Hej!

Är det någon som har någon känsla vilken dimension man ska lägga på en kabel i mark till garage för att i framtiden kunna ladda sin bil (om det nu slår...).

Ser ofta rekommendationer på 5G2,5mm², 5G6mm² och 5G10mm² när el till uthus/garage diskuteras.
 
Svårt att vara framtidssäker där, En del kan tydligen laddas med 3 fas 100A
 
För att vara rimligt framtidssäker så skulle den dimension som krävs för max huvudsäkring kunna väljas, dvs minst 6 mm² för 25 A, eller högre om det handlar om långa avstånd eller om ditt mätarskåp mot förmodan tillåter större säkringar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Är det inte smidigare att lägga ett rejält rör/slang istället och byta kabel vid behov istället för att gissa det omöjliga?
Är ju inte en omöjlig tanke att man får säkra upp för att kunna använda tex snabbladdare eller vad som kan tänkas komma framöver.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
95mm2 akkj eller 70mm2 fkkj

Tänkte fel, räcker med 50mm2 fkkj och 70mm2 akkj för 100kw snabbladdarna. Kan ha tänkt fel ännu en gång men men.
 
Redigerat:
Nätägarna kommer INTE under överskådlig tid att tillåta att alla som vill får plocka ut mer än 25 A i sina hus. det beror helt på att dagens starkströmsnät inte är byggt för den belastning som då skulle kunna bli följden. Så med 25 A och 6 mm2 kan man känna sig säker i mååååååånga år framåt.
 
Men är man först på gatan kanske det går? :)
 
JLov skrev:
95mm2 akkj eller 70mm2 fkkj
2ton/km? All den kopparen blir en fin pensionsförsäkring! Alltså när man fått kortet indraget pga ålderdom ändå.

edit... /m ->km...
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag tror det lämpliga framtidssäkringen ligger ungefär så som Bo tycker, dvs 5g6mm².
Det är därmed en bra dimension för att mata en vanlig undercentral i garaget med ett vanligt elsystem där.
Sen i en ev framtid med laddning av elbil så finns det möjlighet till 3x25A = ca 17kW.
Detta motsvarar väl i runda tal 2 liter bensin/timme i energivärde. Men då verkningsgraden antagligen är lite bättre för kedjan ladda batteri -> lagra energi -> omvandla till motorström -> omvandla till mekanisk energi än den vanliga bensinbilens omvandla kemisk energi till mekanisk energi samt transmissionens förluster så motsvarar det säkert att tanka 4 liter/timme, dvs en ganska full tank under en natts laddning.
Än så länge är det nog ackumulatorernas kapacitet som är den reella begränsningen.

Kommer det i någon okänd framtid att vara aktuellt att kunna ladda ännu hårdare så inbegriper det med största sannolikhet byte av servisledningar och fasadmätarskåp och kanske t.o.m närmaste transformatorstation då det kanske inte bara är du som börjar ratta elbil.
Så att redan nu planera för ett sådant scenario känns inte riktigt motiverat, tycker jag.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Perfekt 5g6mm². Kan tillägga att risken finns att elbilarna redan haft sin storhetstid innan jag får ett garage :(... Men kabel ska jag lägga till friggeboden när tjälen släpper och det framtida garaget hamnar nära den.

Tack för alla råd hur jag ska tänka. Uppskattade Mikael_L's ingenjörsmässiga uppskattning av dom två olika teknologierna!
 
Jag hittade en intressant sida som handlar om laddningsstationer till Tessla Model S. Den bilen får väl anses vara en modern elbil med en teoretisk räckvidd på 50 mil, så vi dimensionerar vårt framtida garage efter den bilen.
http://teslaclubsweden.se/ladda-din-tesla/

Ifall man vill ha ett 16 Amperes uttag i garaget,eller ännu hellre ett 32 Amperes, hur stora huvudsäkringar måste då villan ha ifall man vill ladda bilen varje kväll och fortfarande kunna använda spis, tvättmaskin, bastu etc. som vanligt utan att behöva tänka på bilen? Och hur gör man det rent praktiskt? Drar in ett helt eget abonnemang till garaget?
 
Mikael_L
Donald-Duck skrev:
Jag hittade en intressant sida som handlar om laddningsstationer till Tessla Model S. Den bilen får väl anses vara en modern elbil med en teoretisk räckvidd på 50 mil, så vi dimensionerar vårt framtida garage efter den bilen.
[länk]

Ifall man vill ha ett 16 Amperes uttag i garaget,eller ännu hellre ett 32 Amperes, hur stora huvudsäkringar måste då villan ha ifall man vill ladda bilen varje kväll och fortfarande kunna använda spis, tvättmaskin, bastu etc. som vanligt utan att behöva tänka på bilen?
För det första vill man ha trefasanslutning om det gäller stora effekter, annars blir det väldigt svårt att få någon vettig balans på belastningen i husets faser.
Men jag tyckte det verkade finnas sådana laddare i länken.

Har man ett 16A uttag för laddning så bör man klara att driva huset på ett 25A abb, ev ett 20A, då man kanske endast laddar under natten, men det blir nog knappt om det finns lite värmebehov under vinternätterna.
Men det beror ju helt klart på husets elvärmebehov, storlek på huset, isolering och värmekälla.

En 32A handske avsäkras med 25A säkring och då behöver ju abonnemanget bli större, och det blir gänga3 säkringar i fasadmätarskåpet, sådana där ännu större säkringar upp till 63A.
Så då blir valen 35, 50 eller 63 A huvudsäkring.
Men troligen måste elleverantören byta kabel till huset också då.

Och hur gör man det rent praktiskt? Drar in ett helt eget abonnemang till garaget?
Ja antagligen vill man väl inte ha ytterligare ett abb till huset, det kostar ju trots allt i fasta avgifter.
 
Det känns som vi resonerar på ungefär samma sätt.

400V/16A trefas är väl det största uttaget som man rent praktiskt kan ha som vanlig privatperson, och det är väl ändå inte säkert att alla hushåll kan skaffa sig ens det, eftersom resten av huset också drar ström.

Och om man sen ska byta ut alla motorvärmarstolpar som finns runt om i landet från enfas 6A(?) till trefas 16A, då blir det ganska mycket infrastruktur som samhället måste uppgradera. Jag tänker på alla servisledningar, distributionstransformatorer och liknande saker.

Nu börjar elbilarna bli så pass utvecklade så att de kan bli ett realistiskt alternativ till en bil som är driven med en förbränningsmotor, men alla verkar ha glömt bort att det kommer krävas en rejält utbyggd infrastruktur för att kunna ladda dessa elbilar. Det är ju trots allt en begränsad mängd energi som kan färdas genom en elledning.
 
hempularen skrev:
Svårt att vara framtidssäker där, En del kan tydligen laddas med 3 fas 100A
Med 3 fas 100A behöva man ha ett eget ställverk med 10kv ledning in i huset. Knappast hanterbart!

//Calle
 
Mikael_L
CalleSpeed skrev:
Med 3 fas 100A behöva man ha ett eget ställverk med 10kv ledning in i huset.
Varför tycker du det? Jag tror inte att det är så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.