Jag sprutmålade för första gången idag med en ny wagner projectpro 115. Redan innan färgen kommit ur maskinen började problemen. Pumpen gick och gick men det kom inte ut någonting ur munstycket. I prime-läget kom färgen oregelbundet. Efter lite spädning gick det oftast bättre men jag råkade ut för ytterligare några stopp.

Borde jag späda färgen mer? Filtrera den? Det faktum att pumpen gick tolkar jag som att ett eventuellt stopp satt innan pumpen snarare än i munstycket någonstans.

Efter att taket täckts av färg noterade jag droppbildning på några ställen. Vad beror det på? För mycket spädd färg? Har jag rört mig för långsamt? För mycket överlapp?
 
Att pumpen går tyder på att den inte byggt upp tryck, den får altlså inte färg, kanske har du skräp i färgen du hällt i som satt igen insuget från behållaren till pumpen.
Färgen kommer ojämnt även i prime-läget säger du, det är ur returslangen det kommer ojämnt då alltså?

Vad kör du med för färg, du borde antagligen inte behövs späda den alls. Däremot som sagt filtrera för att få bort eventuell smuts/skräp.

Droppbildning kan bero på många olika saker, för mycket färg, för tunn färg, för långsam rörelse är ju egentligen samma sak som för mycket färg. det gäller att anpassa färgmängd och rörelse. för mycket överlapp kan det egentligen inte vara, däremot att det blir för mycket färg totalt vid överlappen.
Sen kan det också bero på att pistolen skjuter iväg droppar precis när man trycker in avtryckaren. det har jag märkt på min 117, har inte fått klarhet i vad det beror på (rot-orsak) men det samlas färg vid munstycket som skickas iväg när man öppnar. Måste kolla med wagner vad det kan bero på.

Jag skulle i första hand kolla efter skräp i insuget. Du kan ju testa att rengöra allt (vilket du väl redan gjort nu ;) ) och sedan fylla på med vatten och testa. När du fyllt systemet och inte trycker in avtryckaren ska ju pumpen stanna, sen går den mycket korta stunder åt gången när man målar.
 
Jag försökte få loss inloppsfiltret. Min maskin är inte speciellt lik instruktionen och jag törs inte ta i för att få loss en plastdetalj som passar bra i en 11-hylsa just för att det är en plastdetalj och det känns som att jag skulle ha sönder den.

Å andra sidan sprutade jag mina tre tak utan driftsstopp. Det var en annan färg och kanske, kanske har jag lyckats få bort något skräp trots allt.

Det här kan nog bli helt ok till slut.
 
Fort går det i alla fall.
 
fiskbuggaren skrev:
Fort går det i alla fall.
Ha-ha, ja det gör det verkligen, helt sanslöst fort :)

Gött att det funkar nu, var nog något skräp någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.