Ha ha, tack för de uppmuntrande orden!

Tja, anledningen till mina lite udda tankar var väl att kunna uppföra en så enkel, billig och framförallt lättunderhållen konstruktion som möjligt. Visst skulle fönsternischerna bli lite á la Tower of London, men det skulle vara OK för mig. =0) Jag har en gammal pannrumsbyggnad av just oisolerade betongblock och enkel puts struken rakt över blocken. Efter 50-talet år är ytan fortfarande i stort intakt, bara att lägga en halvtimma åt att rolla lite vit färg med några års mellanrum. Väljer man att ha de putsade balarna som ytskikt så behöver man ju ändå en bärande konstruktion + att det lilla skiktet puts är det enda som skyddar halmen mot blötan. Visst, det är ju så man normalt bygger men här kör vi med både bälte och hängslen, förstår du. ;0) Detta kanske inte är en realistisk plan, mera en fantasi om enkelhet och livslängd. Stort tack för att du tog dig tid att svara, dina synpunkter tar jag till mig!
 
Jag tycker inte det är någon bra idé att använda betong.Däremot en yttre tegelvägg och halmbal innanför skulle vara något. Putsade lerväggar är väldigt mysiga och dom vill man ha inne, utåt är det mer praktiskt med något hårdare.
 
Coolt!
 
Underbart att springa på ett svenskt halmbalsbygge så här, har letat efter det! Och ett seriöst och ordentligt planerat med vacker utgång till på köpet.
Någon länkade till
http://www.klimatpiloterna.se/pdf/Halmbalshus_webb.pdf
men länken funkar inte. Eftersom själve byggherren för denna tråds projekt nämnde att han haft stor nytta av denna pdf, ville jag gärna komma över den. Någon som har den?
 
  • Gilla
tuvbyggaren
  • Laddar…
Det fanns seriösa halmbalshus innan också, i Sverige.
 
Så trevligt, har du någon info om eller några länkar till dem?
 
Alla finns inte på internet. Två perfektionistiska halmbalshus är Skäve (utanför Järna, det finns det bilder på). Ett annat är i Småland, dessa två besökte jag år 2000. Det är nog bättre att jag startar en ny tråd för det här faktiskt
 
Jag och min fru går i planerna att köpa en tomt och bygga ett eget hus. Halmhus lockar otroligt både vad gäller ekonomi och framför allt ekologin.
Finns det någon med erfarenhet att bygga ett som har tips att ge? Min okunskap på området är än så länge gigantiskt. Vad använder ni för grund? Värme system? Vattenburen golvvärme? Tips på böcker / filmer?! Allt mottages :)
 
  • Gilla
Malinka71
  • Laddar…
  • Gilla
Magnus Rogberg
  • Laddar…
Toppen! Ska börja mala mig
Igenom dina länkar. Jo, har googlat mycket den senaste tiden men svårt att veta vad som är matnyttigt. Tusen tack!
 
Länkarna är bara snabbgooglade, jag har inte gjort någon kvalitetskontroll. Du får gärna tipsa oss sedan om du hittar några riktigt bra länkar!
Kanske finns det nyttiga websidor på tyska och danska, men det har jag inte hunnit kolla. Det brukar funka hyfsat att använda Google Översätt om man inte kan språket på sidan - fast det kan vara lite lurigt när det gäller konstruktioner där man behöver exakta termer. ;-)
På tyska heter det tydligen Strohballenhaus. T ex: http://www.fasba.de/
Här finns en broschyr på tyska att ladda ner gratis, fast det är förstås en fördel om man kan tyska :D http://mediathek.fnr.de/strohgedammte-gebaude-1.html
Annars verkar USA och Kanada vara "stora" länder när det gäller halmbalshus, så det borde finnas mycket info på engelska.
 
Mikael_L
Magnus Rogberg skrev:
Jag och min fru går i planerna att köpa en tomt och bygga ett eget hus. Halmhus lockar otroligt både vad gäller ekonomi och ... <klipp>
Bara nu för att du nämner det.

Ett halmbalshus behöver inte alls bli speciellt mycket billigare, ja det kan också bli bra mycket dyrare än ett konventionellt trähus.

Men det beror ju på, en hel del saker.

Materialet man byter ut mot gratis eller billigt material är som regel en väldigt liten andel av kostnaden i ett konventionellt bygge. Så jämfört med hur de flesta trots allt låter bygga hus blir besparingspotentialen rätt låg, men däremot låter man andra uppföra huset, inte bygger för egen hand så är dock risken att den kostnaden ökar istället då många inte är bekanta med metoderna.

Så iom att vi inte har ett tillräckligt utbrett halmbalshusbyggande så är nog den generella kunskapsnivån lägre (dvs svårare att finna kompetenta byggare) och därför misstänker jag att bygga halmbalshus inte är så speciellt lämpligt för de som bara vill "beställa" ett färdigt hus, som byggs av andra.
Men tänker man bygga precis allt själv, eller åtminstone stora delar så förändras spelplanen.

Men även som självbyggare så är det knappast säkert att det är just god ekonomi att bygga med halm själv jämfört med träregelstomme.
Man får inte glömma att sätta en prislapp på sitt egna arbete (och tycker någon att det är gratis så är ni välkomna hit till mig och arbeta så ska jag ge er samma lön :D).
Man må också titta lite på andra ekonomiska realiteter såsom vad bundet kapital under byggtiden kostar och vad det gamla boendet kostar.
Kostnader som ökar ju längre byggtiden blir.


Ja det enda jag vill säga är alltså att se gärna andra drivkrafter än ekonomin som skäl till att bygga med halm.
Men tekniken är ju trots allt jätteintressant.
Och själv ser jag värde i att man bygger med de material man har närmast sig, kretsloppet blir pyttelitet och det anammar ju därför som regel jättegamla byggtraditioner i bygden.

Så jag är inte emot att någon bygger med halm, inse bara att just det ekonomiska ofta inte är så bra att ha som skäl, är det endast kronor och ören man vill räkna kan man bygga ännu billigare på andra vis.
 
  • Gilla
Malinka71 och 1 till
  • Laddar…
Nä, jag har inga förväntningar på att komma undan med några 400 000. Men ett färdigbyggt hus går på runt 1,5-2 milj. Även om man skulle komma upp i samma summa med ett halmhus är det helt klart allt besvär.
 
Helt underbart att folk bygger i naturliga material..
Har inte läst noggrant ,men vad har ni för ventilationssystem?
 
  • Gilla
Malinka71
  • Laddar…
Otroligt häftigt, själv var jag med i föreningen för en massa år sedan, byggde bland annat i Växjö och ute på lander i Dalsland och Bohuslän, härligt material och former som får hjärtat att slå lugna slag.
Vi hade hästskit i leran, daggpunkten här uppe i norr undrar jag hur det går med men fuktspärr och ordentligt torrt material borde ju lösa den frågan.
Men fint är det, som bara den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.