sig på, men som blir onödigt dyrt.

Posta gärna kommentarer. Skissen är gjord i floorplanner.com.

floorplan_enplan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Brukar det inte bli billigare om man lyckas lägga t.ex. badrum och wc vägg i vägg för att minimera rördragningen?
 
Hej,
Om man får prova lite försiktig kritik så känns det kanske inte som en planlösning klar att konstruera ett hus efter men jag kan ana att det inte var förväntan. Jag tycker det är kanon att som ni gjort börja visualisera vad man är ute efter i form av planlösningsskisser. Det blir tydligt vad kravlistan innebär i form av totalt ytbehov. Jag känner igen mig i mycket av det som ni prioriterar. Jag tycker det borde gå att hitta enplanshus som kan anpassas till ert behov. Kanske bygga ihop tvättstuga med carport/förrråd där mycket av kläd/sport förråd kan läggas. Lycka till!
 
Rent spontant, förvaringsdelen ser ut som en kloss som ligger utanpå huset, inga fönster eller liknande.
En väldigt stor hall, mycket död yta, och från hallen kommer man in i en stor oanvändbar yta, även ytan utanför stora sovrummet är ganska död.
Badrum vars dörr leder rakt ut i kök är ingen hit, ingen dusch i anslutning till bastun?
 
Jag har tänkt på liknande problem, jag tycker äldre tiders lösning för detta problem är rätt praktiskt. Det beror ju på hur mkt uppvärmt man vill ha det, men annars kan man ju bygga flera hus som samordnas kring en gårdsplan = entré sidan. En huvudbyggnad med två "flyglar", en garage mfl och en förrådsbyggnad. Då kan man bygga en fin rektangulär huvudbyggnad med bra värmeisolering, och två enklare byggnader i ett plan med lägre takhöjd. Antingen med flyglar utanför, eller framför.

former.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan ju då också lägga på ett genomsiktligt tak mellan huvudbyggnad och flygel om man vill gå torrskodd.
 
  • Gilla
sjostuga2
  • Laddar…
Håller med. Bra lösning där inte alla ytor blir i ett dyrt superisolerat hus. Skadar inte att behöva gå ut ibland heller :).
Tyvärr drar det ju rätt mycket tomtyta men har man bara tillgång till stor tomt så.
 
Detta hus har 15 väggytor (varav en visserligen är en kort 45-gradare).
Det blir ett dyrt bygge! Och långt ifrån energisnålt.

Mitt förr-förra hus hade åtta sidor och det var knappast rationellt heller.

Försök att börja med en rektangel, som en skokartong, och kläm in de funktioner du vill ha.
Och jag är tveksam till att dela upp livet i olika funktioner som du har gjort med ett TV-rum, ett datarum,
ett "vardagsrum" (vad gör man där, är det gamla tiders finrum som återuppstått?).
För barnen, och kanske även de vuxna, kommer ändå att sitta med datorerna i sina egna rum, då det kan vara privata saker som hanteras :surprised: )

Ja, detta är i alla fall mina förvirrade idéer.
 
ullet
Jag å andra sidan, tycker att det ser otroligt trevligt ut att kunna dela upp TV-tittande och vardagsrum - det har vi sökt efter när vi tittat på hus, möjligheten att slippa ha TVn där man umgås och den "soffgruppen" får gärna vara i anslutning till middagsbordet. Dock ser jag ett problem, det ser inte ut som att ni ryms hela familjen tillsammans framför TVn, det skulle jag tycka vara önskvärt.
 
  • Gilla
Erngiu
  • Laddar…
Hej alla

jag blir helt överväldigad av alla svar och kommentarer och tackar så mycket för alla synpunkter!

1. Naturligtvis blir det billigare om VVS optimeras så att det inte sprids över hela huset, men planen handlar om att försöka hitta en utgångspunkt för en layout som "familje-beteende-flödesmässigt" kan fungera. Frågor om pris är inte beaktade just i det här perspektivet.

2. Ja, att bygga ihop carport och hus med någon form av mellanliggande förvaring är naturligtvis klokt. Totalytan bör då minska en del.

3. Det som inte är beaktat är husets yttre estetiska utseende. Där blir det viktigt med fönstrens placering och vilka taklutningar och möten mellan olika vinklar som blir möjliga. Det som är förvaring vid entré kanske kan placeras in i ett mellanutrymme mellan hus och carport, och då får man bort den "utskjutande lådan" från framsidan.

4. Stora döda ytor är ju lekmannens svaga punkt. När man ser professionella skisser så är ju planlösningen betydligt mer kompakt. Dörr från toa ut i kök har flera kommenterat som negativt. Jag är inte säker på hur man får bort det i en öppen planlösning, men jag ska titta vidare på hur man har löst det i andra hus. Dusch vid bastu ska det så klart vara. Ett badkar vill de flesta småbarnsfamiljer ha, vet ej var man får in det.

5. Problemet med en större "flerbyggnadslösning" är förmodligen att det blir svårt att få in den på en planerad villatomt i stan. Vi har 643 kvm idag och då får man hålla ihop det rätt så bra för att ha avstånd till tomtgränser.

6. Frågan om vardagsrum eller inte är ju intressant och aktuell. Köket är väl det nya vardagsrummet. Kan man ta bort det helt eller sitter man fast i gammalt tänkande. Jag vet bara att jag vill ha någonstans att vara där jag kommer en bit bort från barnens "ljud". Å andra sidan så vill man ju ibland kunna sitta fler runt TV:n och då kanske man ska försöka lägga större utrymme där.

Det hus/planlösning jag har sett i efterhand som passar bäst med våra behov, och hur jag tänker, är följande:

http://www.a-hus.se/vara-hus/1-plan/villa-09-149

Där har man löst det mesta men jag tycker entrén är för liten och förvaringen av sådant man använder lite oftare kommer ofrånkomligen att hamna en bit längre ut, t ex i anslutning till carport eller förråd (vilket minskar effektiviteten när barnens (och de vuxnas) fritidsaktiviteter ska igång snabbt...). Ej heller finns anslutning via omklädning och dusch till pool och baksida. I vårt nuvarande hus blir det rätt mycket gräs i köket när barnen springer in i huset från poolen...
 
Bidrar med vårt tidigare hus. kanske kan inspirera. Vill du se exteriör, www.villajaderberg.blogspot.com.
förvaring av skidor, pjäxor, skridskor mm hade vi i garage med stort förråd.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Barnen kommer att följa efter dig hur du än gör, i alla fall tills dom blir upp mot 8-9.

Om du vill ha kvadratiskt hus skulle jag satsa på att lägga toan i mitten, behövs inga fönster på en toalett. Tvättstugan vill jag ha med ingång utifrån så att man kan ha grovingång där.

Vad har du för tak? Kanske kan du fixa till en vind med bra trappa där man kan ha långtidsförvaring, typ skridskorna över sommaren? Trappa utifrån och lucka på gaveln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.