Snailman
Någon som inte har samma ? Hur tänkte ni isåfall och är ni fortfarande nöjda med det?

När garaget är fristående alltså...
 
Jag har haft olika tidigare och då var det aldrig röra när jag kom ut i "snickarboden".
Nu kan det saknas en tång eller skruvmejsel när jag bäst behöver den;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har 5 olika nycklar!

2 olika ytterdörren
2 olika till dörren i garaget
1 till garageporten

Skulle VÄLDIGT gärna byta bort dom mot 1 nyckel till alla,

Sen har jag 1 nyckel till brevlådan, 1 till altandörren, 1 till friggeboden 1 till källardörren..........
 
Jag har en nyckel....skulle bli tokig att ha som hantverkare1.......;)
 
  • Gilla
Millertime
  • Laddar…
Snailman
jag verkar ha grejor till båda alternativen, så börjar nog med samma till alla dörrar, så kan jag byta på garaget (en dörr) vid behov...
 
Jag har samma låsning. Vad är fördelen med att inte ha det?
 
Jag bytte alla cyldindrar när vi flyttade in, samma nyckel överallt nu. Riktigt skönt! Men ibland önskar även jag att jag hade en separat nyckel in till verkstadsdelen i garaget :D

Enda nackdelen jag ser är väl att det blir dyrt att byta alla cylindrar om nycklar kommer på villovägar etc. Om nu man ser det som ett bekymmer....
 
ullberg
Bara en till alla utrymmen ;)
ImageUploadedByTapatalk1390548855.362051.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har mycket svårt att se nyttan med olika, har ni inte ändå båda nycklarna med er? I så fall blir det ju lika dyrt när den knippan försvinner. (Här är det ju väldigt smidigt med den lösning jag valt, men det motiverar nog inte kostnaden, så man ska nog tycka det är roligt för att satsa på det)

Glöm inte att man kan stifta om befintlig cylinder, så man måste inte köpa nytt. Iof är ju arbetskraft ganska dyrt i Sverige men jag antar att det ändå är billigare att stifta om...
 
Skaffa ett Yale Doorman lås till dörrarna. Tag och kod.
yale_Doorman.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AlfredJ
  • Laddar…
ullberg
gizmo007 skrev:
Skaffa ett Yale Doorman lås till dörrarna. Tag och kod.
Och man ska då också notera att om ens försäkringsbolag ställer krav på godkänd låsning (brukar ha med lösöret att göra) uppfyller inte Doorman det. Inte heller mitt inpasseringsssytem gör det, så jag borde givetvis nämnt det redan när jag fotade min tagg.

Jag personligen har inte krav på godkänd låsning så i mitt fall är det ok, men kolla upp innan man köper prylarna är tipset.

/U
 
Nån (Assa?) har väl ett kodlås som de säger är godkänt? Men läser man sen det finstilta så ser man att det bara är godkännt om man låser med nyckel, inte om man låser med kod... (Det har alltså både knappsats och nyckelhål.)
 
Snailman
Just nu har jag nåt halvdussin olika nycklar på de cylindrar jag köpt, håller på att stifta om dem, så skulle jag tappa någon nyckel kan jag stifta om dem till någon av de andra överblivna nycklarna.

jag tänkte som så att om man tex är bortrest så kan man lämna en nyckel till garaget till någon som ska klippa gräset tex...

men får ju låta bli att försegla skruvarna på insidans cylindrar, så jag kan byta låset om jag ska ha dit nån hantverkare eller nått...

har haft ett hus med två olika nycklar nåt decennium och har inte haft någon nytta av det ännu...
 
Man kan ju ha t.ex. en A-nyckel som går till alla cylindrar och en B-nyckel som bara funkar i garagets cylinder.

Tror mina föräldrar t.o.m. har C-nycklar (eftersom farsan har firman i källaren). A-nyckel går alltså till alla, B-nyckel bara till bostadsdelen och C-nyckel bara till källaren. Och ja, det är en låsbar dörr mellan firman och bostadsdelen, det är t.o.m. en branddörr.
 
Har samma till alla dörrar, altanen har ASSA kodlås.

Lokala låssmeden byter villorna i låskolven för några hundringar. Kanske inte skoputsarlåssmeden, men en som sysslar med lås.

Jag hade aldrig i helvete funnit mig i att ha massa olika nycklar
 
Har en nyckel till huvudddörren, en annan till källaren. Däremot är det samma nyckel till garaget och källardörren. Till råga på allt är det bara lås på högra garageporten så man måste låsa upp den, gå in och öppna den vänstra inifrån. DET är jag mest irriterad på, inte att jag har två nycklar.
Iofs så fick jag flytta alla verktyg från garaget pga att jag köpte ny bil som tar upp hela längden. Förut hade jag en arbetsbänk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.