Hej,

Jag och tanten ska separera, vi är idag sambos.
Vi äger nuvarande hus 50% var likaså lånen 50%.

Då sambon studerar 1 år till beviljas hon inget bostadslån själv.
I de områden hon vill bo måste man köpa, finns inga hyresrätter.

Jag kommer söka mig till hyresrätt.

Nu spånar vi i att jag flyttar och hon bor kvar i huset 1 år till.
Hon står själv för alla kostnader gällande huset.
Detta ger mig möjlighet att finna hyresrätt utan tidspress, dessutom kan hon flytta när hon börjar arbeta igen.

Men, vad riskerar jag med att stå kvar som ägare och låntagare?
- Om lånet inte betalas lär ju banken kräva pengar av mig? De lär ju inte godta ett skrivet kontrakt mellan oss?

Vad finns det för hemska nackdelar??


Vi pratar detta senario 1 år, därefter ska huset ut till försäljning.


Som tillägg så kan ingen av oss lösa ut den andra pga lånets storlek.

Fördelar som jag ser det,
- Ingen tidspress eller risk för att vara utan boende vid försäljning av hus
- Ev värdeökning
- Bra för barnen

Nackdelat
- Lån
- Värdeminskning
- Juridisk ansvarig?

Behöver alla råd, känner mig både rädd, glad och tvekandes. Allt på samma gång :)
 
Hur hanterarna ni rep och underhåll under året?
 
Tja, att hon kommer hemdragandes med en ny karl som inte alls är lika medgörlig som hon.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
C
Hur har ni klarat det hittills?

Hon verkar inte ha haft nån inkomst?

Det som tillkommer är din hyra o din mat,naturligtvis lite mer...om ni har råd...

Fortsätt som vanligt med kostnaderna som ni gjort hittills.....Alternativt låt en advokat utforma ett kontrakt...om ni är överens om senariot bo kvar etc. NI har ju barn....
 
Hon har fast halvtidsjobb på sidan av.
Rep och underhåll vet jag ännu inte.

Vi kommer i sånt fall ha helt egna ekonomier och det går runt.

Andra partner har jag inte tänkt på ännu vad de ev kan ställa till med.
 
C
Klart ni skall ha separata ekonomierHar ni fortfande ett vuxet beteende er emellan,trots att ni bestämt er för att inte längre bo ihop.Tycker jag att ni skall lösa ert ekonomiska mellanhavande som vänner o spara advokatarvodet,det rör sig ju "bara" om ett år....
 
Absolut, håller med att detta är den enklaste lösningen.

Dock kvarstår det lite funderingar och risker som jag är osäker på.
Vi är vänner nu, men i framtiden kan man aldrig veta, även om målet är vänskap.

Följande saker är jag osäker på,
- Lån! Blir det en situation där hon inte kan betala så kommer banken kräva pengar ifrån mig. Då kommer jag sakna betalningsförmåga. Risk för betalningsanmärkning osv.
- Jag kommer alltid ha ett ansvar mot huset/lånen. Om hon hör av sig med att hon inte ex har råd med en räkning, tvingas jag betala den.

- Underhåll fastighet.
Hon har aldrig lyft en pensel. Så underhåll av fastigheten kommer inte existera. Vid fel kommer jag tvingas att ordna/laga det.
- Oförutsedda utgifter.
Om ex något går sönder kan hon eventuellt inte köpa nytt pga kostnad.
Detta påverkar ju givetvis husets värde.
- Räntor
Räntor kan stiga kraftigt. Idag har hon råd men inte om räntan stiger.
Nu är det bundet 10 månader till, därefter kan det ske en märkbar höjning i månadskostnad.
- Huspriser, vad gör vi om bomarknaden dippar och vi inte kan få det sålt?
- Pengar, hon ska köpa ut mig fr 1 bil vilket hon inte kan göra förens huset säljs! Jag kan inte om jag vill köpa mig en lägenhet om det dyker upp ngt lämpligt.

Känns som att jag kommer sova otryggt när jag lämnar över huset i hennes händer. Riskerar mycket och kanske är för snäll!

Vad tjänar jag på detta??
- Jag kan hitta boende i lugn och ro.
- Barnen behöver inte byta dagis och känner igen miljön. Mitt boende blir ny miljö.

Tufft beslut som ändå måste fattas då mäklaren redan bokat in fotografering nästa vecka.
 
Ripper500 skrev:
Absolut, håller med att detta är den enklaste lösningen.

Dock kvarstår det lite funderingar och risker som jag är osäker på.
Vi är vänner nu, men i framtiden kan man aldrig veta, även om målet är vänskap.

Följande saker är jag osäker på,
- Lån! Blir det en situation där hon inte kan betala så kommer banken kräva pengar ifrån mig. Då kommer jag sakna betalningsförmåga. Risk för betalningsanmärkning osv.
- Jag kommer alltid ha ett ansvar mot huset/lånen. Om hon hör av sig med att hon inte ex har råd med en räkning, tvingas jag betala den.

- Underhåll fastighet.
Hon har aldrig lyft en pensel. Så underhåll av fastigheten kommer inte existera. Vid fel kommer jag tvingas att ordna/laga det.
- Oförutsedda utgifter.
Om ex något går sönder kan hon eventuellt inte köpa nytt pga kostnad.
Detta påverkar ju givetvis husets värde.
- Räntor
Räntor kan stiga kraftigt. Idag har hon råd men inte om räntan stiger.
Nu är det bundet 10 månader till, därefter kan det ske en märkbar höjning i månadskostnad.
- Huspriser, vad gör vi om bomarknaden dippar och vi inte kan få det sålt?
- Pengar, hon ska köpa ut mig fr 1 bil vilket hon inte kan göra förens huset säljs! Jag kan inte om jag vill köpa mig en lägenhet om det dyker upp ngt lämpligt.

Känns som att jag kommer sova otryggt när jag lämnar över huset i hennes händer. Riskerar mycket och kanske är för snäll!

Vad tjänar jag på detta??
- Jag kan hitta boende i lugn och ro.
- Barnen behöver inte byta dagis och känner igen miljön. Mitt boende blir ny miljö.

Tufft beslut som ändå måste fattas då mäklaren redan bokat in fotografering nästa vecka.
Men du har ju redan själv svarat på din fråga. En lång rad med risker, kostnader och nackdelar för din del, med ytterst marginella fördelar. Nu vet vi inte vad som orsakat skilsmässan, men i det scenario du målar upp sitter du med alla nackdelarna med ett samboförhållande och ett husägande, utan att få några av fördelarna.

Jag har också varit för snäll i liknande situationer, men med facit i hand så kan jag bara ångra det. Det har enbart varit jag som förlorat på det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Jag vet flera fall där ena parten under en kortare eller längre tid varit kvar med ansvar för lån osv, i det före detta gemensamma boendet, allt för att barnen skulle kunna bo kvar, slippa byta skola osv. I de fallen handlade det om att den kvarboende hade avsikten att bo kvar länge, men behövde några år för att få ihop ekonomin.

I det här fallet är det kanske lite mer tveksamt. Om barnen ändå under inga omständigheter får bo kvar i mer än ett år.
 
Jag skulle ALDRIG gå med på ett liknade upplägg.....
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Detta är något som bara TS själv kan svara på. Du måste göra det som känns rätt för dig, vi kan råda inget mera glöm inte det.
 
engs
En oortodox och inte särskilt genomtänkt lösning.
Istället för att barnen ska byta boende varannan vecka, gör det själva istället.

Dvs behåll huset och hyr en enklare mindre lägenhet, turas om med exet att bo i huset/lägenheten varannan vecka eller vilket periodisering som nu är lämplig.
Då får dels barnen behålla miljön, du kan hålla ett öga på huset och behöver inte släppa det. Och det kanske fungerar bättre ekonomiskt.

Den temporära lägenheten är troligen inte så kul, samt att ni föräldrar inte kommer ha något ställe som bara är ert eget. Men någon man kanske kan stå ut med om man vet att det finns ett slutdatum?

Det här med att barnen bor kvar och föräldrarna byter har jag hört är en lösning vissa kör med. Men då med helt egna boenden bredvid. Det är är väl mer en, som sagt, inte särskilt genomtänkt nödlösning.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
engs skrev:
En oortodox och inte särskilt genomtänkt lösning.
Istället för att barnen ska byta boende varannan vecka, gör det själva istället.

Dvs behåll huset och hyr en enklare mindre lägenhet, turas om med exet att bo i huset/lägenheten varannan vecka eller vilket periodisering som nu är lämplig.
Då får dels barnen behålla miljön, du kan hålla ett öga på huset och behöver inte släppa det. Och det kanske fungerar bättre ekonomiskt.

Den temporära lägenheten är troligen inte så kul, samt att ni föräldrar inte kommer ha något ställe som bara är ert eget. Men någon man kanske kan stå ut med om man vet att det finns ett slutdatum?

Det här med att barnen bor kvar och föräldrarna byter har jag hört är en lösning vissa kör med. Men då med helt egna boenden bredvid. Det är är väl mer en, som sagt, inte särskilt genomtänkt nödlösning.
Dålig lösning....har man separerat så har man.....barnen kommer inte gilla det hur man än gör....
Stor risk för osämja ang allt från ev nya partners till undermålig städning och liknande....
 
Har ni någon bank ni lan rådfråga? De flesta banker brukar erbjuda kostnadsfri juridisk rådgivning. Om ni tar ut skilsmässa utan att ha pratat med banken och det finns stora lån kan banken börja krångla om betalningsförmåga. Mitt råd är att börja med att prata med banken. Jag kan ha missat något i tidigare inlägg :)
 
tack för alla svar och funderingar.

Banken säger tvärt nej till denna lösning.
Det handlar om att sambon inte får låna på csn, samt att lånet är på 2,8 miljoner.

Vi har haft stora problem med hushållssysslor, jag har gjort i princip allt. Haft en mycket lat tjej/sambo.
Detta är en del av många som bidragit till seperation.
Därav funkar inte upplägget med att vi bor varannan vecka i huset.

Jag känner nog att riskerna är på tok för stora mot vad jag får.

Jag själv vill tyvärr inte bo i huset själv då kostnaderna är för höga.
Vill ha bättre och lägre kostnad när man bor själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.