Vi har en sån här:
Pmt-KXrOnMlAg6XBypTc.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast ändå inte men bara för att illustrera funktionen.
Använde den hårt förra helgen då jag körde den till 180 grader.
Perfekt med olja i gjutjärnsgryta för oss som inte har fritös, och mer manligt ;)

Efter det äventyret visade den dock 44 plus i vårt kök som max har hälften.
Under veckan har den dock stabiliserat ner sig till runt 21 vilket känns mer rimligt.
(Den går inte stänga av utan att ta ur batterierna så den kan lika gärna få agera rumstermometer på sin fritid).

Mest lite nyfis på hur den kan visa så fel först och sen stabilsera ner sig till trovärdiga värden.
Att jag sabbat den kunde jag förstått.
Vet inte vad den är specad till men den visade ju 3 nuffror så jag körde på.
Det friterade blev underbart gott :)
 
Ta till det gamla knepet att lägga en liten brödbit i frityroljan.
Om den blir lagom gyllenbrun på ett par minuter så har oljan rätt temperatur.

På min induktions-IKEA-häll är 6:an lagom :)
 
Blir nervös av att koka olja utan direkt koll på tempen.
Visst funkar säkert brödbit bra men då hade jag säkert friterat vid 160 grader snarare än 180 som är tanken så termometern var guld värd i sammanhanget.
Undrade mer över det tekniska "fenomenet".
 
Kan som kuriosa nämna att tempen sjönk från 180 till 170 när jag slängde i runt 10 småbitar med kycklinglårfilé med frityrsmet på så då fick jag öka från 2,5 till 3. 3 är max.
Och då använde jag ändå en gjutjärnsgryta som bör hålla värmen rätt bra.
Det hade jag aldrig observerat med en brödbit ;)

Gjutjärnsgrytan fick för övrigt sig ett välbehövt oljebad som den mår bra av :D
 
Många termometrar tål inte så hög temp. Kanske den slutat fungera temporärt, men jag kan liksom dig inte komma på en logisk förklaring på vad som hänt i sådana fall.
Köp en "gula faran" så slipper du oroa dig i framtiden.
 
Jag är inne på min tredje digitala stektermometer. Probarna har börjat glappa efter ett tag. En började även ändra värde om det kom vatten där kabeln går in i proben. Mina har varit billiga, och tydligen inte av lysande kvalitet, men jag vet inte om dyrare är bättre.
 
Blindnit skrev:
Blir nervös av att koka olja utan direkt koll på tempen.
Visst funkar säkert brödbit bra men då hade jag säkert friterat vid 160 grader snarare än 180 som är tanken så termometern var guld värd i sammanhanget.
Undrade mer över det tekniska "fenomenet".
Och du tror bergfast att de som skriver recepten och det där med 180°C verkligen har kollat med laboratorietermometrar och vet exakt vad de pratar om?

Det tror inte jag!

Jag har friterat en massa i 1-2 liter olja i en kastrull på spisen, och tycker att det är större risk att man har för hög temperatur än för låg.
Försök hålla dig på nederkanten (med brödtestet) är mitt råd.
Så kommer du att lyckas med friteringen. Oavsett om det gäller potatis, räkor, kräftstjärtar eller något annat.
 
KnockOnWood skrev:
Och du tror bergfast att de som skriver recepten och det där med 180°C verkligen har kollat med laboratorietermometrar och vet exakt vad de pratar om?

Det tror inte jag!

Jag har friterat en massa i 1-2 liter olja i en kastrull på spisen, och tycker att det är större risk att man har för hög temperatur än för låg.
Försök hålla dig på nederkanten (med brödtestet) är mitt råd.
Så kommer du att lyckas med friteringen. Oavsett om det gäller potatis, räkor, kräftstjärtar eller något annat.
Och jag säger tvärtom.
Iaf om vi pratar om vilken temp du skall starta vid.
Blir ändå alltid för låg temp efter att du lagt i grejorna.
 
Kanske kan va så enkelt?
Inbillat mig att det blir mer knaprigt i högre temperatur men det kanske det blir ändå?

Kör ju ofta slowcooking i ugnen så kanske även i olja?
Går förresten att slowa kött i ugn i olja i 70 grader över natten med :)

Känns oavsett det bra med nån extra som håller koll på tempen så jag slipper fläktbrand.
 
Efter dagens friterade torsk, vilket är väldigt gott för övrigt, så har vi numera 57 grader i köket :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vad jag närmast tänkte är att med för hög temperatur kanske det inte blir genomkokt innan ytan börjar bli brun.

Rå fisk eller potatis är ingen höjdare.
Räkor och kräftstjärtar är ok, för de är ändå kokta innan.
 
KnockOnWood skrev:
Vad jag närmast tänkte är att med för hög temperatur kanske det inte blir genomkokt innan ytan börjar bli brun.

Rå fisk eller potatis är ingen höjdare.
Räkor och kräftstjärtar är ok, för de är ändå kokta innan.
Jag tror också vi var inne på olika saker.
Det jag menade var att i hemmamiljö så är det ofta problem att oljan kyls av för mycket när maten kommer i.
För lite olja och för mycket mat helt enkelt.
 
Vill man mäta mat-temp snabbt och korrekt föreslår jag en Thermapen. Inget att ha inuti ugnen men grymt bra när man steker eller grillar många filéer man vill ha exakt tempkoll på:

superfast-thermapen.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag försökte fritera lammkotletter nyligen. Mina termometrar har gett upp/går inte högt nog/är nedpackade någonstans och jag tordes förmodligen inte köra tillräckligt varmt. Jag är rätt säker på att det blivit bättre med rejält mycket varmare. Nu behövde jag fritera då länge att kärntemperaturen påverkades för att få rimlig yta.

Då var i och för sig lammet redan 58 grader rakt igenom innan det hamnade i oljan.
 
MathiasS skrev:
Vill man mäta mat-temp snabbt och korrekt föreslår jag en Thermapen. Inget att ha inuti ugnen men grymt bra när man steker eller grillar många filéer man vill ha exakt tempkoll på:

[bild]
Skaffa "gula faran" istället.
Då kan du välja probe själv och det blir sekundsnabbt och exakt.
Jag äger något liknande som den på bilden, men i hemmet skulle jag byta alla dagar i veckan mot "gula faran".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.