Hej
Vid påbörjad renovering av ett småhus på plintar, visade det sig att det sjunkit ca 6 cm i ett hörn.

Detta lyftes med domkrafter och pallades upp, men det sjönk ca 3-5 cm igen.

Nu är förslaget att man trär in en stålbalk under hela den delen av huset, alternativt pålar.

Verkar dessa åtgärder vara vettiga eller finns andra alternativ ?

Ps. det är berg i dagen på annat ställe under huset. Ds
 
Pålar är vettigt, kanske lägg stålbalken på pålar? om det är så grunt till berg att du ser det på annat håll kanske det är värt att gräva och gjuta?
 
  • Gilla
dad46
  • Laddar…
Om du har berg ytligt nära är det väl troligtvis inte så långt ned till berg i det hörnet heller?

Funderar på man kan gräva och gjuta en plint som är förankrad i berget?
 
  • Gilla
dad46
  • Laddar…
Välkommen till forumet!

Har ni inte försökt med ett nytt lyft och lite mera pallning?

En teori kan vara att huset har antagit en skev form, när det stått med ena hörnet nedsjunket. När ni nu lyfter och pallar blir det en onormalt stor belastning på just det hörnet. Detta kommer att vara så tills huset rätat ut sig igen.
 
  • Gilla
dad46
  • Laddar…
Tack för svaren. Det är grabbens hus och jag ska åka dit i helgen och kolla var och hur berget märks under huset.
Jo, dom har försökt med nytt lyft, men det är nog som du säger, att i och med skevheten, så skulle det behövas
extra pallning just i det hörnet.
 
C
Fördela ut marktrycket under det sjunkna hörnet markskivor en bit ner o sen en plint av stenplattor modell 50 x 50 kanske räcker?

Enkelt då också att bygga högre allteftersom... om det nu är så att det sätter sig mera.....
 
  • Gilla
dad46
  • Laddar…
Funderade över kravet att räta upp huset. Det är byggfirmans önskemål/krav, dom hävdar att det inte går att
sätta kakel om dom inte får räta upp. Det är ju inte så att gammalt kakel spruckit i fogar och att dörrar kärvar.
Huset är byggt på 60-talet och frågan är om det rört sig de senaste 40-50 åren.
Det skulle gå på över hundra tusen. Min fråga: till vems nytta ? Är det nödvändigt ?
 
Sätt våtrumsmatta i stället. Bättre, särskilt om det är ett hus som rör sig.
 
C
Finns många skäl till våtrumsmatta på golv o vägg. Jag skulle aldrig välja annat... jag har jobbat på försäkringsbolag hela livet o är numera pensionär....o försiktig "miljön skapar ju människan". Finns inte på kartan att jag skulle välja annat trots alla säkerhetsmålningar,plastning etc bakom kakel....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.