Jag har tänkt bygga ett antal trägungor (små och ovala som hängs i träd med rep) som en hobbyverksamhet. Mitt problemet är att om ett barn trillar av gungan och sedan får den t ex i huvudet så kan kraften skada dem. Därför vill jag sätta någon form av mjuk kant runt gungan, t ex en list av gummi/plast/silikon, någon form av mjukt "lim" eller något annat som hindrar islagskraften. Jag vill att den ska hindra kraften och hålla i flera år, men ändå vara så diskret som möjligt. Gungans kant är ganska smal, knappt 1 cm, vilket gör att kanske någon form av list eller annat skulle passa runt.

Har ni något tips på vad jag kan använda eller var jag kan få hjälp att lösa det här problemet? Mycket tacksam för hjälp :)
 
Bild?
 
hahalj
En bit mjuk transparent PVC-slang som man skär upp i längsled och limmar på kanten?
 
hahalj skrev:
En bit mjuk transparent PVC-slang som man skär upp i längsled och limmar på kanten?
Tänkte också föreslå något åt det hållet, eller en bit gammal vattenslang.
 
Kromo skrev:
Bild?
Tyvärr har jag inte någon bild ännu, då den är i planeringsfasen. Men tänk dig som kanske den här ovala gungan:
http://www.jollyroom.no/bigjigs-tragunga-lov.html
Dock ska min gunga ha mycket smalare kanter (som sagt under 1 cm) och som dessutom är avrundade.
 
Redigerat:
hahalj skrev:
En bit mjuk transparent PVC-slang som man skär upp i längsled och limmar på kanten?
Det är en bra idé, fast den får inte sticka upp för mycket på kanten, så den måste nästan i så fall vara extremt mjuk så att man kan böja ner den och limma. Dessutom måste den vara rätt liten. Frågan är, var får jag tag på små och väldigt mjuka transparenta slangar?
 
hahalj
hahalj skrev:
T.ex. här: [länk]
Finns från 5 mm och uppåt

Eller närmaste akvarieaffär, där har de supermjuka slangar i olika silikonmaterial.
Riktigt smart! Speciellt akvarieaffär kan nog vara bra, men ska även åka till biltema och kolla :)

Då är min andra fråga, vad för lim bör jag använda för att det ska klara att hålla utomhus i flera år?
 
hahalj
Och där får jag tyvärr passa vidare...
 
Går inte att limma.
Men man kan skruva fast dom skär en lite längs gående snitt i den yttre delen av slangen sedan sätter du skruven i springan skruvar fast slangen. Där slangändarna möts kan man skruva in skruven lite snett in i ändarna på slangen.

Ett annat tips som är mycket finare än slang är att fästa ett rep. Skruvas fast det också, med dolda skruvar in i repet.

Pär

Ps Ungarna får väl ha hjälm när dom gungar.:)
 
pär h skrev:
Går inte att limma.
Men man kan skruva fast dom skär en lite längs gående snitt i den yttre delen av slangen sedan sätter du skruven i springan skruvar fast slangen. Där slangändarna möts kan man skruva in skruven lite snett in i ändarna på slangen.

Ett annat tips som är mycket finare än slang är att fästa ett rep. Skruvas fast det också, med dolda skruvar in i repet.

Pär

Ps Ungarna får väl ha hjälm när dom gungar.:)
Jag hade nog föredragit lim egentligen, är det säkert att det inte finns något lim som är bra nog?

Nackdelen som jag ser med en skruv är dels att det eventuellt inte blir så snyggt, men framför allt att det känns som att det finns risk att ungarna råkar dra av hela den mjuka slangen (även om man spänner den riktigt mycket hela vägen runt). Eller vad tror du? :)
 
Redigerat:
Du kanske kan fräsa ett spår runt kanten på gungan som en gummislang kan vila i.
Men jag som själv har två barn i gungåldern har aldrig sett risken att få gungan i huvet som största faran, det gör väl i värsta fall ont, att ramla av däremot känns som en större risk för huvud och nackskador.
 
Fräsa ett spår och limma dit ett rep kanske. Borde kunna bli bra.
 
Varför ska du ha så tunna sittbrädor som är tunnare än en centimeter?
 
Någon gummilist runt den lätta sittplankan kommer inte på något sett kunna förändra att det blir ett litet blåmärke om nu barnen på något smått obegripligt sett skulle kunna få gungan i skallen.

Lägg krut på att få brädan balanserad o hållbar och med mjuka former, lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.