Hej har googlat runt på sidan och hittat massor med trådar ang detta men blir inget klokare.
Vi ska renovera trossbotten på ett hus från 1937. Krypgrunden är ca 1m och det är murade väggar.
Anticimex har mätt upp at det är en förhöjd fuktighet ca 19-20% i trossbotten. Och trossbotten har brakat ner under 1 av rummen.
Hur ska vi nu göra ? Vi tänker bryta upp golven och lägga ner vattenburen golvvärme. Byta isoleringen (från spån till cellulosa. Vad ska vi ha unders? Spontat trä för att fortsätta med ett golv som kan transportera ev fukt? Eller ska man ha nått annat? cellplast? board?
På marken kommer vi att lägga plast ska man då lägga grus uppepå eller behövs inte det?

Finns ju så många olika teorier vad som är bäst.
Golvet blir sen klinker (tror vi) ev solitt trägolv eller marmoleum.
Vad händer om man lägger ett golv som inte andas?

Mvh Calle
 
Redigerat:
C
Efter att ha sett hur spontat virke torkar isär under mina hus skulle jag I alla fall ha board under huset för att undvika möss I undergolven(vi bor I skogen).....
 
Min råspont var för torr när jag la in den som blindbotten så den svälde så pass att den trycktes upp lite på vissa ställen. Var gamla torra restbitar. Hursomhelst kan inte jag komma på nåt material som slår trä i blindbotten. Fukta en board tex och se vad som händer med den då. Du verkar ju vara inne på rätt ideer med fukt transport mm
 
Det finns cementbaserade trossbottenskivor, bla på Byggmax, som inte kostar så mycket.
 
Cellplast är också ett alternativ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.