Hej!
Har försökt söka runt på forumet och se om det finns någon information men hittar inte riktigt.
Håller på att bila ut ett golv från våran källare från -70. Vi bor där det är väldigt lerigt, det är nästan bara lera huset står på. Har kommit igenom sulan och märkte att den är ca 12-14 cm tjock och bra armerat. Både grov armering och mindre armering. Källaren är ca 1.7m under marken. Då till mig fråga, kan det finnas någon anledning till varför plattan är så tjock och armerat mycket? Då om jag bilar ut golvet kan det då finnas någon risk att det händer något med huset. Det är en tvättsuga på ca 14 kvadrat och ett tv rum på ca 22 kvadrat som ska bilas ut.

Samt tipps på bilningsmetoder som funderar bra. Just nu använder jag mig an en liten mindre bilningsmaskin och det tar evigheter :).
 
  • Gilla
Mattias Marklund och 1 till
  • Laddar…
OpiMaza
Vad är syftet med att bila ut golven?
Tvättstugan kan jag förstå men tv rummet ?
 
Syftet är att isolera och läggagolvärme så det blir trevligt där nere. Så att inte så mycket fukt ska dra in i huset samt inte värma upp åt maskar.
Tv rummet ska vara som vårat vardagsrum, där vi ser på tv och fikar osv.
 
  • Gilla
Eskil82
  • Laddar…
OpiMaza
Ok, nu är inte jag någon expert men om man bilar ut golven + armering så låter det i mina öron som om man skulle ha kontakt med en konstruktör el likvärdigt så man inte försvagar konstruktionen.
 
  • Gilla
Knisse
  • Laddar…
Om jag var TS så skulle jag nog vilja bila ett provhål intill källarytterväggen för att ta reda på om den tjocka välarmerade plattan går in under ytterväggen (så att väggen vilar på den), eller om den är gjuten i efterhand och så att väggen vilar på en egen betongsula eller liknande. Är det det senare fallet så bör det vara ganska lugnt att bila bort golvet, så länge man inte gräver ur djupare än väggens underkant.
 
Det är framförallt två saker som du måste ha koll på
1) att det inte är en konstruktion där källarväggen är murad på själva golvet/plattan, dvs att du inte har en sula. Då kan du inte bila upp plattan hur som helst
2) du skall inte gräva under nederkant av sulan

(notera skillnad mellan sula och platta, du skrev t.ex. sula när du nog menade platta)

Sen kan jag tänka mig vissa markförhållanden gör att risken för sättningar är större osv

Notera att jag är en glad amatör, men som grävt ut delar av min egen källare.
 
  • Gilla
Sarahhh
  • Laddar…
Ok, blir till att bila ett hål nära väggen för att se hur det ser ut. Om nu väggen är murad på den armaerade plattan går det att då lämna 10 cm från väggen och gräva ut därifrån?
 
Skulle jag inte våga. Fundera på vad det är i konstruktionen som gör att jordtrycket inte trycker in din källarvägg.
 
Har nu provborrat och det verkar vara ca 20 cm längsväggen och även 20 cm mitt på golvet. Då är det nog så att dom har murat på plattan jag ska bila bort. Tänkte ta och bila upp ett hål längs väggen ändå och kolla noga.

Någon som vet vart man kan ring och fråga hur man ska ta bort golvet då om det är som det verkar?
 
Bygglovspersonerna på kommunen borde ha koll på vilka byggnadsingenjörer/konstruktörer det finns i närheten. Kan vara så att du kan söka på projektering (vet inte varför det namnet dyker upp).

Hur ser ritningen på huset ut? Man brukar se grundsula.
 
Barnrikehuset skrev:
Hur ser ritningen på huset ut? Man brukar se grundsula.
Håller med - Konsultera ritningar innan du går vidare. Det borde helt klart framgå hur det är gjort. Har du inte ritningarna så är det bara att traska till Stadsbyggnadskontoret och se vad dem kan erbjuda.
 
För övrigt väldigt intressant tråd! Har läst massor av källarprojekttrådar men detta problem har aldrig varit uppe.

Vad skiljer om man har grundsula? Är den typ tokarmerad så den är en helt styv balk som tar upp sidokrafterna.

Men med en platta som man murat med typ betonghålsten (hur sitter detta fast i plattan för att ta jordtrycksmassorna?) låter man mer lasten tas upp av en "skiva" dvs själva golvet? Eller är det uppstickande armeringsjärn i hela plattan som man gjutit väggar på?
 
Skillnaden är som jag ser det, kortfatta och ganska enkelt beskrivet - Grundsula så har man gjutit en platta och sedan på det byggt källarväggar. Detta gör att plattan är det som tar upp belastningen från väggarna. Tar man då bort hela golvet i källaren riskerar man att jordtrycket pressar in väggarna då golvet inte håller emot helt enkelt.
I många äldre hus, som i vårt så har man gjutit en sula, travat på väggarna och sedan gjutit ett golv i källaren, utan armering ansluten till sulan och således vilar huset på sulan och inte på golvet. Där är sulan ca 30-40 cm i mitt fall och själva golvet i källaren bara ca 10-12cm betong utan armering.

Notera att jag är novis och andra kan säkert komma med korrektur på det jag nu skriver.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image[2].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tagit lite bilder på hur det ser ut. Det är Lekarblock murat ovanpå sulan. Tänkte ta och bila ett 3x3 dm hår nära väggen och se vart plattan slutar och om det finns någon sula som går längre ner längs väggen.
 
En egentligen oväsentlig detalj, men det där är inte Leca-block, gissar på betonghålsten.

Du har fått ett bra tips om att kolla på husritningarna.
 
  • Gilla
Benny Björklöf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.