kit.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag funderar över vad som skulle passa i present till en 70-åring som har fått reumatiska problem och därmed inte har så lätt att hantera handverktyg längre. Han har fortfarande många projekt på gång, typ båthus, bastu osv. förutom vanligt husfix.

Tror ni detta kit skulle fungera bra och finns det billigare alt. som skulle fungera lika bra? Det jag listat ovan ligger egentligen över budget för mig...

Tacksam för era synpunkter!
 
Slagskruvdragare är alltid trevligt (mindre belastande), "tigersågen" är jag dock extremt tveksam till, verkar alldeles för liten/klen.
 
screamin-daemon skrev:
Slagskruvdragare är alltid trevligt (mindre belastande), "tigersågen" är jag dock extremt tveksam till, verkar alldeles för liten/klen.
Den tigersågen är kanonbra!

Den ersätter naturligtvis inte en "riktig" men som komplement är den fantastisk.
Använder min ofta.
 
Jag lade ~3500kr på ett kit som innehöll sakerna ovan, dock med en Förvaringslåda, en skruvdragare, en multimaskin och ett extra batteri (totalt tre).
 
13th Marine skrev:
Jag lade ~3500kr på ett kit som innehöll sakerna ovan, dock med en Förvaringslåda, en skruvdragare, en multimaskin och ett extra batteri (totalt tre).
Bra, du har uppfyllt regel 1 på verktygsforumet: "Om någon frågar om ett verktyg, anvisa alltid ett dyrare alternativ".

Ska vi förutsätta att jubilaren redan äger en eller flera vettiga skruvdragare? Slagskruvdragaren har sin uppgift att fylla, men den har ett lite smalt användningsområde.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
andersmc skrev:
Bra, du har uppfyllt regel 1 på verktygsforumet: "Om någon frågar om ett verktyg, anvisa alltid ett dyrare alternativ".

Ska vi förutsätta att jubilaren redan äger en eller flera vettiga skruvdragare? Slagskruvdragaren har sin uppgift att fylla, men den har ett lite smalt användningsområde.
Han har ett par vanliga skruvdragare, grön bosch&jula, med chuck som kan agera borrmaskin när det behövs. Tanken med en liten slagare var att det skulle vara skonsamt mot händerna.

Det verkar råda delade meningar om sågen. Som jag tänkte det skullen den duga att göra lite uttag och tillpassningar i brädor samt kanske någon kapning i metall. Duger den till detta eller är den som vinkelskruvdragaren (bosch) alla älskar att hata; trevlig på pappret men värdelös i praktiken?
 
andersmc: Och hur vet du att jubilaren har just de verktygen? Jag har ingen aning om TS har tittat på de alternativen innan, är det inte relevant så är det ju bara att förbi se det, men tänkt om det är intressant? Då vore det trist att missa det.
 
Tigersågen är inget precisionsverktyg tyvärr, jag har använt min för att "demontera" saker och att korta gjutjärnsrör, även för att göra okänsliga urkapningar i material.

Slagskruvdragaren är nog det verktyg som legat mest i lådan, har inte hittat ett jättebra användningsområde för den än.
 
Morsan använder en bosch ixo, men istället för handmejslar. Jag har själv en bosch 10V utan slag utan chuck, skitsmidig i köksskåpen och liknande. Har 22V Hilti i jobbet men de fördelarna väger inte upp för extravikten hemma tycker jag. Kan rekommendera ditt ovanstående val, absolut tillräckligt stark och när batteriet är tomt kan han ta en paus (jag fick med dubbla) tycker det håller bra med ett också
 
Redigerat:
OK, tack ska ni ha. Det låter som att det skulle kunna fungera som jag tänkt.

Frågan är om det går att få tag på bosch-kit billigare, finns det t.ex. någon som säljer minikit där man själv väljer delarna och får med boxx med inlägg?
 
En extra dragare, samt extra batteri och L-boxx för mindre pengar:

http://www.axminster.co.uk/bosch-gsa10-8v-lin-reciprocating-saw-10-8v-body-only
http://www.axminster.co.uk/bosch-10-8v-triple-pack-gsr-gli-gdr-in-l-boxx-10-8v-1-5ah

Jag får det till 3050 exklusive frakt. Sen får man självklart byta stickproppen på laddaren. Men en extra maskin samt ett extra batteri plus den extra L-Boxxen är ju inte helt fel.
Inte att förglömma ficklampan heller! (y)

EDIT - Oj, såg att det tidigare var 2300 och inte 3300.. :surprised: Men det kanske räcker med kombikitet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.