Hej!

Jag har idag börjat riva en före detta yttervägg (har vinterisolerat uterummet och skall riva väggen mellan). Eftersom jag skall byta fasadpanelen på huset inom två år så gör jag nu lite research på hur jag enklast tilläggsisolerar huset i samband med detta.
Min tanke är att lägga till 50 mm "P31" (alt. "30") fasadskiva från Isover.
När jag nu rev väggen kunde jag konstatera följande (se bilder nedan):
-Det saknas ventilation under fasadbrädorna (!). Dikt an under fasaden finns en 12 mm asfaltboard (Rockhammar Asfarock). Under denna kommer stommen med 120 mm fin isolering. Efter detta kommer en fuktspärr och sist innerväggsskiva.

Kan jag tilläggsisolera direkt mot den befintliga asfaltboarden med t.ex. fasadskiva eller behöver jag ta bort denna innan jag tilläggsisolerar? Behöver jag i så fall sätta vindpapp utanpå den nya fasadskivan, innan jag reglar upp för den nya fasaden (som givetvis är ventilerad undertill)?

Mvh
 
  • DSC_0166.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0164.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade isolerat utanpå asfaboarden, kan inte se några problem med det.
 
  • Gilla
glimmen
  • Laddar…
Kan du bara få tätt runt kanterna så kan asfaboarden sitta kvar
 
  • Gilla
glimmen
  • Laddar…
Tack!

Du menar att jag får tätt med isoleringen ut i knutarna? Tror Ni att jag behöver sätta ytterligare vindskydd utanpå fasadskivan, eller räcker det med asfaskivan innanför?

MVH
 
  • Gilla
reekan
  • Laddar…
Tätt i knutarna och i ner kanten så det inte kan dra in bakom fasadskivan, Är inte fasadskivan vindskydd i sig själv? kolla vad tillverkaren skriver.
 
Fasadskivan är så tät så den fungerar som vindskydd, du ska alltså inte ha någon vindpap.
 
Asfaltboard är ej tät. Du kan blåsa genom den. Det är likadant med Gullfibers gula ½-hårda skiva. Tilläggsisolera med typ västkustskiva som har vindskydd ovanpå. Täta hörnen.
(y)
 
Redigerat:
seniorkonsult skrev:
Asfaltboard är ej tät. Du kan blåsa genom den. Det är likadant med Gullfibers gula ½-hårda skiva. Tilläggsisolera med typ västkustskiva som har vindskydd ovanpå. Täta hörnen.
(y)
Asfaltboard är tät så den fungerar som vindskydd. Var tidigare tillsammans med tjärpapp det vanligaste materialet som vindskydd, men idag finns det ju modernare material. Du måste tänka på något annat material.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Fel. Tidigare när man ej hade dagens krav på täthet användes asfaltboard men idag används andra material som gips utv alt vindpapp. Anledning till att materialet ej används är att boarden EJ är tät.
Ps. Det finns en asfaltboardskiva idag som är vindtät, den heter också vindtät men de skivor som användes på 60- och 70-talet var inte vindtäta.
 
Redigerat:
Jämförde nu två produkter, asfabord från huton och matakis vindpapp ,och asfaborden är 20 gånger vindtätare
 
Asfaltboard från 1960?
 
seniorkonsult skrev:
Asfaltboard från 1960?
De asfaboard som är på bild är definitivt vindtäta. Du kan tydligt se att de har ett ytskikt, men hur gamla de sedan är framgår inte.
 
Förvisso ett rejält trådlyft men jag har haft samma fråga uppe med Isover och de säger att det är helt ok att sätta fasadskiva utanpå asfaboarden.
Nu ska jag bara försöka hitta skivorna till ett lite rimligare pris än 110 kr /m2.

För det priset är det ju klart lönsamt att plocka bort asfan och sätta 70 mm vanlig isolering plus nya reglar och vindduk (ca 70 kr m2) Blir förvisso 7 mm tjockare vägg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.