Kravet i BBR är att tappvattensinstallationer skall klara 1,0 MPa, dvs 10 Bar.
De skall vara provtryckta med min 1,3* 10 bar = 13 Bar enl VVS-AMA.
 
H
Använd Svenska blandare så slipper ni få problem. Provade själv med en billigare blandare men den åkte ut efter 1 vecka. Vi har ett tryck på mellan 9 och 10 bar så det gäller att det är bra blandare. Nu få rjag nog börja att titta på någon typ av redusering då även de dyra börjar att läcka samt att min överströmningsventil slår rätt ofta. Ligger närma deras vattentäckt och kommunen vill inte sänka trycket då det isäfall inte räcker till för transport till övriga kommunen. Man kanske skulle få kommunen till att betala för en redusering?
 
hokanp skrev:
Man kanske skulle få kommunen till att betala för en redusering?
Det borde de kunna bekosta med tanke på omständigheterna. Ta ett snack med dom.
 
Lite off topic.

Tänkte lägga en blandare parallellt med en kallvatten lina och undrar om
blandaren fixar att det står tryck på fel sida av blandare sas, Vanligtvis så blir det ju aldrig tryck på dusch ändan.
 
De flesta kommuner kräver att kraven i BBR ska vara uppfyllda för att man ska få ansluta blandaren till det kommunala vattennätet. Samma krav ställs också av de få försäkringsbolag som försäkrar fastigheter …
 
En "CE-märkning" på en kina-blandare skulle jag inte fästa allt för stor vikt vid. Tyvärr.
 
Krilleman
Alimaj skrev:
Lite off topic.

Tänkte lägga en blandare parallellt med en kallvatten lina och undrar om
blandaren fixar att det står tryck på fel sida av blandare sas, Vanligtvis så blir det ju aldrig tryck på dusch ändan.
Är det bara jag som är lite seg i huvudet efter arbetsveckans gång. Men hur menar du? Tryck på fel sida?

mexitegel skrev:
En "CE-märkning" på en kina-blandare skulle jag inte fästa allt för stor vikt vid. Tyvärr.
"Europas CE" kan ju även vara CE som i CE = China Export... Tänkvärt!

http://sv.wikipedia.org/wiki/CE-märkning
 
Alimaj skrev:
Lite off topic.

Tänkte lägga en blandare parallellt med en kallvatten lina och undrar om
blandaren fixar att det står tryck på fel sida av blandare sas, Vanligtvis så blir det ju aldrig tryck på dusch ändan.
Om jag förstått vilket håll du ska koppla in detta på. baklänges. Så klarar inte alla detta. Det beror helt på vilken blandare det är och framförallt då på vilken typ av ventil som sitter inuti.
Vridhuskranar typ köksblandare och handfatsblandare tycker inte om detta, deras tätning bygger på att trycket kommer på rätt sida.

Dessutom, om du ska bakmata en kallvattenledning, så måste du ha backventil mot servisledningen i gatan (om det inte redan sitter i vattenmätaren) så att du inte riskarar att köra kontaminerat vatten ut i gatan.
 
Krilleman
corre skrev:
Om jag förstått vilket håll du ska koppla in detta på. baklänges. Så klarar inte alla detta. Det beror helt på vilken blandare det är och framförallt då på vilken typ av ventil som sitter inuti.
Vridhuskranar typ köksblandare och handfatsblandare tycker inte om detta, deras tätning bygger på att trycket kommer på rätt sida.
Jag måste fortfarande vara hiskeligt trög i huvudet!

Hur "bak-matar" man en blandare? Mata in tryck i pipen i stället för anslutningsröret?
 
krilleman_215 skrev:
Jag måste fortfarande vara hiskeligt trög i huvudet!

Hur "bak-matar" man en blandare? Mata in tryck i pipen i stället för anslutningsröret?
Jag tolkade det så. Förstår inte varför :D
 
Krilleman
corre skrev:
Jag tolkade det så. Förstår inte varför :D
Ja, jag vet då inte hur man lyckas med detta förfarande???

I en tvågreppsblandare är detta ju vanligt men baktryck (KV går in i VV) men hur är detta möjligt annars?
 
De flesta säkerhetsventiler till vv beredare ligger på 9 bar och då måste blandaren klara det trycket också så sätter man en tryckreducering på inkommande kallvatten så hjälper inte det om man fortfarande har en säk ventil på 9 bar den måste i så fall bytas till en med lägre öppningstryck.
 
krilleman_215 skrev:
Ja, jag vet då inte hur man lyckas med detta förfarande???

I en tvågreppsblandare är detta ju vanligt men baktryck (KV går in i VV) men hur är detta möjligt annars?
Jag tolkar TS som att hen vill ha trycket på fel sida i normalfallet. Antagligen för att bakmata vatten vid något tillfälle.

Fritt för tolkning dock,vi får invänta TS förtydligande :)
 
Ja vatten från fel håll, bakmata pipen. Blir sugen på att testa tror jag går ut i bilen och fixar övergångar och bakmatar kökspipen från tvättställspipen.:)



Mvh
 
Redigerat:
Jag var nog lite otydlig i min formulering.

Jo jag har installerat en gammal termostat-dusch-blandare innan min vattenutkastare till trädgårdsslangen och diverse ventiler.
Utgångsläget ska vara att alltid mata trädgårdsslangen med kallvatten, men ibland kan man behöva lite varmvatten, tvätta bilen, mc, fasaden (plåt) etc. och då är tanken att jag ska skifta om så att blandaren matar trädgårdsslangen.

Detta är ju inte riktigt vad en termostat blandare är konstruerad för.

Dels så kommer det ligga tryck på utloppet på blandaren då jag endast kör på kallvatten och stängt till blandaren, sen så kommer det ligga tryck på blandaren när det är öppet till blandaren men inte går något flöde i slangen.

Det ena problemet är väl hyfsat lätt att lösa, antingen med extra ventil alt. backventil, men behövs det?
Men det andra att det blir tryck på utloppet på blandaren när det inte är något flöde i slangen går ju kinte att komm runt.
Fixar blandaren detta eller kan detta knäcka blandaren och orsaka problem?

trägårdsslang.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.