Jag har kommit över ett ekgolv som jag hade tänkt lägga i min lägenhet på ca 45m[SUP]2[/SUP]. Ytan på golvet består av hela ekplank men undersidan är gjord av plywood. Märket är treecraft, se http://www.treecraft.be/products_2_5.html för mer information.

Golvet ska tydligen limmas på hela undersidan med ett elastiskt lim enligt lägganvisningen: http://www.treecraft.be/customer/Flooring installation instruction.pdf, dessutom är det rekommenderat att spika fast det i sponten..? Samtidigt ska man spara en expansionsspringa längs väggarna. Jag har aldrig lagt golv tidigare men jag tycker det låter lite konstigt att fixera golvet vid underlaget och samtidigt ha expansionsspringan...? Det skulle ju fungera om även underlaget tillåts att expandera men mitt golv är i betong och jag vill helst inte bygga upp ytterligare ett lager trä/spånskiva då det förutom att det skulle innebära merarbete och merkostnad skulle ställa till med problem vid dörrar och trösklar.

Kan jag limma golvet direkt på betonggolvet? Om det måste limmas på ett flytande underlag, kan jag lägga det direkt på det nuvarande golvet, ett ca 6mm laminat klickgolv som ligger på en plastmatta..? Helst skulle jag vilja ta bort både laminatgolvet och plastmattan för att komma ner så mycket som möjligt och undvika att behöva modifiera dörrarna...

Borra och skruva golvet direkt i betongen har jag läst att man gör på vissa golvtyper, skulle det fungera här?

Jag är tacksam för all input ang detta!

//Olle
 
S
Hmm, nä är det lätt blir det ju ingen utmaning... :)

Menar du att jag kan limma och spika golvet direkt på betongunderlaget? Då tillåter jag alltså ingen expansion alls? Blir inte det problem med spänningar/springor i golvet när det sväller och krymper?

Stort tack SBH för ditt svar!
 
S
det står att du ska göra så. jag skulle inte göra på annat sätt då.
hade varit till exempelvis ett förråd skulla jag testa att bara limma i spånten.

jag fattade inte riktigt var "parketten" färdig behandlad`?
 
S
du kan inte ta en bild på en bit?
 
danne_08:
Du har helt rätt, jag har missat detta..

SBH: Japp, parketten är färdigbehandlad, här är en bild:
golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack så mycket båda två, det får bli till att lägga flytande med bara lim i skarvarna.
 
Låter du bli att limma det på betongen så slipper du även bli hatad av någon i framtiden :D
 
S
nog skulle jag våga att bara limma den i skarvarna bara.

eveentuellt göra så att du kan sätta golvet i spänn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.