Håller på med tvättstuga i källaren, har just fått bilat upp det oisolerade betonggolvet och bytt gamla gjutjärnsbrunnar mot godkända varianter. Därefter tänkte vi ha hit en golvläggare för att gjuta det hela snyggt och prydligt med det rätta fallet mot golvbrunnarna, sedan sätta klinkers och kakel.

En duschhörna hade vi tänkt oss också, i övrigt den vattenbelastning man kan räkna med i en tvättstuga dvs inte särskilt mycket. Vem låter vatten ligga och flyta på golvet i en tvättstuga i onödan, möjligen kan det inträffa om någon tvättmaskin går sönder eller så men det är knappast särskilt vanligt.

Här kommer min fråga in. Skall man ha fuktspärr i källare? Huset är bra dränerat men jag antar att det kommer in fukt genom bottenplattan ändå. Det kan väl inte vara rätt att spärra så att ev. fukt inte kan vandra uppåt? Duschhörnan är mot en innervägg och denna är av lättbetong. Min tanke är att jag fuktspärrar duschhörnan, både golv och väggar. Resterande väggar och golv lämnar jag obehandlade. Det finns även en golvbrunn som endast används till tvättmaskinen, skall man fuktspärra runt den golvbrunnen?

Har för mig att jag hört att det skall finnas en sorts fuktspärr man skall ha i källare som klarar att släppa igenom fukt underifrån men som spärrar fukt ovanifrån. Finns detta? Någon som erfarenhet av detta?
 
  • Gilla
Johannaei
  • Laddar…
Detta är intressant . Det finns det antal trådar kring detta på byggahus och jag tror inte att någon tråd kommit fram till något som alla kan enas kring. Själv gör jag en tvättstuga just nu i källaren. Där har jag efter samråd med finjas tekniskasupport tätskiktat golvet och väggarna i duschhörnan resten lämnas öppet så att säga. Finja har i sitt system ett tätmembran som man rollar på väggen detta är inte 100 % tätt utan bara typ 99% alltså enligt finja kan ånga till viss del gå igenom. Så enligt mig ska du göra duschen både golv och väggar och lämna resten.
 
Det bästa är ju förstås att isolera innan du gjuter nytt. Isolerar man med någon bättre isolering så kan 10cm räcka. Por/iso-drän fungerar också väldigt bra. Går det dock inte att få in isolering p.g.a. höjden så är det ju knepigare men vad som helst är bättre än ingenting. Jag skulle nog hellre då lägga t.ex. 5cm isolering och sen gjuta lite tunnare istället. Man brukar ofta gjuta "flytande" med 1cm frigolit mot väggarna så det inte spricker sen.

Vad det gäller fuktspärr i källare är det enligt de gällande normerna inget man ska ha, runt golvbrunn ska det vara samt vid duschplats och ca. 20 cm utanför men inte annars.
Sen finns också diffusionsöppen fuktspärr som släpper genom fukten underifrån men stoppar vattnet.
http://www.ardex.se/produkter/taetsystem-och-vaatrumstilbehoer.htm?product=ardex_8%2B9&key=8

Jag hade tänkt köra på Ardex själv men när jag fick se priset (ca. 250kr/kvm) blev jag lite fundersam eftersom vi kommer att ha ca. 20 kvm med tvättstuga och spa/bastu avdelning...
 
Ja den är det. Finja sa från början denna plus tätskicktet. Men sedan kom vi tillsammans fram till att bara denna vore bättre ( och billigare) kan det bli bättre. Dock har jag billat ur och isolerat med golvväme men det är ju en gammal källare. Så under väggar och så blir det ju inte isolerat. Sedan är det bara ett rum jag gjort. Så förutsättningarna är inte riktigt de samma men jag tror ändå att finja kommer råda dig till denna produkt. Men ring finja och be om att få praa med någon på tekniska supportern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.