Jag skulle vilja impregnera rundstavar av furu. Vad använder jag för något och hur går jag tillväga? Vad kostar det cirka? Det är barn som ska leka med det som jag bygger av rundstavar, därför vill jag inte att det ska ingå några ämnen som är farliga för barn.

Är tacksam för hjälp :)
 
S
funkar inte att bara t.ex olja och vaxa?
 
SBH skrev:
funkar inte att bara t.ex olja och vaxa?
Jag har tänkt ha dem utomhus i flera år, kommer det att räcka med olja/vax då? Jag har hört att de bör impregneras, men själv är jag nybörjare på ämnet. Var köper jag olja/vax?
 
Olja kan med fördel vara okokt/rå linolja.

Det går också att använda sk Roslagsmahogny: 1 del trätjära, 1 del linolja, och 1 del terpentin.
Terpentin bör vara balsamterpentin, dvs 100% terpentin, inte utspädd med mineralolja/nafta.
Linoljan tror jag ska vara kokt, (för att minimera smetning), men jag är inte 100% säker.

(Jag har aldrig lyckats hitta någon information huruvida det ska vara kokt el okokt, men då kokt används i färg som torkar, till skillnad från okokt som inte torkar/härdar, och att hela poängen med Roslagsmahogny är att ge gott skydd men utan att smeta såsom ren trätjära gör, så gissar jag kokt.)

Annars är det ju tryckimpregnerat virke du behöver. Det kan du dock inte göra själv, och det var förmodligen inte det du ville ha heller, men det är det enda som står sig riktigt länge utan återkommande behandlingar, och i ständig kontakt med fukt. Allt annat är ytbehandlingar, vilket inte ger alls samma skydd, och dessutom slits (bort). (Därav återkommande behandlingar).
 
S
tom112 skrev:
Jag har tänkt ha dem utomhus i flera år, kommer det att räcka med olja/vax då? Jag har hört att de bör impregneras, men själv är jag nybörjare på ämnet. Var köper jag olja/vax?
man oljar först och sen vax på detta.
vet ej om man kan få något impregnerat. impregnering är ju inte detta bästa om barn ska leka med detta
kommer ju inte bli underhållsfritt va du än gör.
 
Cuprinol var ju det som man använde förr. Cuprinol finns ju fortfarande så jag antar att deras hemsida kan ge dig svar. Jag gissar att dom har produkter för det effektivaste träskyddet som miljölagstiftningen tillåter.

K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.