N
Hej.
Garaget är murat i Leca 250. Slammat/tätat på insidan och ordentligt putsat på utsidan.
Alltså borde väggarna redan vara hyfsat isolerade, 250mm isolering kan man tycka, men det stämmer nog inte eller hur ???
Om jag ska isolera väggen mera måste det ske på insidan. Hade isåfall tänkt sätta en läkt för luftspalt rakt i lecan. sen reglar på detta cc 60 att isolera mellan.
Vill ju inte förlora yta, så hade 50 mm EPS gjort susen hade det vart bra, Ännu bättre om man den täta lecan i sig duger.

Sätta EPS rakt på den slammade lecan ?

(Grunden är gjord med isolerade kantelement 300mm EPS, och vattenslingor. Taket får 150mm EPS
gavelspetsarna har 210mm glasull. porten är en 60 mm med brytna köldbryggor och PUskum)
Mek-garage = aldrig under ca 16 grader.
Vad säjer ni ?
 
Hur fäster du in eps i taket?
 
Fundera lite kring den brandlast du får av att ha plast i väggarna samt den där luftspalten. Om du ventilerar luftspalten med inneluft får du dels väldigt dålig verkan av isoleringen och riskerar också kondens mot murverket med mögel på läkten.
 
N
thomasx skrev:
Hur fäster du in eps i taket?
Fastklämd mellan takstolarna, en 23mm läkt mellan råsponten o EPSen, EPS-skivorna är limmade mot varandra o mot takstolarna sidor liksom...
 
N
Bumpar denna lite, då det börjar bli dags att planera klart.
Leca/vägg frågan- Hur väl isolerad är den i sig ? (250mm putsad på utsidan och slammad på insidan)
Ska jag lägga till isolering måste det bli på insidan tyvärr. Eftersom EPS isolerar bättre än ull och jag inte vill förlora yta tänkte jag i så fall spontad 50mm EPS + OSB + Gips. Kan ventilera uppåt in i små kattvindar på loftet, för att undvika brandrisken bättre.

KOmmer det bli bra med 50mm EPS på isidan och hur gör jag detta bäst ?
 
Jag hade inte gjort så i alla fall.

Kika i Webers handbok för Leca - finns som pdf på webben. Där har du lite konstruktionsexempel samt värmeövergångstal.
 
N
Sprayisolering ?
 
250mm Leca + puts motsvarar grovt ca 95mm glas-/stenull.
Hur välisolerat måste det vara? Lecaväggen är ju annars en perfekt garagevägg, map brandskydd.
Om du kan hålla 16C (el mindre?) när du inte är där och sedan höja när det är mekardags så är ju förbrukningen lindrad. Sedan beror det väl iofs på hur stort garaget är också?
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
N
Tackar. OK 95mm då alltså. Har ingen direkt uppfattning om det är bra eller inte ? men det låter lite.
Det skulle gå utmärkt att ha strax över 11-12 grader när jag inte ska skruva och sen höja lite. Garaget är ca 48kvm invändigt.
Jo leca är ju inte så värst brännbart, men besvärlig att fästa grejer i... 50mm skumisolering hade nog gjort en hel del och det ska inte heller brinna så bra. Frågetecken kring att spraya rakt på putsen ?
 
Varför är ni så rädda för brand i ett garage?? Det är väl knappast större fara där än i ett bostadsrum.
 
N
Jo i ett mek-garage är det ju det. Man svetsar ju inte gärna i vardagsrummet, eller håller på med bensin eller liknande.
 
Nej inte svetsar man inne men man eldar tex ljus vilket är kanske den vanligaste orsaken till bränder dessutom använder man spisen (och glömmer plattor på) som även det är en rätt vanlig orsak till brand. Det är flera ggr så vanligt att bränder startar i bostadsutrymmen som i garage. Men naturligtvis kan det ta eld vart som helst om man beter sig korkat dock är riskerna inte större i ett garage än i ett bostadsutrymmen utan tvärt om.
 
Dock är väl garage, inte bostad, klassad som brandfarligt utrymme, och har vissa byggnadstekniska krav därefter?

Ska man svetsa el köra vinkelslip så känns det mycket bättre om man är i en stenbyggnad. I garaget så är det lätt hänt att det börjar brinna i en bil som man fixar med. Svetsar man är det inte ovanligt att underredsmassa el inredning börjar brinna. Slipar man så är det inredningen som ligger illa på det. Det räcker att fokusera på att släcka en gryende brand i bilen utan att man ska behöva bekymra sig för själva byggnaden också, och ev intilliggande bostadshus.

Brandsäkerhet gäller också om det nu ändå börjar brinna, då vill man inte ha plast i närheten. Det avger stora mängder hälsovådlig rök, och de plaster som brinner - ja de både brinner och ryker.

Ett garage där man bara ställer in bilen över natten är nog som du säger inte lika kritiskt.
 
Leca har ungefär lika bra u-värde som trä. 250mm leca motsvarar inte riktigt 95mm sten- /glasullisolering utan snarare runt 80mm.
 
I elektriska sammanhang är garage INTE klassat som brandfarligt utrymme dom brukan nästan alltid vara klassade så att man kan använda IP 20 dvs lika som bostadsutrymme. I vissa garage ska elen hålla IP44 det har med verksamhetens art att göra, men jag har ALDRIG hör talas om att garage skulle klassas som branfarligt. Inte ens verkstäder där man yrkesmässigt svetsar och slipar räknas som brandfarliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.