Har en 80 talare 1200kg gisebo. Bilprovningen tyckte fjädringen var tveksam.

När jag nu bänder fjädringen mot vägen så får jag lite svikt. Ser samtidigt att fjädringen står olika på sidorna. Om jag skulle separera denna? Är det en bra idé? Förlängd domkraft mellan fjädringsarmarna eller hur går det till?


DSC_0254.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har sjäv provat göra detta du skriver med 20tons domkraft, det gick inte bra, det rubbade sej inte en mm, det enda som händer är att "fjädringsarmarna" kröker sej.. eller rättare sagt det innre fyrkantsröret.

försökte även dra i sär axel med ena armen fastsatt i en hjullastare L120 och axelröret fastsatt i en fullstor lastbil med last >20ton
Fyrkantsröret innanför armen gick av, det var åandra sidan mycket rostigt, det var därför fjädringen var stum.
det blev en ny axel komplett med bromsar och den har nu gått i 6 år = tre besiktningar utan att jag gjort någonting.
Det kostade en del, men vagnen va bra för övrigt. och är bra änn idag. Min vagn är 1500kg:s vagn = inget hopbockat EU rassel.

som sagt är det en fin vagn du har,
så med en ny axel så får du även nya bromsar och hjullager....
 
Redigerat:
Lätt har hjälpt en kompis med det.
ta loss axeln från kärran.
vi demonterade även ´bromsarna med vajar.
ordna fram ett tomt oljefat som du skall använda som eld tunna.
gör några hål i nersidorna på tunnan.
tänd en brasa i den
lägg ena sidan av axeln över tunnan, alltså rördelen där gummi fjädringen sitter.
du behöver ett stöd för axen på andra sidan.
med några minuters mellan rum så kyler du ner armen med hjulnavet med vatten.
efter en stund så har gummit brunnit upp så mycket att du kan dra ut armen
gör lika på andra sidan
fungerar förmodligen lika bra med en kraftig gasol brännare
rengör och ta bort all rost
köp nya gummi stavar
vi pressade sedan in armarna med en 10tons press
lägg in gummi stavarna först smörj rikligt med diskmedel
och pressa in armen.
kolla innan du bränner ur armarna vilket anstånd dom har till röret
ha också koll så du monterar rätt arm på rätt sida.

/Odd
 
Har också en gisebo och axeln börjar se lurig ut, fick pris på komplett axel 5000kr blir nog en ny till våren, borde kärran hålla till pension.

Kika på länken nedan.

http://www.valeryd.se/fragor/fragor18.asp


Mvh
 
Eldningsförslaget lät bra, och worst case är väl ny axel ändå. Har en gasolissmältare med bra drag i som nog lätt kan elda lite gummi.

Hur är det med axelarnas positioner i fyrkantsröret, blir det automatiskt rätt när man dunkar i nya gummin?

Har sett axlar från Tyskland för runt 3k, finns mängder på ebay.de. Något som talar mot en sådan variant? Samma märken som här. Kan intygen skilja mellan euländer?
 
mät och märk vilket läge armarna har nu.
rotation och avståndet mellan fyrkants röret och armen.
tittar du så ser du gummistavarna dom sticker normalt ut lite.
du kan även mäta diametern på gummistavarna så du köper rätt.
det tar en bra stund att värma upp, varje sida låg nog över elden i 20-30 minuter.
 
Jag har gjort en liknande operation på en axel men jag fick köpa ett nytt fyrkantsrör för det gamla var väldigt rostangripet.
Ett tips är att när man ska dit med nya gummistavarna ( gummibult på fackspråk) är att inte göra 4 bitar utan att bara göra 2 st och vika dom runt änden på innerdelen och sen pressa i det hela i ytterröret, jag gjorde inte så och det var svårt att få gummistavarna på plats.
Själv använde jag glidex som man har till avloppsrör till att smörja sen pressade jag med grävaggregatet på en grävmaskin.
Kom också ihåg att gummibult finns i olika hårdhet ( shore ), ta med en av de gamla till försäljaren så kanske han kan hjälpa dig.
 
Många bra tips!

En fundering - hur vet jag var gränsen går för vad bilprovningen godkänner. Där ska finnas rörlighet eller är det ett visst antal centimetrar de godkänner?

Om det inre fyrkantsröret är upprostat - byter man då även armen? Eller kan man separera arm och fyrkantsrör?
 
Vad jag minns så är den inre fyrkanten inte ett rör utan massivt fyrkantsjärn så det borde inte vara så sönderrostat.
 
På min kärra är det fyrkantsrör lossade gummiplopparna och rengjorde invändigt iröret sen blåste jag in tectyl. Var en del skit i röret kan tilläggas.

Mvh
 
På min vagn var det innre röret fyrkantsrör. det var väldigt rostigt, det yttre röret var galvat. och i bra skick.
visst går det att byta det inre fyrkantsröret, det är i stucket i "bärarmen"/"fjädringsarmen" och sedan fastsvetsat. Vinkelsip och svets ett måste. och inget "pruttande" med svetsen, så svetsa ska man kunna om man ska fixa detta.

Tänkte göra det på min vagn först. Men jag började inse totala omfattningen ,

dålig fjädring det var det som allt började med.,
dåliga bromstrummor, spricka i ena, såg det vid demonteringen... bilprovningen missade...
(ett dåligt) hjulager. bilprovningen sa att ett var pågång men inte slut....
Sedan rostiga fyrkantsrör, det upptäckte jag vid demontering...

och bromstrummor kan vara riktigt dyra till ett släp.
Men är det bara fjädringen som är kass så kan man lägga ner mer tid.
Var ockå inne på att värma / elda men var rädd om galven....
 
  • Gilla
spekerök
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.