Jag hade "hel platta" och murade lättbetongväggar i mitt hus från -76. Och jag bilade ut hela källaren(sutteräng 103m2), grävde ut, isolerade, och gjöt en ny platta med golvvärme. Plattan var väl ca 10cm i mitten, och blev tjockare och tjockare mot väggarna, och under väggarna var det väl 20-30cm. Varierande extremt mycket, på några ställen(inte under vägg) var plattan några cm tjock och armeringen låg i sanden under. Och på några ställen såg man armeringen innan bilning, dom låg alltså på ytan. Men genomsnitt skulle jag gissa var ca 10-15 tjock och 20-30 under ytterväggarna.

Jag lämnade 10-30cm av plattan mot vägg, beroende på på hur tjock plattan var just där. Och allt gick bra. Var lite mer än ett år sen gjutningen av det nya golvet.

Hade väldigt mycket sprickor i lättbetongväggarna innan jag började, och fyllde i dom med bruk för att ens våga bila. Men ingen av sprickorna jag fyllde i sprack upp igen.
 
  • Gilla
cuztrud och 1 till
  • Laddar…
Jag har kollat ritningarna som jag har på huset och då visar det inget vad som är gjort, typ bara överskådliga ritningar, vilket rum som är vilket. Kan man ringa någonstans för att få tag på ritningar till huset?

Ok jag har också endel sprickor i min vägg. Måste fundera hur jag ska gå vidare med detta.
 
Jag mailade bygglovsavdelningen i min kommun och bad att få en kopia på allt dom har som rör min fastighetsbeteckning. Fick allt som i pdf-format nån timme senare.

I den tekniska beskrivningen borde det stå hur det är grundlagt.
 
Det brukar synas på ritningarna, lägg gärna upp dessa! Alltså de som är med perspektiv "från sidan", inte ovanifrån.
 
Inte dags att dränera snart? då skulle man kunna kombinera att byta golv när jordtrycket är borta?

Då kan du byta avloppsrör och eventuell inkommande el/vatten när det ändå är öppet ute och inne.

Någon som vet om det finns risker med detta? (förutom att det blir dyrt och väldigt stressigt en period)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image[2].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser ritningarna ut så inte så mycket att ha, blir att beställa ritningar på måndag. Samt pratat med en byggingenjör som skulle fundera på saken och komma med svar vad han tyckte om det hela

Tänkte inte dränera om något iaf. men kanske blir ändring på de då.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja dom visade inte mycket hur det såg ut under marken. Då är det väl själva bygglovshandlingarna (om det behövdes bygglov där du bor 1976) som skulle kunna beskriva något i text, men det är nog inte helt tillförlitligt, mycket kan hinna ändra sig från planering till själva utförandet av ett hus.

Bra att du pratat med en ingenjör. Mer är nog svårt att göra. Han bör kunna ge råd om hur du stöttar under själva arbetet också om det bedöms nödvändigt. T.ex en balk mot väggarna med några stöttor till motsatt vägg.

Inspirationslänkar:
http://www.james-lotta.se/utgravn_kallare.htm
http://youkreateus.wordpress.com/2012/10/ Intressanta bilder hur det kan gå...
http://hem.bredband.net/rogkot/photo3.htm
http://www.antwork.nu/garage.htm
http://www.peje.se/

Och sen förstås ett gäng detaljerade källarprojekttrådar på byggahus.se
 
En fundering också, kan det finnas risk att huset "sätter" sig. När man tar bort bärighet från sulan?
 
Ja, absolut. Det är en påtaglig risk om man inte gör på "rätt" sätt.
 
Ett långskott med tanke tanke på att trådskaparen inte varit aktiv på länge men det hade varit intressant att se hur detta slutade. Sitter med liknande planer.
 
  • Gilla
sallad och 3 till
  • Laddar…
Bump
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
Ett långskott med tanke tanke på att trådskaparen inte varit aktiv på länge men det hade varit intressant att se hur detta slutade. Sitter med liknande planer.
Vet inte om det hjälper dig men vi har grävt ut, det är sand och så la vi grus över för att bryta kappilärkraften, lagt frigolit och vattenbure värme. Vi har stenar under sulan längs väggarna alltså. Vi la flytspackel över och det har hittills inte synts några sättningar. Vi har ännu inte kopplat in värmen men golvet är torrt och därför känns det varmare än dom andra golven tror jag. Förut var det plastmatta som sög vatten, en hel liten sjö under.
 
Tack @Oveja . Jag/vi har fått prioritera om och göra andra saker först. En större renovering av sutterängdelarna i huset kommer att få vänta, 20 år eller så… Tillsvidare blir det mer kosmetiska åtgärder som att ersätta grön golvmatta med klinker, flytta/ersätta golvbrunnar osv.

Mitt intresse för denna tråd var ursprungligen kopplade till bilderna TS postade. De verkar visa en liknande uppbyggnad av golv/vägg som vi har i vårt hus, grovgjuten (armerad?) platta (eventuellt gjuten på kantbalkar), väggar/grundmur av betonghålsten. Som avslutning har man därefter en avjämningsmassa på ca 50-80mm på den grovgjutna plattan. Till skillnad från TS som nämner lera har vi en 40-50cm djup sandbädd under plattan vilket är perfekt om man vill gräva ur och isolera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.