Vi har en sommarstuga som saknar uppvärmning. Den är nu under renovering och det börjar så smått bli dags att välja värmekälla. Eftersom den saknar el så ska det bli en modernare vedspis i köket och en täljstenskamin i vardagsrummet. En tanke för att flytta värmen runt om i stugan är små fläktar mellan rummen. Har nu sett ett system som heter solarventi. Hur funkar detta? Är det bara för att få bort fuktig luft när man inte är där? Eller får man lite grundvärme i stugan på höst/vår? Hur stor ska man välja? Stugan är på 75 m3. Vore kalas att få tips o info från verkligheten ang denna anläggning.
 
De jag stött på med Solarventi, eller liknande produkter, säger att det inte värmer just något utan i stället bidrar till ett torrt och bra klimat inne i stugan.
Detta i sin tur gör att det går fortare att få upp värmen med den ordinarie värmekällan, t.ex. kaminen.
 
De värmer men är ju beroende av om solen visar sig eller inte. Vill du få värme så välj en modell, i ditt fall 75m2, som är minst 1-1,5m2. De mindre fungerar bäst för ventilering med lite extra värme av luften man pumpar in.
Se till att montera i ett läge så du får så mycket sol som möjligt.
Har haft en monterat på fritidshuset i 5-6 år och den gjorde ett lyft för ventilationen vintertid, blev stor skillnad.
Nu är den kombinerad med en LLVP och trots att vi bara håller 10 grader vintertid känns det riktigt bahagligt när man kommer in i stugan.
 
Lät ju lovande. Tänkte en som heter "SV30". Är då 300x102 cm och är till stugor upp till 150 m3. Kanske ökar nån grad då solen skiner, även på vår/höst. Kommer att sitta på fasaden som är mot syd. Har inget som täcker då stugan ligger vid en sjö. Har ju hört att de även värmer lite på vintern när solen skiner men det är väl mest önsketänkande/reklamprat.
 
Den kommer att kunna ge dig varmluft även vintertid när solen skiner.
Vår och höst med lite sol så gissar jag på att den kan ta stor del av uppvärmningen.
 
Detta låter ju jättebra. får nog bli en sån. Känns som att "överdimensionera" är modellen om man ska ha lite värme ur sådana system.
 
Att tänka på i sammanhanget är att även fönster åt söder ger värme till huset. Skall du få mer värme från luftsolfångaren än från fönstren så måste den ha större yta än den sammanlagda ytan av sydfönster och / eller en gynnsammare placering än dessa. Detta för att få en uppfattning om hur mycket värme det blir. Sedan har luftsolfångaren fördelen att den ger ventilation.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Avemo skrev:
Att tänka på i sammanhanget är att även fönster åt söder ger värme till huset. Skall du få mer värme från luftsolfångaren än från fönstren så måste den ha större yta än den sammanlagda ytan av sydfönster och / eller en gynnsammare placering än dessa. Detta för att få en uppfattning om hur mycket värme det blir. Sedan har luftsolfångaren fördelen att den ger ventilation.
Säger emot dig här utifrån, beror helt på vilka fönster du har, vissa håller ute värmestrålning för att det inte ska bli varmt sommartid och sedan är en luftsolfångare konstruerad/utformad tillsamman med ofta svart färg på absorberande material för att maximera värmeuppragning och kunna avge 20-40 grader varmare luft än utetemperaturen,;)
 
Har funderat på sätta en sådan till mitt garage. Står i sydväst läge vilket borde vara perfekt för solen.
 
AndersS, Jag håller med till hälften. Olika glas släpper igenom olika mycket. Därför väljer man med fördel glas som släpper igenom lite IR till fönster och glas som släpper igenom mycket IR till en solfångare, så långt håller jag med. Jag vill däremot protestera mot inverkan av den svarta färgen. Absorbatorplåten ligger direkt innanför glaset på luftsolfångaren. Den värme som reflekteras från plåten går ut genom glaset igen så att man går miste om den. Därför är plåtarna svarta för att reflektera så lite som möjligt. Den strålningsvärme som kommer in genom fönstren reflekteras mot golv och väggar, men detta sker oftast i en sådan vinkel och på ett sådant avstånd från glaset att merparten av det som reflekteras inte träffar något fönster, utan i stället blir kvar i huset.
 
Jag var nog inte riktigt med på vilken del i mitt resonemang du inte delade.
Om man har glas som minimerar insläpp av värmestrålning?
Eller att en luftsolfångare har bättre värmealstrande effekt tack vare sin utformning.
 
Det senare. Jag håller inte med om att en solfångare får bättre värmealstrande effekt än ett fönster på grund av sin utformning.
 
Tyvärr är jag lekman på området, men med solfångaren som är optimerad för att absorbera värme uppnår du en högre temperatur på luften i solfångaren och där den sedan har en fläkt som kontinuerligt transporterar in uppvärmt luft i bostaden och suger in ny luft som värms i solfångaren.
Att ett vanligt fönster av samma storlek skulle ge samma effekt ställer jag mig tveksam till, men som sagt jag är lekman och utgår endast från hur det fungerat hos oss i praktiken med luftsolfångare på fritidshuset.
 
Det finns faktorer som talar till bådas fördel när det gäller uppvärmning, men det blir samma storleksordning. Har du fyra m² fönster på väggen och en m² luftsolfångare så kommer fönstren att ge mer värme hur optimerad solfångaren än är. Förutom värme ger den ventilation. Dessutom har den fördelen framför fönstren att den kan stängas av på sommaren när man inte vill ha mer värme. Jag säger inte att det är en meningslös produkt utan ville ge en jämförelse för att åskådliggöra hur mycket värme det blir.
 
Jag har en stuga på 24kvm som inte används vintertid. Om jag sätter upp en sån här kan jag då skippa att ha element på under vintern? Någon som har erfarenhet? Skulle det räcka med den lilla modellen eller ska jag i så fall satsa på sv7?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.