Efter en månad i nya huset så ryckte jag bort en lucka som har intresserat mig varenda gång jag suttit på muggen.
Bakom den hittade jag följande anordning.

Någon som vet vad den kan vara för? Sitter som sagt i badrummet där jag har golvvärme, en varmvattenberedare samt värmedelen till mitt FTX (ACJ).
Rören är "isolerade" men iskalla.

what.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att vara inkommande vatten där ngn har satt ett filter. Har du kommunalt vatten så borde det sitta en mätare där ist.
 
Mattiaz skrev:
Ser ut att vara inkommande vatten där ngn har satt ett filter. Har du kommunalt vatten så borde det sitta en mätare där ist.
Instämmer, bra lösning om man kan byta ut den eländiga mätaren mot ett filter haha. Skämt åsido det finns lösa filterpatroner med olika grovlek att köpa och sätta i filterhållaren du har på bilden.
 
Snyggt att konsolen inte är skruvad i väggen
 
Claesk skrev:
Snyggt att konsolen inte är skruvad i väggen
Skruvade förmodligen loss den när de satte nytt kakel..
 
S
sur ut som att det är dax att byta filtret också
 
Krilleman
Viktigt är ju i sammanhanget är ju om du har kommunalt vatten eller egen brunn!?
 
M
SBH skrev:
sur ut som att det är dax att byta filtret också
usch ja! Om det där är driksvatten skulle iaf inte jag dricka det! Det kan ju hända att plasten är brun i sig, men de brukar vara helt transparenta och färglösa så att det går att se om filtret inuti behöver bytas.
 
Vatten via samfälligheten.

Menar ni att allt mitt bruksvatten kommer in via denna anordning?

Jag har inte fått någon som helst info om att detta filter behöver bytas. En drös med andra värdelösa manualer men inget om denna. Sitter här och surnar till lite.

Första kåken någonsin så uppskattar tips om var man hittar dessa typer av filter.
 
S
Hemligt skrev:
Vatten via samfälligheten.

Menar ni att allt mitt bruksvatten kommer in via denna anordning?

Jag har inte fått någon som helst info om att detta filter behöver bytas. En drös med andra värdelösa manualer men inget om denna. Sitter här och surnar till lite.

Första kåken någonsin så uppskattar tips om var man hittar dessa typer av filter.
vvs handlare, finns nog liknade på biltema eller jula, kanske till och med på clas ohlson.
 
Krilleman
Ser ut som någon typ av liknande björnfilter.
 
Kollade Björnfilter och såg en bild på en filternyckel. En sådan har jag hittat under handfatet men inte fattat vad den varit till för.
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
Hemligt skrev:
Kollade Björnfilter och såg en bild på en filternyckel. En sådan har jag hittat under handfatet men inte fattat vad den varit till för.
Tack för hjälpen!
dålig inrformation du har fått av förra ägaren
 
Om det bara är ett partikelfilter med ett tunnt nylonnät så kan du rengöra det istället. Men det är enklare att ha två att byta mellan för när du tar loss det som sitter där har du ju inget vatten att rengöra med.
 
ullberg
Färgen skulle jag inte vara så orolig för, så där såg det ut hos mig tills jag skaffade ett lite mer effektivt filter, lite kalk och sen något som kan binda i detta (i mitt fall mangan) så blir det ganska snabbt färgat. Min granne som har lite mer kalk, mangan & järn än jag har sådana som förfilter till sitt riktiga filter, och de ser ut precis så där.

Man kan som sagt sätta olika filterpatroner i detta, det kan vara nylon (bara nät) bomull (ser oftast ut som tjockt garn spunnet runt filtret) eller kolfilter (plastpatron med svart innehåll). Så för att kunna köpa ett nytt (skadar nog inte) är det bra om du kan försöka se hur den som sitter där ser ut, alternativt tillfälligt stänga av (du verkar ju ha avstängningar på båda sidor) för att öppna och kolla lite närmre.

Filter kan du köpa lite var som, VVS-butik, större bygghandel, har sett det på claesohlsson och kanske har jula också osv. Jag har köpt lite olika och även om det är olika märken och de ser lite olika ut har alla hittills passat, så det tycks vara något av en informell standard.

/U

PS: sen kan man ju fundera på om man borde gör en mer djupgående analys av vattnet (kanske gör samfälligheten det regelbundet?) och om man känner behovet kanske skaffa en mer omfattande filteranläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.