Hej, vi ska lägga in 10kvm marokanskt kakel i villan. Vi har snackat med hantverkare som har upskattat jobbet till 30-35000kr exkl kaklet. (Inget våtrumsjobb)
det behöver förvisso flytas jämt under men tycker det låter väldigt dyrt för tio kvadd?
Det är i södra stockholm det skulle göras.

/H :banghead:
 
Låter sjukt dyrt! Vad kan det ta? 2-3h att flyta. 3-4h att lägga klinkern och 1-2h för att foga. Varför inte göra det själv?
 
Marokaskt kakel är cementplattor och är tydligen ganska struligt att lägga. Funderade ett tag på att lägga det själv också men har blivit varnad av plattsättare.
 
Ta in pris från några hantverkare till.
 
När vi byggde ut vårt hus så gjorde vi nåt liknande.
Flytspacklade 35mm i snitt över ca 22kvm med pump.
Satte klinkers på 18kvm av dessa.
Vi hade all material förutom flytspackel.

Det slutade på 12500kr efter ROT inkl moms.
Nu var det vanligt klinker, så jag vet inte om det påverkar.
Men det borde ju inte påverka så mycket.

Lycka till!!
 
fgo skrev:
När vi byggde ut vårt hus så gjorde vi nåt liknande.
Flytspacklade 35mm i snitt över ca 22kvm med pump.
Satte klinkers på 18kvm av dessa.
Vi hade all material förutom flytspackel.

Det slutade på 12500kr efter ROT inkl moms.
Nu var det vanligt klinker, så jag vet inte om det påverkar.
Men det borde ju inte påverka så mycket.

Lycka till!!
Det låter å andra sidan grymt billigt. Åtminstone om du menade att flytspacklet ingick i de pengarna. Bara spacklet i säck borde kosta ca 12000 då det går ungefär 60 säckar a 25 kg för att täcka 35mm på 22kvm.

Visserligen får man säkert lite bättre pris på spacklet om man köper direkt från pumpbil, men det borde å andra sidan ätas upp med råge av vad pumpbilen kostar.
 
Hoffe123 skrev:
Marokaskt kakel är cementplattor och är tydligen ganska struligt att lägga. Funderade ett tag på att lägga det själv också men har blivit varnad av plattsättare.
Visst, det är mönsterpassning o sådär, lite knöligt. Tror inte man kan knäcka heller utan de måste sågas. Är rätt svårt att foga också skulle jag tro då de suger. Måste mättas innan för att inte missfärgas av fogen.

Håller med om att det är snyggt med Marrakech kakel, men tror det är grymt opraktiskt, suger åt sig smuts.
 
vectrex skrev:
Det låter å andra sidan grymt billigt. Åtminstone om du menade att flytspacklet ingick i de pengarna. Bara spacklet i säck borde kosta ca 12000 då det går ungefär 60 säckar a 25 kg för att täcka 35mm på 22kvm.

Visserligen får man säkert lite bättre pris på spacklet om man köper direkt från pumpbil, men det borde å andra sidan ätas upp med råge av vad pumpbilen kostar.
Jag var tvungen att kolla på fakturan. Naturligtvis var det för bra för att vara sant :)
950kg spackel gick det åt.
Så kan det ha varit 25mm kanske, minns inte säkert.

Fakturan var på 11800 för flytspacklingen och. 2500 för kaklingen.
Säg 14500kr

Så kan det gå när man inte har alla siffror i huvudet :(
 
vectrex skrev:
Visst, det är mönsterpassning o sådär, lite knöligt. Tror inte man kan knäcka heller utan de måste sågas. Är rätt svårt att foga också skulle jag tro då de suger. Måste mättas innan för att inte missfärgas av fogen.

Håller med om att det är snyggt med Marrakech kakel, men tror det är grymt opraktiskt, suger åt sig smuts.
speciell teknik med marockanskt kakel därför har de som "vet" hur man kaklar problem med det. Suger pt sig smuts, därför ska det impregneras. Läggas i princip foglöst osv.
 
Hur ser det ut ? Låter som det är lite jobb före flytjobbet
 
Vi har en plattsättare som vill lägga lite tjockare fog med cementplattor på golvvärme. Det förstör ju dock mönstret och leverantören tycker inte att det ska behövas. Någon som vet mer om det?
 
Ju tjockare fog desto lättare att ljuga bort skavaker
 
Hej!
Jag la precis marockanska cementplattor i mitt badrum, är kontorsråtta till vardags, men klarade det galant. Blev riktigt fint. Tog mig en helg att få helt klart, utan att jobba ihjäl mig. 3kvm. Lyckades få några sprickor i några av plattorna, men efter fogningen får man titta noga om man skall se dom eftersom plattorna är handgjorda och inte helt perfekta i mönstret är dom väldigt förlåtande. Minsta rekommenderade fogtjocklek är 3 mm om man har golvvärme under vilket jag hade.

IMG_20140128_134749.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Haba_tsutt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.