Tänkte snickra om vår trappa i sommar då den är smått livsfarlig idag.
I samband med det tänkte jag bygga ett litet trädäck som ansluter till trapp.

Trädäcket kommer att sträcka sig 3-4 meter ifrån huset. Det är ett sutteränghus så däcket kommer vara över 1 meter högt på högsta punkt.

Räcke behövs bara i anslutning till trappsteg.

Vi bor utanför detaljplanerat område.

1. Behöver vi bygglov?
2. Om så, kan mått ändras för att man ska klara sig utan?

Alla tips och ideer mottages tacksamt!
 
Kolla på din kommuns hemsida. Det finns i lagen inga exakta regler om hur hög eller stor en altan ska vara för att kräva bygglov, men kommunen har oftast satt upp regler. Ofta är det om den är högre än tex 50 eller 70 cm. Om du måste ha räcke eller inte handlar också om höjden
 
ok, tack Anna!
Min fråga är också om jag på något sätt kan få trädäcket klassat som en trappa. Vad är definitionen för vad som är en trappa?
 
Varför vill du få trappan klassad som trädäck+ eller viseversa var det visst. bygglovsmässigt har det ingen betydelse vad jag vet.
 
  • Gilla
designine
  • Laddar…
Villa vista
jag har för mig jag läste att de inte krävde bygglov för trappa t ytterdörr. DOCK kan jag helt klart feber-drömt detta med 39gradig feber och bihålor som snart sprängs. ;)

Anders S
tack! Detta är utanför det.plan och kommunen sa 1m..


Läste på annan plats i forum att man räknar en medelhöjd när man bygger i sluttning. Hur snittas det till? Låter högst subjektivt, eller?
 
  • Gilla
Rofffe
  • Laddar…
Ok, det är inte detaljplanerat område, men är det sammanhållen bebyggelse. Är det inte sammanhållen bebyggelse så är det i princip bara att köra på.
 
Så länge du håller dig under den höjdgräns som din kommun anger för bygglovspliktig altan får du täcka hela din trädgård med vad du vill, grus, asfalt, stenläggning, gräsmatta eller trädäck.
 
Ok, Anna. Tack för tydligt svar.
kontrollmätte och ja klarar mig med trädäck under med några centimeter. Om man nu inte räknar eventuellt räcke..för räckets höjd räknas inte, eller hur?
 
designine skrev:
Ok, Anna. Tack för tydligt svar.
kontrollmätte och ja klarar mig med trädäck under med några centimeter. Om man nu inte räknar eventuellt räcke..för räckets höjd räknas inte, eller hur?
Skulle räcket räknas skulle alla däck med räcke kräva bygglov.
 
  • Gilla
designine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.