Hoppas det hamnar rätt nu, lite svårt att kategorisera detta inlägget.

Har mekanisk frånluft men ingen FTX. Det är nästan omöjligt att installera FTX i dagsläget eftersom större delen av huset är renoverat och jag har ingen lust att plocka ner taken för att komma åt och installera rör för tilluft.

Samtidigt vill jag inte blåsa ut all värdefull värme. Till saken hör också att jag har en 500 liter VVB från -78 som ber om att få pensioneras. Min förhoppning är att man kan hitta ett system som tar tillvara värme i frånluften och använder den för att värma vatten.

Är det en frånluftvärmepump jag ska ha? Jag har inte vattenburen värme och det är väl egentligen det en FLVP är till för?
 
Just det, krypgr-direktel-ftx.

Bra detektivarbete!
 
VVP-300 verkar inte vara lämplig för att ersätta mekanisk frånluft. Ska man koppla till- och frånluft så gäller <= 10m rör totalt samt <= 5 böjar totalt. Ser inte heller att man kan ställa luftflödet på den men det kanske går? Uppfattar det mer som att den tar in luft när den känner för det. Vid behov alltså.

Är nu istället inne på att koppla två separata lösningar för att få till det jag behöver. Hittade Thermia KBH, en VVB som ska kopplas till extern värmekälla, till exempel en värmepump. Nu ska jag bara hitta en värmepump som ersätter mekanisk frånluft. Tips?
 
ows skrev:
...Nu ska jag bara hitta en värmepump som ersätter mekanisk frånluft. Tips?
Ersätter mekanisk frånluft?

De brukar kallas frånluftvärmepump.

De vassaste är väl Comfort Zone och Nibe F750.
Och de har integrerad varmvattenberedare.

Men det är ju fullintegrerade värmesystem, och det är kanske inte det du letar efter.
 
Har läst lite om FLVP men det verkar finnas ganska få att välja mellan. De flesta FLVP är anpassade för anläggningar med vattenburen värme, något som jag inte har.

Den jag har sett som skulle passa är Nibe Fighter 100P, men den har ju en väldigt liten tank (225l). Tror inte det är rätt val om man räknar med att tanken kommer tömmas titt som tätt. Men för att vara en FLVP ligger den ju rätt i pris...

Är det isf en OK lösning att koppla Fighter 100P tillsammans med en mindre VVB för att uppnå en volym av totalt 500 liter?
 
Ursäkta en kanske dum fråga, men vad skall du ha 500 liter 60° vatten till? fylla en swimmingpool?
För en vanlig dusch går det åt kanske 15 liter vatten från varmvattenberedaren.

Att bara använda frånluftsvärmepumpen till att värma duschvatten verkar som dålig ekonomi.
 
Hittar inte bilden nu men en rednecklösning är tjugoelva vp-slangar i ett avloppsrör där luften går ut via avloppsröret och tilluften tas via vp-slangarna.
Eller om det var tvärtom.
Inte svar på frågan, urschäktar mig :)
 
KnockOn: Stor familj... Har ett reellt behov av 500 liter till bad etc. Är det inte så att Fighter 100P är till för att värma duschvatten?

Å andra sidan kanske den är så effektiv iom FLVP att det inte gör något om man tömmer den ibland? Och det skulle då göra att volymen är tillräcklig ändå.

Kanske någon som har denna FLVP som kan kommentera?
 
Frågan är hur mkt energi det finns att ta vara på i din frånluft? Schablonvärde är 6-7000KwH i ventilationsförlust utan återvinning för ett normalhus. Det räcker inte långt om ni verkligen har så stor vv förbrukning. Kanske läge för en acktank med luft/vatten pump?
 
"VVP-300 verkar inte vara lämplig för att ersätta mekanisk frånluft." Nej sannerligen inte. Är gjord för att tillverka varmvatten i varmare klimat där den kan utnyttja utomhusluft och behöver luftomsättning som är vida överstigande det ventilationsflöde som en villa i sverige behöver. 700 kbm luft/tim står i den gamla manualen som sedan reviderats till 250 kbm i den nyare som Byggmax tagit del av. Sedan kan man ju undra varför det behövs en magnesiumanod, som skall kontrolleras varje halvår, när det sägs vara rostfritt i beredaren.
 
Du skaffar en frånluftsvärmepump (vilken som helst men ecfl4 på energicentra eller motsvarande modell från sfinx är renodlade frånluftsvärmepumpar utan tjafs) och en ackumulatortank på 500 liter samt en rejäl tappvarmvattenautomat, TVA.
Du låter frånluftsvärmepumpen värma tanken till 46 grader och får då ut 500 liter 44 gradigt vatten, eller ställer tanktemperaturen högre och får sämre cop men ännu mer varmvatten för störttappning.

Frånluftsvärmepump är enkel att skaffa, 2000 beg på blocket eller hur dyr som helst ny, beroende på modell. Det är en pryl obetydligt mer avancerad än ett kylskåp så i många fall är priset en gåta.

Ackumulatortank (utan slingor eller inbyggd vvberedare) hittar du lätt för under tusen spänn (köp en av mig!)

TVA köper du av baxi eller svesol eller gör en själv, kostnad från några tusen för en gds de luxe modell till mååånga tusen för nämnda producenters fina produkter.
 
ows skrev:
Tack för tipset! Verkar heta värmepumpsberedare. Tror jag hittade tråden (användaren) du pratade om: [länk]
Ska läsa vidare...
KnockOnWood skrev:
Just det, krypgr-direktel-ftx.
Bra detektivarbete!
Kul att ni minns vår tidigare diskussion gällande värmepumpsberedare. Dock är det lite trist att läsa fortsatta spekulationer i denna tråd om att det inte går att låta en värmepump framställa varmvatten i Sverige... hur tänker man då?

Nej, lite riktig fakta tack! Vår installatör kopplade in VP-beredaren att suga i sig 22 gradig inomhusluft, året runt. Ingen risk att dränera något hus på varmluft inte, frånluftsflödet som den kräver märks knappt av i huset, inte ens kalla dagar vintertid. Luftflödet blåser ungefär som köksfläkten på halvfart.

Kan dock ej rekommendera den som en lösning på ventilationsbehovet, då den endast går ca 3-5 timmar/dygn beroende på hur mycket vi duschar/badar, man kan inte få allt för 15000:-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.